Fjärrsupporttjänsten Bomgar (Firefox)

Helpdesk använder fjärrsupportprogrammet Bomgar för att reda ut kundernas IT-problem och installera program på deras datorer.

Innehållsförteckning

Att acceptera fjärranslutningen

  • Gå till Bomgar Support Portal på adressen https://support.helsinki.fi/
  • Ange den sifferkod du fått av supportpersonen i fältet Session Key och välj Submit.

  • Acceptera fjärranslutningen genom att klicka på Yes.

  • Ange ditt namn i Chat-fönstret.

  • Acceptera användningen av Chat-fönstret genom att klicka på Accept.

  • Efter att du har accepterat öppnas ett fönster där du ombeds att ladda ner en fil som fjärranvändningsprogrammet Bomgar kräver. Klicka på Save file.

  • Om fönstret ovan inte öppnas automatiskt, klicka på länken click here på sidan.

  • Sök efter ett lämpligt ställe att spara på och klicka på Save.

  • Öppna mappen som du sparade filen i och öppna filen genom att dubbelklicka på den. Acceptera att programmet startas genom att välja Run.

  • En begäran att tillåta fjärranslutning kommer upp i Chat-fönstret. Du kan be supportpersonen om råd gällande det korrekta valet till exempel genom att skriva din fråga i Chat-fönstret.

  • Allow full access to your computer – du ger supportpersonen full behörighet att använda din dator
  • Allow only viewing – du låter supportpersonen se innehållet på din dator
  • Refuse request – du tillåter inte att en fjärranslutning skapas
  • Efter att du har accepterat fjärranslutningen kan supportpersonen använda din dator, installera program på den eller reda ut problemsituationer.
  • Slutligen får du ett meddelande om att supportpersonen har stängt av fjärranslutningen.

Ge respons

Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!

Hur skulle du förbättra denna instruktion?
Tillbaka upp