Skype for Business: Kirjautuminen eri laitteilla

Skype for Business on osa Microsoftin Office 365 -palvelua. Se mahdollistaa tavoitettavuustiedot (Status), pikaviestintä- ja online-kokoustoiminnot sekä ääni- ja videopuhelut. Skypeä voi käyttää niin työpöydän ääressä kuin mobiilisti liikkeellä ollessakin. Eri mobiililaitteille on omat sovellukset (mm. tabletit ja puhelimet, löydät niistä lisätietoa laitteen omasta sovelluskaupasta).

Saadaksesi Skype for Businessin käyttöön on sinun otettava Office 365 -palvelu käyttöön. Lue ohjeet täältä.

Lue Skype for Business - parhaat käytännöt täältä.

Eikö kirjautuminen pilvipostiin onnistu? Anna tunnus muodossa
tunnus@ad.helsinki.fi (esim. rkeskiva@ad.helsinki.fi)

Lisää ohjeita asetuksista ja kirjautumisesta >>

Tabs

Pikaohje

Yleisohje Windows ja Mac:

  • Kirjautumiseen vaaditaan:
    • Sign-in address (Kirjautumisosoite) eli sähköpostiosoite muodossa etunimi.sukunimi@helsinki.fi
    • User name (Käyttäjänimi) eli käyttäjätunnus muodossa tunnus@ad.helsinki.fi (esim. rkeskiva@ad.helsinki.fi)
    • Salasana

    Huomioi, että kotikoneella kirjautuessa näkyvillä saattavat olla vain kentät Kirjautumisosoite ja Salasana: täytä ne ja yritä kirjautumista kerran. Kuittaa pois ilmoitus epäonnistuneesta kirjautumisesta. Tämän jälkeen näkyvillä ovat Kirjautumisosoite, Käyttäjänimi ja Salasana –kentät tai Advanced settings (Lisäasetukset). Tämän jälkeen voit täyttää käyttäjätunnuksen vaadittuun kenttään.

Yliopiston Windows-koneet:

  • Kirjoita avautuvaan kirjautumisikkunaan käyttäjätunnuksesi muodossa tunnus@ad.helsinki.fi sekä salasanasi

Mobiililaitteet

katso lisäohjeet eri laitteille täältä

  • Kirjautumiseen vaaditaan:
    • Kirjautumisosoite eli sähköpostiosoite muodossa etunimi.sukunimi@helsinki.fi
    • Salasana
    • Avaa Advanced settings (Lisäasetukset) -valikko > User Name (Käyttäjätunnus
      kirjoita muodossa tunnus@ad.helsinki.fi (esim. rkeskiva@ad.helsinki.fi)
Tarkka ohje

Varmista, että sinulla on asennettuna Skype for Business koneellasi. Mikäli ei, voit asentaa kotikoneellesi Office-paketin mukana tulevan Skypen näillä ohjeilla. Ohjelman puuttuessa yliopiston koneesta olethan yhteydessä Helpdeskiin.

Windows

Avaa ohjelma Start (Käynnistä) > All programs (Kaikki ohjelmat) > Microsoft Office > Skype for Business. Mikäli ohjelma ei kirjaudu automaattisesti sisään, kirjoita kirjautumisosoitteeksi oma sähköpostiosoite. Lisäksi kirjoita salasana pyydettyyn kenttään. Napsauta Kirjaudu sisään.

Sovellus ilmoittaa ettei kirjautuminen onnistu. Napsauta OK.

Kirjautumisikkuna avautuu uudelleen, mutta siihen on nyt tullut yksi kenttä lisää: Käyttäjänimi. Lisää siihen kenttään oma Office 365 -tunnuksesi muodossa tunnus@ad.helsinki.fi (esim. rkeskiva@ad.helsinki.fi). Lopuksi napsauta vielä uudelleen Kirjaudu sisään.

Nyt kirjautumisen pitäisi onnistua. Jos ei, tarkista salasanasi ja verkkoyhteyden toimivuus.

Mac

Skype for Businessin löydät Spotlightista tai Launchpadista hakusanalla Skype

  • Kirjoita Office 365 -tunnuksesi muodossa tunnus@ad.helsinki.fi (esim. rkeskiva@ad.helsinki.fi).
  • Klikkaa Continue (Jatka)
mac-skype1.png

Nyt ilmestyy salasana-kenttä. Täytä oma yliopiston salasanasi. Napsauta Sign in (kirjaudu).

skype-mac2.png

Nyt kirjautumisen pitäisi onnistua. Jos ei, tarkista salasanasi ja verkkoyhteyden toimivuus.

iOS-laitteet

  • Asenna Skype for Business AppStoresta.
  • Avaa asennettu sovellus ja saat kirjautumisikkunan esiin. Kirjoita Kirjautumisosoite -kohtaan oma sähköpostiosoitteesi sekä salasanasi sille tarkoitettuun kohtaan.
  • Napsauta Näytä lisäasetukset auki.

  • Lisää Käyttäjänimi-kohtaan oma Office 365 -tunnuksesi muodossa tunnus@ad.helsinki.fi (esim. rkeskiva@ad.helsinki.fi)
    • Tarkista vielä, että Palvelimen tunnistus on päällä.

 

  • Nyt voit napsauttaa sivun alareunassa olevaa Kirjaudu -näppäintä.
  • Seuraavaksi sovellus kysyy vielä puhelinnumeroasi. Syötä numero ja pääset jatkamaan.
  • Kirjautumisen pitäisi nyt onnistua. Mikäli ei, tarkista verkkoyhteydet tai katso kohtaa ongelmatilanteita.

Android

Ohje kirjoitettu Android 5.0.2 version Samsung Galaxy Tab -laitteella, mutta sitä voidaan soveltaa myös muihin versioihin ja laitteille. Asetukset ovat samat, mutta versiosta ja kielestä riippuen asioita voidaan kysyä hieman erilailla.

  • Asenna Skype for Business for Android -sovellus Play Kaupasta.
  • Avaa asennettu sovellus ja saat kirjautumisikkunan esiin. Kirjoita ensin pyydettyyn kohtaan sähköpostiosoitteesi muodossa etunimi.sukunimi@helsinki.fi ja täytä salasana pyydettyyn kenttään.

  • Tämän jälkeen napsauta Advanced settings (Lisäasetukset) ja täytä kohtaan User Name (Käyttäjänimi) Office 365 –tunnuksesi eli tunnus@ad.helsinki.fi (esim. rkeskiva@ad.helsinki.fi)
  • Tarkista vielä, että palvelimen automaattinen tunnistus on päällä.

  • Nyt voit napsauttaa Kirjaudu-näppäintä (tässä tapauksessa nuoli eteenpäin -kuvake).
  • Seuraavaksi sovellus kysyy vielä puhelinnumeroasi. Syötä numero ja pääset jatkamaan.
  • Mikäli kirjautuminen ei onnistu, tarkista verkkoyhteys tai katso kohtaa ongelmatilanteita.

Ongelmatilanteita

  • Jos Skype on toiminut, mutta nyt ei vain kirjautuminen enää onnistu > Delete my sign-in info ja aloita kirjautumalla uudelleen.
  • Kirjautuminen ei välttämättä onnistu kaikista verkoista. Jos kirjautumisessa on ongelmia, kokeile vaihtaa kirjautumisen ajaksi esim. mobiilidata-yhteyteen.