Välkommen till webbplatsen för IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet

IT-Helpdesk betjänar personal och studerande vid Helsingfors universitet i chatten, via e-post och per telefon. Supporten och anvisningarna från oss begränsas till de viktigaste enheterna som omfattas av universitetets centraliserade underhåll och deras standardprogram. IT-Helpdesks öppettiderna hittar du längst ner på varje anvisningssida. IT-Helpdesks webbplats med anvisningar står till din tjänst 24/7.

Hantering av cookies
Cookiehantering testas på IT-Helpdesks webbplats med anvisningar. Vi rekommenderar att du tillåter alla cookies för att säkerställa en smidig användning av webbplatsen. Vid behov kan du ändra ditt samtycke via ikonen längst ner på sidan.

Landningssidor

Trådlösa nätverk vid Helsingfors universitet

Helsingfors universitet har flera trådlösa nätverk:

  • HelsinkiUni är ett nytt trådlöst nätverk för centralt hanterade bärbara Windows-datorer för universitetspersonal. 
     
  • Eduroam är ett internationellt trådlösa nätverket för personal, studerande och medlemmar av eduroam-nätverket.
     
  • Gästnätverket HelsinkiUni Guest är avsett för användare som inte har universitetets användarnamn eller tillgång till eduroam-nätverket.

Anslutningar från utanför universitetet

Universitetet har nättjänster som på grund av licensorsaker endast får användas inom universitetets nätverk. Sådana är bland annat databaser och elektroniska tidningar som tillhandahålls av biblioteket. Om du vill använda tjänsterna från en dator utanför universitetets nät är det möjligt endast med hjälp av en krypterad anslutning mellan hemdatorn och universitetets server.

Den vanligaste tekniken som används för denna typ av anslutningar är VPN (Wikipedia). För att använda VPN-anslutningen behövs ett giltigt användarnamn vid universitetet.

OBS! Uppdatering av universitets bärbara datorer

Microsoft 365

Läs din e-post på https://www.helsinki.fi/office365

Kan du inte logga in på epost? Ange din användarnamn i formuläret
anvandarnamn@ad.helsinki.fi (t.ex. rkeskiva@ad.helsinki.fi)

Mer hjälp med inställningar och inloggning

Fjärranvändning av universitetets tjänster

Du kanske någon gång får behov av att använda universitets interna databaser, kataloger eller webbtjänster utanför universitetet (t.ex. din hemkatalog  eller SAP) Då måste du skapa en anslutning till universitetets nätverk. För förbindelsen behöver du en anslutningskanal, en så kallad VPN-anslutning. Universitet erbjuder ett flertal alternativ för hur du kan skapa en anslutning. Med ett VPN-klientprogram kan du bl.a. ta fram din hemkatalog så att den syns som nätverksdisk på din hemdator.

Lagring och delning av data

På universitetet finns möjlighet att använda olika nätverksdiskar i det egna arbetet eller i samband med grupparbeten, både på universitetets datorer och på hemdatorer. Utöver hem- och gruppkataloger kan arbetsfiler sparas på den egna datorn eller på externa lagringsmedier. De olika lagringsmedierna har olika egenskaper. Vissa lagringsmedier är avsedda för privat bruk, medan andra lämpar sig för delning av information.  På denna sida finns länkar till närmare instruktioner.

I Studentens digitalkompetens finns mer information om lagring.

Aktuellt

15.04.2024

Korta avbrott i trådlösa nätverk i Vik och på distansenheter den 17.4.2024 kl. 13–15 – eduroam-inloggning kräver @helsinki.fi-användarnamn!

Det kommer att inträffa korta användningsavbrott i inloggningen i nätverken och i de trådlösa anslutningarna (eduroam, HelsinkiUni och HelsinkiUni Guest) på Campus Vik och universitetets distansenheter onsdagen den 17.4.2024 kl. 13–15. Avbrotten beror på att de inloggningstjänster som används i universitetets trådlösa nät och VPN-anslutningar förnyas.

08.04.2024

Driftavbrott i hanteringen av IAM-grupper och -roller, behandlingen av användarnamn och självaktiveringsverktyget för användarnamn 12–18.4.2024

Hanteringen av IAM-grupper och -roller, Lohju-verktyget som används för att skapa universitetets användarnamn och självaktiveringsverktyget som används för att förnya och aktivera studerandenas användarnamn har ett driftavbrott mellan 12.4 kl. 10 och 18.4.2024 kl. 10. Driftavbrottet beror på införandet av en ny konsolideringslagerdatabas, med vilken vi harmoniserar och förnyar behandlingen av IAM-grupper och -roller samt universitetets användarnamn.

03.04.2024

Avbrott i eduroam-anslutningar i Gumtäkt 9.4.2024 kl. 13–15 – logga in i eduroam i fortsättningen med ditt användarnamn som slutar med @helsinki.fi

IT-centret förnyar inloggningstjänsterna för universitetets trådlösa nätverk (eduroam, HelsinkiUni och HelsinkiUni Guest) campusvis under våren 2024. I Gumtäkt förnyas ännu inloggningen i eduroam-nätverket 9.4.2024 kl. 13–15 (inloggningstjänsterna för nätverken HelsinkiUni och HelsinkiUni Guest förnyades i Gumtäkt redan tidigare i mars). Vi kommer att publicera information om uppdateringar av inloggningstjänster på andra campus under våren.

21.03.2024

Kumpula Local IT Support Point kommer att vara tillgänglig för personal och studenter vid Kumpula Campus University från och med den 2 april 2024

Lokala IT-servicepunkten för närsupport betjänar universitetets personal och studerande vid Kumpula Campus i IT-utrustningsärenden och vid behov i akuta IT-stödssituationer i Gumtäkt från och med den 2 april 2024. Centret för informationsteknik har drivit ett pilotprojekt på servicestället från och med slutet av 2023.

20.03.2024

IT-centrets experter löste ett stort nätverksfel på centrumcampus – orsakades av en enhetsskada

Arbetet för många på universitetet som arbetar på centrumcampus avbröts i mars 2024 på grund av ett fel i trådlösa nätverksanslutningar som upptäcktes i centrum. Experter från IT-centret (Tike) arbetade av alla krafter för att lösa problemet som var svårt att lokalisera och vars orsak slutligen identifierades som en enskild basstation som hade gått sönder på ett exceptionellt sätt på centrumcampus. Felsituationen var inte kopplad till exempel till en överbelastnings- eller annan cyberattack.

Tillbaka upp