Vanhoille macOS-versioille asennetut Office-ohjelmat poistetaan vuoden 2023 alkupuolella – päivitä macOS-käyttöjärjestelmäsi

10.11.2022 - 15.25

Tietotekniikkakeskus poistaa Office-ohjelmat vuoden 2023 alkupuolella sellaisilta yliopiston keskitetysti hallinnoiduilta Mac-tietokoneilta, joissa on Big Sur -käyttöjärjestelmää edeltävä vanha Mojave- tai Catalina-käyttöjärjestelmäversio käytössä. Office-ohjelmat poistetaan näiltä koneilta tietoturvasyistä, koska Microsoft ei enää tue vanhoja macOS-käyttöjärjestelmiä. Tiedotamme tarkemmasta Office-ohjelmien poistoajankohdasta erikseen.

Office-ohjelmien poisto on 14.11.2022 alkavalta viikolta alkaen ensin valinnaista, jotta yliopistolaisilla on mahdollisuus joko päivittää käyttöjärjestelmänsä uuteen macOS 12 Montereyhin tai tarvittaessa hankkia uusi Mac-tietokone, mikäli käytössä oleva tietokone on vanha, eikä sille enää voi asentaa uutta käyttöjärjestelmää. Saat ilmoituksen Mac-tietokoneellasi, kun Office-ohjelmien poisto on tehtävissä.

Huom: Päivitäthän Mac-koneesi käyttöjärjestelmän tai teet tarvittaessa uuden koneen hankintapyynnön kuitenkin mahdollisimman nopeasti, jotta Office-ohjelmien käyttöön ei tule katkoa, kun ohjelmat poistetaan vuoden 2023 alkupuolella. Office-ohjelmat tukevat jatkossa seuraavia käyttöjärjestelmiä:

• macOS 11 Big Sur
  • macOS 12 Monterey
  • macOS 13 Ventura

Voit tarkistaa Mac-koneesi käyttöjärjestelmäversion valitsemalla omenavalikosta ”About this Mac”.

Jos sinulla on Big Sur -käyttöjärjestelmää edeltävä käyttöjärjestelmä yliopiston Mac-tietokoneessasi:

Päivitä käyttöjärjestelmäsi Monterey- tai pian tarjolle tuotavaan Ventura-käyttöjärjestelmään. Pidäthän koneesi yhdistettynä verkkovirtaan ja Internetiin koko asennuksen ajan. Päivityksen asennus onnistuu kätevästi myös kotona, etkä tarvitse asennukseen VPN-yhteyttä. Lue IT-Helpdeskin macOS-päivitysohjeet.

Jos käytössäsi on vanha Mac-tietokone, joka ei enää ole yliopiston keskitetyn tuen piirissä ja/tai jolle ei voi asentaa uutta käyttöjärjestelmää:

Ota yhteyttä kampuksesi laitehankinnoista vastaavaan henkilöön (esim. palvelukoordinaattoriin). Mac-tietokoneiden tuki jatkuu takuun päättymispäivästä laskien 24 kk. Takuuajan voit tarkistaa avaamalla omenavalikosta ”About This Mac”-ikkunasta ”Support”-välilehden:

Pitämällä yliopiston IT-laitteet ja -järjestelmät päivitettyinä ylläpidämme mm. yliopistolaisten tietoturvaa. Kiitos sinulle päivittämisestä!