Keskitetyn hallinnan työasemat: Yliopistovalikko ja HY-kansio

Yliopiston keskitetyn hallinnan koneissa on tietotekniikkakeskuksen luomia työkaluja, jotka helpottavat mm. tukipyyntöä tehdessä. Tässä esitellään lyhyesti nämä samantyyliset työkalut.

Tabs

Tarkka ohje

Yliopistovalikko

Kaikilla keskitetyn hallinnan koneilla on yliopiston logolla varustettu yliopistovalikko. Windows-koneissa valikko löytyy alapalkista ja Maceissa ja Cubbleissa yläpalkista. Eri järjestelmien valikossa voi olla pieniä eroja toiminnallisuuksissa.

Voit ottaa yliopistovalikon kautta yhteyden asiakaspalvelijaan chatin kautta (Chat with Helpdesk) tai lähettää tukipyynnön (Submit Support Request). Näiden toimintojen lisäksi voit katsella käyttäjätunnuksesi ja koneesi tietoja, asentaa tulostimia, asentaa ohjelmia Software Portalista ja yhdistää verkkolevyihin (Mac ja Cubbli).

Valikon kautta pääset myös siirtymään suoraan moniin palveluihin, kuten OWAan, Helpdeskin ohjeisiin ja etätyöpöytiin (VDI).

Windows-koneissa löytyy yliopistovalikon lisäksi monikäyttöinen HY Assistant -työkalu. Lue lisää HY Assistantista.

Yliopistovalikosta näet keskeiset koneeseesi ja käyttäjätunnukseesi liittyvät asiat helposti. Mikäli esim. tietokoneesi sijaintitiedot ovat väärin, ilmoita oikeat tiedot Helpdeskiin.

Valikko Windows-koneissa:

hy-valikko.png

Valikko Mac-koneissa:

hy-valikko-mac.jpg

Valikko Cubbli-koneissa:

HY (Windows)

Yliopiston keskitetyssä ylläpidossa olevilta Windows-työasemilta käynnistysvalikosta löytyy HY niminen kansio, jossa on useita hyödyllisiä toimintoja. Voit esimerkiksi tilata joidenkin ohjelmien asennuksen koneellesi Software Portalista (Ohjelmistoportaali), tarkistaa koneesi tietoja tai ottaa yhteyden Helpdeskiin HY Assistant -työkalulla.

HY-kansion löydät polusta:

  • Windows 7: Start (Käynnistä) > All Programs (Kaikki ohjelmat) > HY

Lue lisää HY Assistant -työkalusta