Tervetuloa Helsingin yliopiston IT-Helpdesk-sivustolle

IT-Helpdesk palvelee Helsingin yliopiston henkilökuntaa ja opiskelijoita chatissa, sähköpostilla ja puhelimessa. Tuki ja ohjeistus rajoittuvat tärkeimpiin yliopiston keskitetyssä ylläpidossa oleviin laitteisiin ja niiden standardiohjelmiin. IT-Helpdeskin aukioloajat löytyvät jokaisen ohjesivun alareunasta. IT-Helpdeskin ohjesivusto on avoinna kaikille 24/7. IT-Helpdeskin suomenkielisen esittelyvideon löydät Unitubesta.

Evästeiden hallinta
IT-Helpdeskin ohjesivustolla on otettu koekäyttöön evästeiden hallinta. Suosittelemme sallimaan kaikki evästeet sivuston sujuvan käytön takaamiseksi. Tarvittaessa voit muuttaa suostumustasi sivun alareunassa olevan paperiliitin-kuvakkeen kautta.

Kokoomasivut

Langattomat verkot Helsingin yliopistolla

Yliopistolla on useampi langaton verkko:

  • HelsinkiUni-verkko on tarkoitettu yliopiston keskitetyssä ylläpidossa oleville henkilöstön Windows-kannettaville.
     
  • Eduroam on kansainvälinen langaton verkkovierailupalvelu henkilökunnalle, opiskelijoille ja eduroam-verkostoon kuuluville jäsenille. Eduroamia voi käyttää niin tietokoneilla kuin mobiililaitteilla.  
     
  • HelsinkiUni Guest -vierailijaverkko on tarkoitettu käyttäjille, joilla ei ole yliopiston tunnuksia eikä pääsyä eduroam-verkkoon. 

Yhteydet yliopiston ulkopuolelta

Yliopistolla on verkkopalveluita, joiden käyttö on lisenssisyistä rajattu vain yliopiston verkkoon. Tällaisia ovat mm. kirjaston tarjoamat tietokannat ja sähköiset lehdet. Mikäli palveluita haluaa käyttää yliopiston verkon ulkopuoliselta koneelta, on se mahdollista vain muodostamalla suojattu yhteys kotikoneen ja yliopiston palvelimen välille.

Yleisin tekniikka tälläisen yhteyden muodostamiseen on VPN (Wikipedia). VPN-yhteyden käyttämiseen tarvitaan voimassa oleva yliopiston käyttäjätunnus.

Yliopiston kannettavien päivittäminen yliopistoverkon ulkopuolella:
Yliopiston kannettavien

Microsoft 365 -posti

Lue sähköposti selaimella osoitteessa https://www.helsinki.fi/office365

Yliopiston palvelujen etäkäyttö

Joskus sinulle voi tulla tarve käyttää yliopiston sisäisiä tietokantoja, hakemistoja tai joitakin verkkopalveluja yliopiston ulkopuolelta (esimerkkeinä vaikkapa kotihakemistosi tai SAP). Tällöin sinun täytyy muodostaa yhteys yliopiston verkkoon. Yhteyttä varten tarvitaan salattu yhteyskanava, ns. VPN-yhteys. Yliopisto tarjoaa useita vaihtoehtoja yhteyden muodostamiseen. VPN-asiakasohjelman käyttäminen mahdollistaa mm. sen, että saat kotihakemistosi näkymään verkkolevynä koneellasi.

Tallentaminen ja tiedon jakaminen

Yliopistolla on mahdollisuus käyttää erilaisia verkkolevyjä joko omaan tai ryhmätyöskentelyyn sekä yliopiston koneilla että omilla kotikoneilla. Työtiedostoja voi tallentaa koti- ja ryhmätallennustilojen lisäksi omalle koneelle tai ulkoisille tallennusvälineille. Tallennusvälineiden ominaisuudet eroavat toisistaan. Osa on tarkoitettu henkilökohtaiseen käyttöön ja osa soveltuu tiedon jakamiseen muiden kanssa.  Tällä sivulle on koottu linkkejä tarkempiin ohjeisiin.

Tallennuksesta kerrotaan enemmän Opiskelijan digitaidoissa.

Ajankohtaista

12.04.2024

Langattomien verkkojen yhteyksissä lyhyitä katkoja Viikissä ja etäpisteillä 17.4.2024 klo 13–15 – eduroam-kirjautuminen vaatii @helsinki.fi -tunnuksen!

Viikin kampuksen ja yliopiston etäpisteiden langattomiin verkkoihin kirjautumisessa ja langattomissa yhteyksissä (eduroam, HelsinkiUni ja HelsinkiUni Guest) on lyhyitä käyttökatkoja keskiviikkona 17.4.2024 klo 13–15. Käyttökatkot johtuvat yliopiston langattomissa verkoissa ja VPN-yhteyksissä käytettyjen kirjautumis palveluiden uudistuksesta.

11.04.2024

Unitube-lataamo uudistuu 1. –7.7.2024 – luvassa täysin uusi ilme ja parempi käytettävyys

Uudistamme yliopiston videopalvelu Unitube-lataamoa merkittävästi vuoden 2024 heinäkuussa. Loihdimme lataamon käyttöliittymälle kokonaan uuden ilmeen, minkä lisäksi parannamme muun muassa palvelun käytettävyyttä ja saavutettavuutta. Tuomme palveluun myös uusia toiminnallisuuksia.

08.04.2024

Käyttökatko IAM-ryhmien ja -roolien hallinnassa, tunnusten käsittelyssä (Lohju) ja opiskelijoiden tunnusten itseaktivointityökalussa 12.–18.4.2024

IAM-ryhmien ja -roolien hallinnassa, yliopiston käyttäjätunnusten luomiseen käytettävässä Lohju-työkalussa ja opiskelijoiden tunnusten uusimiseen ja aktivointiin käytettävässä itseaktivointityökalussa on käyttökatko 12.4. klo 10 – 18.4.2024 klo 10 saakka. Käyttökatko johtuu uuden koontivarastotietokannan käyttöönotosta, jonka myötä yhtenäistämme ja uudistamme IAM-ryhmien ja -roolien sekä yliopiston käyttäjätunnusten käsittelyä.

03.04.2024

Eduroam-yhteyksissä lyhyitä katkoja Kumpulassa 9.4.2024 klo 13–15 – kirjaudu eduroamiin jatkossa @helsinki.fi -päätteisellä tunnuksellasi

Tietotekniikkakeskus uudistaa yliopiston langattomien verkkojen (eduroam, HelsinkiUni ja HelsinkiUni Guest) kirjautumispalveluja kampuksittain vuoden 2024 kevään mittaan. Kumpulassa uudistetaan vielä eduroam-verkkoon kirjautuminen 9.4.2024 klo 13–15 (HelsinkiUni- ja HelsinkiUni Guest -verkkojen kirjautumispalvelut uudistettiin Kumpulassa jo aiemmin maaliskuussa). Tiedotamme muilla kampuksilla tehtävistä kirjautumispalveluiden päivityksistä kevään mittaan.

03.04.2024

Maaliskuun uudet ohjeet ja kävijätilastot IT-Helpdesk -sivustolla

Maaliskuun aikana julkaistut uudet sekä päivitetyt ohjeet IT-Helpdesk -sivustolla sekä sivuston kävijätilastot ovat taas saatavilla IT-Helpdeskin maaliskuun kuukausiraportissa .

Takaisin ylös