Tervetuloa Helsingin yliopiston IT-Helpdesk-sivustolle

IT-Helpdesk palvelee Helsingin yliopiston henkilökuntaa ja opiskelijoita chatissa, sähköpostilla ja puhelimessa. Tuki ja ohjeistus rajoittuvat tärkeimpiin yliopiston keskitetyssä ylläpidossa oleviin laitteisiin ja niiden standardiohjelmiin. IT-Helpdeskin aukioloajat löytyvät jokaisen ohjesivun alareunasta. IT-Helpdeskin ohjesivusto on avoinna kaikille 24/7. IT-Helpdeskin suomenkielisen esittelyvideon löydät Unitubesta.

Evästeiden hallinta
IT-Helpdeskin ohjesivustolla on otettu koekäyttöön evästeiden hallinta. Suosittelemme sallimaan kaikki evästeet sivuston sujuvan käytön takaamiseksi. Tarvittaessa voit muuttaa suostumustasi sivun alareunassa olevan paperiliitin-kuvakkeen kautta.

Kokoomasivut

Langattomat verkot Helsingin yliopistolla

Yliopistolla on useampi langaton verkko:

  • HelsinkiUni-verkko on tarkoitettu yliopiston keskitetyssä ylläpidossa oleville henkilöstön Windows-kannettaville.
     
  • Eduroam on kansainvälinen langaton verkkovierailupalvelu henkilökunnalle, opiskelijoille ja eduroam-verkostoon kuuluville jäsenille. Eduroamia voi käyttää niin tietokoneilla kuin mobiililaitteilla.  
     
  • HelsinkiUni Guest -vierailijaverkko on tarkoitettu käyttäjille, joilla ei ole yliopiston tunnuksia eikä pääsyä eduroam-verkkoon. 

Yhteydet yliopiston ulkopuolelta

Yliopistolla on verkkopalveluita, joiden käyttö on lisenssisyistä rajattu vain yliopiston verkkoon. Tällaisia ovat mm. kirjaston tarjoamat tietokannat ja sähköiset lehdet. Mikäli palveluita haluaa käyttää yliopiston verkon ulkopuoliselta koneelta, on se mahdollista vain muodostamalla suojattu yhteys kotikoneen ja yliopiston palvelimen välille.

Yleisin tekniikka tälläisen yhteyden muodostamiseen on VPN (Wikipedia). VPN-yhteyden käyttämiseen tarvitaan voimassa oleva yliopiston käyttäjätunnus.

Yliopiston kannettavien päivittäminen yliopistoverkon ulkopuolella:
Yliopiston kannettavien

Microsoft 365 -posti

Lue sähköposti selaimella osoitteessa https://www.helsinki.fi/office365

Monivaiheinen tunnistautuminen eli MFA

Tälle kokoomasivulle on koottu linkit kaikkiin yliopiston MFA-ohjeisiin.

Monivaiheinen tunnistautuminen eli MFA parantaa tietoturvaa vaikeuttamalla verkkorikollisten huijausyrityksiä. Tunnistautumisen vahvistuspyynnöt voit valita kysyttäväksi 90 päivän välein laitekohtaisesti, jolloin vältyt jatkuvilta tarkistuskyselyiltä. MFA on monien yliopistolla käytettävien palveluiden kirjautumisessa lisäturvaa tuova ominaisuus, jossa tunnistaudutaan erillisellä laitteella.

Uudelle yliopistolaiselle

Tähän ohjeeseen on koottu tärkeimpiä tietotekniikan käyttöön liittyviä ohjeita uudelle yliopistolaiselle. Lisää ohjeita löydät tältä ohjesivustolta esim. haun avulla. Jos ongelma ei selviä ohjeiden avulla, ole matalalla kynnyksellä yhteydessä IT-Helpdeskiin.

Helsingin yliopiston IT-ohjeet ovat pääosin tällä kaikille avoimella ohjesivustolla. Huomaa, että ohjeista on usein lyhyt pikaohje ja pidempi kuvallinen tarkka ohje. Joistakin ohjeista on myös video-ohje. Ohjeet ovat saman sivun eri välilehdillä.

Osa ohjeista on kirjautumisen vaativassa yliopiston intranetissä, Flammassa. Flammaan pääset

Ajankohtaista

18.04.2024

Langattomien verkkojen yhteyksissä lyhyitä katkoja keskustassa ja Meilahdessa 22.4.2024 klo 13–15 – eduroam-kirjautumiseen muutoksia

Keskustakampuksen ja Meilahden kampuksen langattomiin verkkoihin kirjautumisessa ja langattomissa yhteyksissä (eduroam, HelsinkiUni ja HelsinkiUni Guest) on lyhyitä käyttökatkoja maanantaina 22.4.2024 klo 13–15. Käyttökatkot johtuvat yliopiston langattomissa verkoissa ja VPN-yhteyksissä käytettyjen kirjautumis palveluiden uudistuksesta.

17.04.2024

SAP Fiori -järjestelmässä on käyttökatko 26.4.2024 klo 8–18

Yliopiston SAP Fiori -järjestelmässä on käyttökatko perjantaina 26.4.2024 klo 8–18. Katso käyttökatkon vaikutuspiirissä olevien sovellusten erittely alta. Katko johtuu SAP Fiori -järjestelmän palvelimen uusimisesta.

11.04.2024

Unitube-lataamo uudistuu 1. –7.7.2024 – luvassa täysin uusi ilme ja parempi käytettävyys

Uudistamme yliopiston videopalvelu Unitube-lataamoa merkittävästi vuoden 2024 heinäkuussa. Loihdimme lataamon käyttöliittymälle kokonaan uuden ilmeen, minkä lisäksi parannamme muun muassa palvelun käytettävyyttä ja saavutettavuutta. Tuomme palveluun myös uusia toiminnallisuuksia.

03.04.2024

Maaliskuun uudet ohjeet ja kävijätilastot IT-Helpdesk -sivustolla

Maaliskuun aikana julkaistut uudet sekä päivitetyt ohjeet IT-Helpdesk -sivustolla sekä sivuston kävijätilastot ovat taas saatavilla IT-Helpdeskin maaliskuun kuukausiraportissa .

21.03.2024

Lähituen IT-palvelupiste palvelee Kumpulan kampuksen yliopistolaisia 2.4.2024 alkaen

Lähituen IT-palvelupiste palvelee Kumpulan kampuksen yliopistolaisia IT-laiteasioissa (nouto, lainaus ja palautus) ja tarvittaessa akuuteissa IT-tukitilanteissa Kumpulan Exactumissa 2.4.2024 alkaen. Tietotekniikkakeskus on pilotoinut palvelupistettä vuoden 2023 loppupuolelta lähtien.

Takaisin ylös