Välkommen till webbplatsen för IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet

IT-Helpdesk betjänar personal och studerande vid Helsingfors universitet i chatten, via e-post och per telefon. Supporten och anvisningarna från oss begränsas till de viktigaste enheterna som omfattas av universitetets centraliserade underhåll och deras standardprogram. IT-Helpdesks öppettiderna hittar du längst ner på varje anvisningssida. IT-Helpdesks webbplats med anvisningar står till din tjänst 24/7.

Hantering av cookies
Cookiehantering testas på IT-Helpdesks webbplats med anvisningar. Vi rekommenderar att du tillåter alla cookies för att säkerställa en smidig användning av webbplatsen. Vid behov kan du ändra ditt samtycke via ikonen längst ner på sidan.

Landningssidor

Trådlösa nätverk vid Helsingfors universitet

Helsingfors universitet har flera trådlösa nätverk:

  • HelsinkiUni är ett nytt trådlöst nätverk för centralt hanterade bärbara Windows-datorer för universitetspersonal. 
     
  • Eduroam är ett internationellt trådlösa nätverket för personal, studerande och medlemmar av eduroam-nätverket.
     
  • Gästnätverket HelsinkiUni Guest är avsett för användare som inte har universitetets användarnamn eller tillgång till eduroam-nätverket.

Microsoft 365

Läs din e-post på https://www.helsinki.fi/office365

Kan du inte logga in på epost? Ange din användarnamn i formuläret
anvandarnamn@ad.helsinki.fi (t.ex. rkeskiva@ad.helsinki.fi)

Mer hjälp med inställningar och inloggning

Anslutningar från utanför universitetet

Universitetet har nättjänster som på grund av licensorsaker endast får användas inom universitetets nätverk. Sådana är bland annat databaser och elektroniska tidningar som tillhandahålls av biblioteket. Om du vill använda tjänsterna från en dator utanför universitetets nät är det möjligt endast med hjälp av en krypterad anslutning mellan hemdatorn och universitetets server.

Den vanligaste tekniken som används för denna typ av anslutningar är VPN (Wikipedia). För att använda VPN-anslutningen behövs ett giltigt användarnamn vid universitetet.

OBS! Uppdatering av universitets bärbara datorer

Multifaktorautentisering (MFA)

På den här sidan finns länkar till alla universitetets MFA-anvisningar.

Multifaktorautentisering (MFA) förbättrar datasäkerheten genom att försvåra nätbrottslingars bedrägeriförsök. Du kan välja att förfrågningar om bekräftelse av autentisering ska göras med 90 dagars mellanrum specifikt för en enhet, så att du inte hela tiden får kontrollförfrågningar. MFA är en egenskap som ger extra trygghet vid inloggning i många tjänster som används vid universitetet, där man autentiserar sig med en separate apparat. 

Till nya studerande och anställda på universitetet

Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna för användning av informationsteknik för nya studerande och anställda på universitetet. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Helsingfors universitets IT-anvisningar finns huvudsakligen på denna webbplats med anvisningar som är öppen för alla. Observera att instruktionerna ofta innehåller korta snabbanvisningar och längre exakta anvisningar med bilder. En del anvisningar finns också som videor

Aktuellt

18.04.2024

Korta avbrott i trådlösa nätverk i Centrumcampus och Campus Mejlans den 22.4.2024 kl. 13–15 – inloggningen till eduroam kommer att förändras

Det kommer att inträffa korta användningsavbrott i inloggningen i nätverken och i de trådlösa anslutningarna (eduroam, HelsinkiUni och HelsinkiUni Guest) på Centrumcampus och Campus Mejlans måndagen den 22.4.2024 kl. 13–15. Avbrotten beror på att de inloggningstjänster som används i universitetets trådlösa nät och VPN-anslutningar förnyas.

17.04.2024

Driftavbrott i SAP Fiori -system den 26 april 2024 kl. 8–18

Det sker ett driftavbrott i SAP Fiori den 26 april 2024 kl. 8–18. Se specifikationen över applikationerna nedan. Serviceavbrottet beror på en serveruppdatering.

21.03.2024

Kumpula Local IT Support Point kommer att vara tillgänglig för personal och studenter vid Kumpula Campus University från och med den 2 april 2024

Lokala IT-servicepunkten för närsupport betjänar universitetets personal och studerande vid Kumpula Campus i IT-utrustningsärenden och vid behov i akuta IT-stödssituationer i Gumtäkt från och med den 2 april 2024. Centret för informationsteknik har drivit ett pilotprojekt på servicestället från och med slutet av 2023.

20.03.2024

IT-centrets experter löste ett stort nätverksfel på centrumcampus – orsakades av en enhetsskada

Arbetet för många på universitetet som arbetar på centrumcampus avbröts i mars 2024 på grund av ett fel i trådlösa nätverksanslutningar som upptäcktes i centrum. Experter från IT-centret (Tike) arbetade av alla krafter för att lösa problemet som var svårt att lokalisera och vars orsak slutligen identifierades som en enskild basstation som hade gått sönder på ett exceptionellt sätt på centrumcampus. Felsituationen var inte kopplad till exempel till en överbelastnings- eller annan cyberattack.

19.03.2024

Medlem av personalen – underlätta ditt arbete och inaktivera din roaming-nätverksprofil från studietiden

Den mobila (roaming) nätverksprofilen för studerande har fortsatt att användas av många universitetsanställda. Om nätverksprofilens kapacitet överstiger 300 MB kommer du att få ett felmeddelande på den enhet du använder när profilen är full, vilket kan leda till att ditt arbete avbryts.

Tillbaka upp