Outlook: Automaattiset vastaukset

Voit asettaa Office 365 -postin lähettämään automaattisen vastausviestin tilapäisen poissaolon ajaksi. On  suositeltavaa käyttää vain sisäistä poissaoloviestiä. Viestissä voit kertoa esimerkiksi poissaolon syyn, sen keston tai keneen kannattaa ottaa yhteyttä kiireellisissä asioissa poissaolosi aikana. Poissaoloviesti lähtee vain kerran samaan lähettäjäosoitteeseen.

Ulkoisen poissaoloviestin käyttäminen ei ole suositeltavaa. Se kertoo roskapostin ja huijausviestien lähettäjille ylimääräistä tietoa ja helpottaa kohdennettujen huijausviestien luomista. Älä kerro ulkopuolisille lähtevässä viestissä käyttäjien nimiä, osoitteita tai puhelinnumeroita, ainoastaan lyhyt "Out of office" - viesti. Tärkeille ulkopuolisille yhteyshenkilöille on hyvä ilmoittaa lomasta etukäteen tavallisella sähköpostilla.

Ohje on kirjoitettu Outlook 2019-versiolla sekä Windows-koneella.  Ohjetta voi soveltaa muihin versioihin ja käyttöjärjestelmiin.

    Katso tarkka ohje -välilehdeltä kuvalliset ohjeet automaattisten poissaoloviestien asettamiseen, muokkaukseen ja poistamiseen. 

    Poissaoloviestin asettaminen

    • Avaa FILE (TIEDOSTO) -välilehti.
    • Valitse Automatic Replies (Automaattiset vastaukset).

     

    Poissaoloviestin lähettäminen yliopiston sisällä

    • Määrittele, millä aikavälillä automaattisia ilmoituksia lähetetään (1).
    • Avaa välilehti Inside My Organization (Oman organisaation sisällä) (2).
    • Kirjoita poissaoloviesti (3).
    • Klikkaa OK (4).

     

    Poissaoloviestin lähettäminen yliopiston ulkopuolelle

    • Ulkoisen poissaoloviestin käyttäminen ei ole suositeltavaa. Jos kuitenkin haluat lähettää poissaoloviestin myös yliopiston ulkopuolelle, avaa välilehti Outside my Organization (Oman organisaation ulkopuolella).
    • Määrittele, millä aikavälillä automaattisia ilmoituksia lähetetään.
    • Kirjoita tiedote tekstikenttään. Älä kerro ulkopuolisille lähtevässä viestissä käyttäjien nimiä, osoitteita tai puhelinnumeroita, ainoastaan lyhyt "Out of office" - viesti. Älä käytä yliopiston sisäiseen käyttöön tarkoitettuja palveluosoitteita viestissä.
      Tärkeille ulkopuolisille yhteyshenkilöille voit ilmoittaa lomastasi etukäteen tavallisella sähköpostilla.
    • Napsauta OK, kun kaikki kohdat ovat kunnossa.

     

    Automaattisen viestin poistaminen

    • Outlook muistuttaa voimassa olevista automaattiviesteistä ikkunan yläreunassa ja antaa mahdollisuuden ottaa ne pois käytöstä.
    • Voit poistaa aktiiviset automaattiset vastaukset myös avaamalla Automaattiset vastaukset kuten edellä ja valitsemalla Turn off (Poista käytöstä).

     

    Anna palautetta

    Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

    Kuinka parantaisit ohjeistusta?
    Takaisin ylös