Fjärrsupporttjänsten Bomgar (Internet Explorer)

Helpdesk använder fjärrsupportprogrammet Bomgar för att reda ut kundernas IT-problem och installera program på deras datorer.

Tabs

Detaljerad hjälp

Att acceptera fjärranslutningen

  • Gå till Bomgar Support Portal på adressen https://support.it.helsinki.fi/
  • Ange den sifferkod du fått av supportpersonen i fältet Session Key och välj Submit.

  • Acceptera fjärranslutningen genom att klicka på Yes.

  • Ange ditt namn i Chat-fönstret.

  • Acceptera användningen av Chat-fönstret genom att klicka på Accept.

  • Efter att du har accepterat kommer ett meddelande om att en fil ska hämtas upp i webbläsarens övre kant.

  • Klicka på meddelandet och välj Download File...

  • Acceptera filhämtningen genom att välja Run.

  • Acceptera att programmet startas genom att välja Run.

  • En begäran att tillåta fjärranslutning kommer upp i Chat-fönstret. Du kan be supportpersonen om råd gällande det korrekta valet till exempel genom att skriva din fråga i Chat-fönstret.

  • Allow full access to your computer – du ger supportpersonen full behörighet att använda din dator
  • Allow only viewing – du låter supportpersonen se innehållet på din dator
  • Refuse request – du tillåter inte att en fjärranslutning skapas
  • Efter att du har accepterat fjärranslutningen kan supportpersonen använda din dator, installera program på den eller reda ut problemsituationer.
  • Slutligen får du ett meddelande om att supportpersonen har stängt av fjärranslutningen.