Tervetuloa Helsingin yliopiston IT-Helpdesk-sivustolle

IT-Helpdesk palvelee Helsingin yliopiston henkilökuntaa ja opiskelijoita chatissa, sähköpostilla ja puhelimessa. Tuki ja ohjeistus rajoittuvat tärkeimpiin yliopiston keskitetyssä ylläpidossa oleviin laitteisiin ja niiden standardiohjelmiin. IT-Helpdeskin aukioloajat löytyvät jokaisen ohjesivun alareunasta. IT-Helpdeskin ohjesivusto on avoinna kaikille 24/7. IT-Helpdeskin suomenkielisen esittelyvideon löydät Unitubesta.

Evästeiden hallinta
IT-Helpdeskin ohjesivustolla on otettu koekäyttöön evästeiden hallinta. Suosittelemme sallimaan kaikki evästeet sivuston sujuvan käytön takaamiseksi. Tarvittaessa voit muuttaa suostumustasi sivun alareunassa olevan paperiliitin-kuvakkeen kautta.

Kokoomasivut

Langattomat verkot Helsingin yliopistolla

Yliopistolla on useampi langaton verkko:

  • HelsinkiUni-verkko on tarkoitettu yliopiston keskitetyssä ylläpidossa oleville henkilöstön Windows-kannettaville.
     
  • Eduroam on kansainvälinen langaton verkkovierailupalvelu henkilökunnalle, opiskelijoille ja eduroam-verkostoon kuuluville jäsenille. Eduroamia voi käyttää niin tietokoneilla kuin mobiililaitteilla.  
     
  • HelsinkiUni Guest -vierailijaverkko on tarkoitettu käyttäjille, joilla ei ole yliopiston tunnuksia eikä pääsyä eduroam-verkkoon. 

Yhteydet yliopiston ulkopuolelta

Yliopistolla on verkkopalveluita, joiden käyttö on lisenssisyistä rajattu vain yliopiston verkkoon. Tällaisia ovat mm. kirjaston tarjoamat tietokannat ja sähköiset lehdet. Mikäli palveluita haluaa käyttää yliopiston verkon ulkopuoliselta koneelta, on se mahdollista vain muodostamalla suojattu yhteys kotikoneen ja yliopiston palvelimen välille.

Yleisin tekniikka tälläisen yhteyden muodostamiseen on VPN (Wikipedia). VPN-yhteyden käyttämiseen tarvitaan voimassa oleva yliopiston käyttäjätunnus.

Yliopiston kannettavien päivittäminen yliopistoverkon ulkopuolella:
Yliopiston kannettavien

Microsoft 365 -posti

Lue sähköposti selaimella osoitteessa https://www.helsinki.fi/office365

Monivaiheinen tunnistautuminen eli MFA

Tälle kokoomasivulle on koottu linkit kaikkiin yliopiston MFA-ohjeisiin.

Monivaiheinen tunnistautuminen eli MFA parantaa tietoturvaa vaikeuttamalla verkkorikollisten huijausyrityksiä. Tunnistautumisen vahvistuspyynnöt voit valita kysyttäväksi 90 päivän välein laitekohtaisesti, jolloin vältyt jatkuvilta tarkistuskyselyiltä. MFA on monien yliopistolla käytettävien palveluiden kirjautumisessa lisäturvaa tuova ominaisuus, jossa tunnistaudutaan erillisellä laitteella.

Tutkimuksen tueksi

Yliopistolla on tutkimuksen ja yhteistyön erikoistarpeisiin tallennustiloja, tiedon käsittely-ympäristöjä, teholaskentapalveluita ja ratkaisukonsultointia. Tältä sivulta löytyy linkkejä tarkempiin ohjeisiin ja esittelyihin.

Suosittelemme perehtymään myös taulukkoon, jonka avulla voit saada nopean yleiskuvan tarjolla olevista palveluista ja niiden soveltuvuudesta esim. luottamukselliselle aineistolle.

Häiriötiedotteet

Mahtavaa, kaikki näyttää olevan kunnossa!

Tietotekniikkakeskuksen palveluiden tila

Ajankohtaista

21.03.2024

Lähituen IT-palvelupiste palvelee Kumpulan kampuksen yliopistolaisia 2.4.2024 alkaen

Lähituen IT-palvelupiste palvelee Kumpulan kampuksen yliopistolaisia IT-laiteasioissa (nouto, lainaus ja palautus) ja tarvittaessa akuuteissa IT-tukitilanteissa Kumpulan Exactumissa 2.4.2024 alkaen. Tietotekniikkakeskus on pilotoinut palvelupistettä vuoden 2023 loppupuolelta lähtien.

21.03.2024

Keskustan ja Meilahden verkkoyhteyksissä lyhyitä käyttökatkoja perjantaina 22.3.2024 klo 7–7.30

Keskustakampuksen ja Meilahden verkkoyhteyksissä on lyhyitä käyttökatkoja perjantaina 22.3.2024 klo 7–7.30. Verkkokatkot koskevat langattomia ja langallisia verkkoyhteyksiä keskustan ja Meilahden kampuksilla. Katkot johtuvat yliopiston verkon huoltotoimenpiteistä.

20.03.2024

Tiken asiantuntijat ratkaisivat mittavan verkkoyhteyksien vikatilanteen keskustakampuksella maaliskuussa – syynä laiterikko

Monien keskustakampuksella työskentelevien yliopistolaisten työ keskeytyi vuoden 2024 maaliskuussa keskustassa havaitun langattomien verkkoyhteyksien vikatilanteen vuoksi. Tietotekniikkakeskuksen (Tike) asiantuntijat työskentelivät hartiavoimin vaikeasti paikannettavan ongelman selvittämiseksi, jonka aiheuttajaksi yksilöityi lopulta yksittäinen, poikkeuksellisella tavalla rikkoutunut tukiasema keskustakampuksella. Vikatilanteeseen ei liittynyt esimerkiksi palvelunesto- tai muuta kyberhyökkäystä.

19.03.2024

Henkilöstön jäsen – helpota työtäsi ja poista opiskeluaikojesi roaming-verkkoprofiili käytöstä

Opiskelijoille tarkoitettu liikkuva (roaming) verkkoprofiili on jäänyt monella nykyisellä yliopiston henkilöstön jäsenellä käyttöön. Verkkoprofiilin 300 megatavun kapasiteetin täyttyessä saat käyttämälläsi laitteella virheilmoituksen profiilin täyttymisestä, jonka vuoksi työsi voivat keskeytyä.

13.03.2024

Uusi Teams tulee käyttöön henkilöstön Windows-koneille 1.4.2024 – ota uusi sovellus käyttöösi jo nyt!

Uusi Teams tulee käyttöön yliopiston henkilöstön keskitetysti ylläpidetyille Windows-tietokoneille 1.4.2024. Teamsin uusi versio on merkittävästi aiempaa nopeampi, minkä lisäksi sovelluksessa on paljon uusia toiminnallisuuksia.

Takaisin ylös