Tämä ohje koskee paikallisesta postista pilvipostiin siirtyviä.
Tietotekniikkakeskus siirtää paikallisen Exchange-postilaatikon Office 365 -pilvipalveluun. Siirto tehdään, koska yliopisto luopuu paikallisesta Exchange-sähköpostipalvelusta tietoturvasyistä kokonaan vuosien 2022-2023 aikana.
Voit käyttää sähköpostilaatikkoasi normaalisti siirron aikana esim. Outlook-sovelluksellasi. Sähköpostilaatikkosi, sen sisältämät viestit, kansiot, tiedostot ja kalenterimerkinnät ovat turvassa siirron ajan ja sen päätyttyä.
Katso ohjeet Outlook-varmuuskopiointiin.
Tarkempia tietoja Flamma-sivulta: Yliopiston pilvipalveluiden tietosuoja- ja tietoturvaperiaatteet.
Siirron jälkeen sähköpostilaatikkosi on käytettävissä esim. Outlook-sähköpostisovelluksessasi tavanomaisesti sekä lisäksi Office 365 -pilvipalvelun osoitteissa:
Jos käytät Outlook-sovellusta, sen uudelleenkäynnistäminen voi olla tarpeen siirron päätyttyä. Saat mahdollisesta uudelleenkäynnistystarpeesta ilmoituksen koneellasi.
Jos käytät sähköpostiasi mobiililaitteella, eikä sähköpostilaatikkosi toimi siirron jälkeen, sinun on ensin poistettava sähköpostitilisi laitteelta ja lisättävä se tämän jälkeen uudestaan. Jos tämä ei auta, voit kokeilla myös sähköpostiohjelman poistamista ja uudelleenasentamista.
Pikaohje
Siirtymäohjeita lyhyesti
Jos koneellasi on vielä Office 2016 se kannattaa ehdottomasti päivittää uusimpaan Microsoft 365 Apps for Enterprise -versioon ennen siirtymää. Henkilökunta voi asentaa Officen itse. Ohjelmisto löytyy yliopiston Software Centeristä nimellä Microsoft 365 Apps for Enterprise. Software Center löytyy Windowsissa Käynnistä-valikosta kohdasta Kaikki ohjelmat (All Programs) > HY.
Kohdan 2 tekemät muutokset yliopiston järjestelmiin tapahtuvat seuraavana yönä, minkä vuoksi vaiheiden välissä on odotettava riittävästi.
Suosittelemme, että kohdat 1-2 tehdään työpäivän lopuksi ja kohdasta 3 eteenpäin jatketaan vasta seuraavana päivänä.
Siirrossa postilaatikkosi sisältö kansioineen siirtyy automaattisesti Office 365 pilviympäristöön. Arkaluontoiset aineistot pitää siirtää pois kansioista ENNEN siirtymää.
- Ennen siirtymistä voit tehdä varmuuskopion posteista tämän ohjeen mukaisesti.
- Tilaa pilvipostilaatikko tällä lomakkeella. Kaikki hyväksyvät EULA:n sähköisesti, riippumatta siitä ovatko he aiemmin hyväksyneet sen paperilla.
- Lue tarkempi ohje laatikon tilaamisesta.
HUOM! Paikallisesta pilvipalveluun siirtyjälle ei tule erillistä ilmoitusta sähköpostiin, sillä postilaatikko on jo luotu aiemmin, nyt se vain siirtyy palvelimelta toiselle. Voit jatkaa normaalisti OWA:n ja/ tai Outlookin käyttöä. Kun siirtymä on valmis Outlook kehottaa käynnistämään ohjelman uudelleen ja OWA:ssa voi tulla uudelleenohjausvirhe (katso kohta 3).
- Lue tarkempi ohje laatikon tilaamisesta.
- Selaimen välimuistissa on vielä paikallisen palvelimen tiedot. Lue erillinen ohje miten tyhjennät selaimen välimuistin.
- Vaihe 4 (kirjautuminen OWA:an) ei onnistu, jos välimuistia ei tyhjennä.
- Vaihe 4 (kirjautuminen OWA:an) ei onnistu, jos välimuistia ei tyhjennä.
- Kirjaudu OWA:an osoitteessa helsinki.fi/office365
Huom! Anna tunnus muodossa tunnus@ad.helsinki.fi.
Keskitetyssä ylläpidossa olevilla koneilla selainpostiin kirjautuminen voi vaatia muutaman ylimääräisen tunnistautumisen.
- Kirjaudu Outlookiin. Anna tunnus muodossa tunnus@ad.helsinki.fi. mikäli Outlook pyytää sinua tunnistautumaan.
- Muista käynnistää Outlook uudestaan tilin lisäämisen jälkeen. Tämän jälkeen posti toimii jälleen.
- Muista käynnistää Outlook uudestaan tilin lisäämisen jälkeen. Tämän jälkeen posti toimii jälleen.
- Poista mobiililaitteiden sähköpostitilit ja luo ne uudelleen. Katso ohjeet mobiililaitteille Yleistä mobiililaitteista -ohjesivulta.
- Tarkista kalentereiden näkyvyys ja jaa kalenterit tarvittaessa uudelleen.
- Jos luet postia Thunderbirdillä, tarkista asetukset.
- Mikäli et siirron jälkeen enää pääse johonkin jaettuun postilaatikkoon, johon ennen siirtoa pääsit, niin olethan yhteydessä Helpdeskiin.
Tarkka ohje
Video-ohje
Anna palautetta
Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!
Kuinka parantaisit ohjeistusta?