Helpdesk använder fjärrsupportprogrammet Bomgar för att reda ut kundernas IT-problem och installera program på deras datorer.
Snabbinstruktion
Detaljerad hjälp
Att acceptera fjärranslutningen
- Gå till Bomgar Support Portal på adressen https://support.it.helsinki.fi/
- Ange den sifferkod du fått av supportpersonen i fältet Session Key och välj Submit.
- Acceptera fjärranslutningen genom att klicka på Yes.
- Ange ditt namn i Chat-fönstret.
- Acceptera användningen av Chat-fönstret genom att klicka på Accept.
- Efter att du har accepterat kommer ett meddelande om att en fil ska hämtas upp i webbläsarens övre kant.
- Klicka på meddelandet och välj Download File...
- Acceptera filhämtningen genom att välja Run.
- Acceptera att programmet startas genom att välja Run.
- En begäran att tillåta fjärranslutning kommer upp i Chat-fönstret. Du kan be supportpersonen om råd gällande det korrekta valet till exempel genom att skriva din fråga i Chat-fönstret.
- Allow full access to your computer – du ger supportpersonen full behörighet att använda din dator
- Allow only viewing – du låter supportpersonen se innehållet på din dator
- Refuse request – du tillåter inte att en fjärranslutning skapas
- Efter att du har accepterat fjärranslutningen kan supportpersonen använda din dator, installera program på den eller reda ut problemsituationer.
- Slutligen får du ett meddelande om att supportpersonen har stängt av fjärranslutningen.
Videoinstruktion
Ge respons
Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!
Hur skulle du förbättra denna instruktion?