Mappi-postin alasajo

Mappi/Webmailin tekninen alasajo tehtiin 5.6.

Mappi-sähköpostin postinkulku päättyi lopullisesti 5.6.2017. Postiin ei siis tämän jälkeen enää saavu eikä sieltä voi lähettää uusia viestejä.

Jos et ole jo siirtynyt Office 365 -postin käyttäjäksi, se on nyt tehtävä viipymättä. Katso ohjeet käyttöönottoon.

Vanhat viestit säilyvät Mappi-postin arkistossa vuoden 2017 loppuun. Jokainen käyttäjä vastaa omien postiensa kopioinnista Mappi/Webmail-postista Office 365 -postiin ennen kuluvan vuoden loppua. Lue ohjeet kopioimiseen.

Lisätiedot: Mappi-postin alasajo.

Yliopiston johtoryhmä on jo aiemmin päättänyt, että sekä yliopiston henkilökunnan että opiskelijoiden sähköposti siirretään Microsoftin Office 365 -palveluun. Tietotekniikkakeskuksen johtokunta vahvisti osaltaan päätöksen 21.11.2016.

Microsoftin palvelu on niin sanottu pilvipalvelu, eli postiviestit kulkevat siinä oman organisaatiomme ulkopuolelle. Näin ollen on syytä huomata, ettei sen kautta saa lähettää salaamattomana viestejä, jotka sisältävät erityissuojattavia henkilötietoja tai muuten salaista materiaalia. Erityissuojelua vaativia viestejä varten yliopisto on hankkinut erillisen salatun sähköpostin ratkaisun. Lisätietoja mm. osoitteessa https://helpdesk.it.helsinki.fi/help/3341

Jaetut Mappi-postilaatikot säilyvät toistaiseksi käytössä, mikäli niitä käytetään sähköpostin lukuohjelmalla (esim. Thunderbirdillä).

Jaettujen Mappi-postilaatikoiden hallintaa varten Thunderbirdiin pitää asentaa lisäosa tämän ohjeen mukaisesti >>

Tabs

Tarkka ohje

Mitä tapahtuu

Sähköpostisi (Mappi/Webmail) suljetaan. 5.6.2017 tapahtuvan teknisen alasajon jälkeen kaikki tunnus@mappi.helsinki.fi –osoitteeseen (esim. rkeskiva@mappi.helsinki.fi) lähetetyt postit ohjautuvat etunimi.sukunimi@helsinki.fi –osoitteeseen, joka sijaitsee pilvipalvelussa. Jos mappi.helsinki.fi –postiisi ohjautuu postia, jota ei saa siirtää pilvipalveluun, voit estää postin ohjaamisen tällä e-lomakkeella ≫
Huomaa, että silloin lähettäjä saa viestinsä takaisin ja ilmoituksen toimimattomasta osoitteesta.

Mitä minun pitää tehdä

  1. Ota käyttöön Office 365 -sähköposti. Siirtyminen kannattaa aloittaa välittömästi, jos ei ole sitä vielä tehnyt.
  2. Siivoa Mappi-posti. Poista turhat viestit ja järjestä talteen otettavat. Ota huomioon, että pilvipalveluun siirrettävällä sisällöllä on rajoituksia, katso sähköpostin käsittelysäännöt ja yliopiston pilvipalvelupolitiikka Flammasta.
  3. Siirrä talteen otettavat viestit Office 365:een tämän ohjeen mukaisesti >>

Mitä Mapissa oleville viesteille tapahtuu

Vanhat viestit ovat luettavissa Mapissa vuoden 2017 loppuun asti. Vanhoja viestejä ei kopioida keskitetysti Mappi-postista Office 365 -sähköpostiin, vaan jokainen käyttäjä vastaa omien postiensa kopioinnista.

Entä jos en halua käyttää Office 365 -postia

  • Kaikkien yliopistolaisten on aktivoitava Office 365 –posti tämän ohjeen mukaisesti
    • Henkilökunnan on käytettävä Office 365 –postia. Kysy tarvittaessa omalta esimieheltäsi lisää. Joissakin erikoistapauksissa henkilökuntaan kuuluva käyttää pilvipostin sijaan paikallista postia. Nämä käyttäjäryhmät on erikseen linjattu tässä päätöksessä Flammassa≫.
    • Opiskelijat voivat ohjata aktivoinnin jälkeen Office 365 –postiin tulevan postinsa halutessaan muualle tämän ohjeen mukaisesti ja käyttää sen jälkeen haluamaansa postiohjelmaa.
  • Et voi lukea sinulle tulevaa etunimi.sukunimi@helsinki.fi -muotoista postia (etkä tunnus@mappi.helsinki.fi-postia) 5.6.2017 jälkeen.
  • Sinulle ei voi lähettää postia etunimi.sukunimi@helsinki.fi -postiin. Lähettäjä saa viestinsä takaisin ja ilmoituksen toimimattomasta osoitteesta. Jos et ota Office 365 -postia käyttöön, se vaikuttaa lisäksesi kaikkiin yhteistyökumppaneihisi.

Miten voin tarkistaa olenko jo Office 365 -postin käyttäjä

Yritä tilata Office 365 -postilaatikko tämän ohjeen mukaisesti. Jos olet jo aiemmin siirtynyt Office 365 -postin käyttäjäksi, saat siitä ilmoituksen "Postilaatikko on jo tehty".

laatikko_jo_luotu_fi.jpg