Office 365: Ohjeita paikallisesta pilveen siirtyville

Tämä ohje koskee vain niitä käyttäjiä, jotka ovat olleet paikallisessa Exchange-ympäristössä ja siirtyvät pilvipalveluiden käyttäjiksi.

Tabs

Tarkka ohje

Siirtymäohjeet

Jos koneellasi on vielä Office 2010, se kannattaa ehdottomasti päivittää Office 2013 -versioon ennen siirtymää. Henkilökunta voi asentaa Office 2013:n itse. Ohjelmisto löytyy yliopiston Software Portalista nimellä Microsoft Office 2013 (x86). Software Portal löytyy Windowsissa Käynnistä-valikosta kohdasta Kaikki ohjelmat (All Programs) > HY.

Kohdan 2 tekemät muutokset yliopiston järjestelmiin tapahtuvat seuraavana yönä, minkä vuoksi vaiheiden välissä on odotettava riittävästi.

Suosittelemme, että kohdat 1-2 tehdään työpäivän lopuksi ja kohdasta 3 eteenpäin jatketaan vasta seuraavana päivänä.

Siirrossa postilaatikkosi sisältö kansioineen siirtyy automaattisesti Office 365 pilviympäristöön. Arkaluontoiset aineistot pitää siirtää pois kansioista ENNEN siirtymää.

  1. Ennen siirtymistä tee varmuuskopio posteista tämän ohjeen mukaisesti. Mikäli et vielä ole ottanut Outlookia käyttöön, tee se nyt tällä ohjeella.
     
  2. Tilaa pilvipostilaatikko tällä lomakkeella. Kaikki hyväksyvät EULAn sähköisesti, riippumatta siitä ovatko he aiemmin hyväksyneet sen paperilla.
    Ohje laatikon tilaamisesta.
    HUOM! Paikallisesta pilvipalveluun siirtyjälle ei tule erillistä ilmoitusta sähköpostiin, sillä postilaatikko on jo luotu aiemmin, nyt se vain siirtyy palvelimelta toiselle. Voit jatkaa normaalisti OWAn ja/ tai Outlookin käyttöä. Kun siirtymä on valmis Outlook kehottaa käynnistämään ohjelman uudelleen ja OWAssa voi tulla uudelleenohjausvirhe (katso kohta 3).
     
  3. Selaimen välimuistissa on vielä paikallisen palvelimen tiedot. Tyhjennä selaimen välimuisti tämän ohjeen mukaisesti. Vaihe 4 (kirjautuminen OWA:an) ei onnistu jos välimuistia ei tyhjennä.
     
  4. Kirjaudu OWA:an osoitteessa https://office365.helsinki.fi.
    Anna tunnus muodossa tunnus@ad.helsinki.fi.
     
  5. Kirjaudu Outlookiin. Anna tunnus muodossa tunnus@ad.helsinki.fi. Käynnistä Outlook uudestaan. Tämän jälkeen posti toimii jälleen.
     
  6. Keskitetyssä ylläpidossa olevilla koneilla selainpostiin kirjautuminen voi vaatia muutaman ylimääräisen tunnistautumisen. Tämä on tilapäinen ongelma ja poistuu, kun yliopiston koneilla käytettävä selain päivitetään.
     
  7. Poista mobiililaitteiden sähköpostitilit ja luo ne uudelleen. Ohjeet löytyvät Office 365 -ohjesivulta.
     
  8. Tarkista kalentereiden näkyvyys ja jaa kalenterit tarvittaessa uudelleen.
     
  9. Jos luet postin Thunderbirdillä, tarkista asetukset tämän ohjeen mukaisesti.
     
  10. Jos luet postin Macintoshin Maililla, tarkista asetukset tämän ohjeen mukaisesti.