Paikallisen Office 365 -palvelun ohjeita

Tähän kerätään paikalliseen Office 365 -palveluun jääville ohjeita. Jos ohje on muualla olemassa, kerrotaan tässä vain se osa, joka eroaa pilvipalvelun ohjeesta. Mikäli ohjetta ongelmaasi ei löydy tästä sivulta tai muista Office 365-ohjeista, ota yhteyttä Helpdeskiin.

Tabs

Tarkka ohje

Kirjautuminen OWA:an (Outlook Web App)

Paikalliseen OWA:an pääset kirjautumaan osoitteessa:

Lue lisää kirjautumisohjeita täältä.

ProPlus-paketti sekä muut pilvipalvelut

Paikallisessa palvelussa olevilla on myös mahdollisuus käyttää pilvipalveluita (poislukien sähköposti ja kalenteri). Yliopistolaisen Office 365 -pakettiin kuuluu mm. kotikäyttölisenssi viidelle laitteelle. Lue paketin latausohje täältä.

  • Kirjautuminen tapahtuu osoitteessa portal.office.com
  • Käytä kirjautuessa tunnusta tunnus@ad.helsinki.fi (esim. rkeskiva@ad.helsinki.fi)

Täältä voit käyttää mm. OneDrive -pilvitallennuspalvelua ja Office Online -ohjelmistoja.

Skype for business

Skype for business toimii samalla lailla kuin pilvessä. Tarkemmat ohjeet täällä.

Outlook 2013

Outlook-asetukset menevät automaattisesti. Seuraa näitä ohjeita.

Mac Outlook 2016

Outlook 2016 asennus menee periaatteessa samoin kuten täällä neuvottu, mutta täydennä lomakkeeseen korostetut kohdat: 

  1. Domain\username: tunnus@ad.helsinki.fi (esim. rkeskiva@ad.helsinki.fi)
  2. Sähköpostin salasanasi
  3. Napsauta Add Account
mac-outlook-local2.jpg

Outlook for Android / iOS

Microsoftin tuottama Outlook for iOS / Android on yliopistolaisten Office 365 -sähköpostin käyttöön suositeltava sovellus (App) mobiililaitteille. Sovelluksessa on omat osiot sähköpostille, kalenterille sekä yhteystiedoille ja liitetiedostoille.

Pilvikäyttäjille löytyy ohje täältä, jonka perusteella asennus menee pääosin. Tässä kerrottu ne asetukset, jotka paikallisen postin käyttäjien pitää lisätä asetuksiin:

Valitse tilin muodoksi Exchange.

Täytä avautuvaan taulukkoon sähköposti etunimi.sukunimi@helsinki.fi -muodossa, sekä salasana. Lisää vapaamuotoinen kuvaus tilistä, esim. Helsinki.fi.

Napsauta Show Advanced Settings ja täytä seuraavasti:

Server: office365.helsinki.fi

Domain: jätä tyhjäksi

Username: tunnus@ad.helsinki.fi (esim. rkeskiva@ad.helsinki.fi)

iPad & iPhone

Katso myös yksityiskohtaisemmat ohjeet kuvineen pilvipostille.

Täytä kentät

  • Sähköposti (Email): helsinki.fi -postiosoitteesi (esim. etunimi.sukunimi@helsinki.fi)
  • Salasana (Password): Salasanasi
  • Kuvaus (Description): Sähköpostitilin kuvaus (esim. Helsinki.fi tai Office 365)
  • Napauta Seuraava (Next)

Täytä kentät:

  • Sähköposti (Email): helsinki.fi -postiosoitteesi (etunimi.sukunimi@helsinki.fi)
  • Palvelin (Server): office365.helsinki.fi
  • Doman: ad.helsinki.fi
  • Tunnus (Username): Käyttäjätunnuksesi
  • Salasana (Password): Salasanasi

ios-asetukset-posti-exchange

Android

Android-laitteiden ohjeistus paikallisessa palvelussa oleville tulossa.

Pilvikäyttäjille löytyy ohje täältä, jonka perusteella asennus menee pääosin:

HUOM: Jos puhelin kysyy palvelimen nimeä, syötä office365.helsinki.fi

Windows Phone

Katso myös yksityiskohtaisemmat ohjeet kuvineen pilvipostille. Ohje tilin poistamiseen.

  • Avaa Asetukset.
  • Avaa sähköposti + tilit.
  • Valitse lisää tili.
  • Valitse Outlook tai Exchange.

  • Kirjoita sähköpostiosoitteesi.
  • Kirjoita salasanasi.
  • Napsauta kirjaudu sisään.
  • Kirjoita käyttäjätunnus muodossa käyttäjätunnus@ad.helsinki.fi.
  • Jätä Toimialue-kenttä tyhjäksi.
  • Napsauta kirjaudu sisään.
  • HUOM: Jos puhelin kysyy palvelimen nimeä, syötä office365.helsinki.fi

Postitilin luominen on nyt valmis. Uusi postitili näkyy listassa alimmaisena.

HUOM: Jos sinulla on jo helsinki.fi -sähköpostitili puhelimessa, kannattaa poistaa se ennen uuden asentamista. Kahta samannimistä tiliä ei voi olla käytössä yhtä aikaa.