Fjärrsupporttjänsten BeyondTrust (Windows)

BeyondTrust (tidigare Bomgar) är en fjärrsupporttjänst som används av Helsingfors universitets IT-center, och som kan användas för att snabbt och enkelt upprätta en fjärrsupportanslutning till kundens dator.

Universitetets datorer har programvaran BeyondTrust Remote Support Jump Client installerad. Man känner igen den på ikonen nedan, som finns i datorns aviseringsområde.

Denna anvisning gäller Windows-datorer som administreras av Helsingfors universitet. Här hittar du instruktioner för hur du använder fjärrsupporttjänsten BeyondTrust på Mac-datorer!

Vi tar aldrig kontakt med datorerna över fjärranslutningar utan kundens lov.

• Avtala i förväg om en fjärrsupportanslutning med IT-Helpdeskens personal.
    • Du får ett meddelande om fjärranslutningen. Klicka på Allow (Tillåt).
    • Följ instruktionerna på skärmen.
    • När anslutningen är upprättad och fjärrsupportpersonen är ansluten till din dator kan du chatta med fjärrsupportpersonen i ett chattfönster som är öppet under hela anslutningen.
    • Fjärrsupportpersonen stänger anslutningen när problemet har åtgärdats. Anslutningsfönstret stängs automatiskt när fjärrsupportpersonen bryter anslutningen.

Illustrerade anvisningar finns under Detaljerad hjälp.

Skapa anslutning

Vi tar aldrig kontakt med datorerna över fjärranslutningar utan kundens lov.

När du har kommit överens om en fjärrsupportanslutning med Helpdesk får du följande meddelande. Klicka på Allow (Tillåt).

Följ instruktionerna på skärmen.

När anslutningen har upprättats och fjärrsupportpersonen är ansluten till din dator, ser du följande ikon uppe till höger på skärmen:

Du kan chatta med fjärrsupportpersonen i ett chattfönster som är öppet under hela anslutningen. Du kan se på din skärm vad fjärrsupportpersonen gör: beroende på vilket problem som ska lösas kan muspekaren röra sig och fönster kan exempelvis öppnas. Låt supportpersonen utföra sitt arbete i fred och rör inte musen eller tangentbordet medan supportpersonen använder din dator. Supportpersonen berättar för dig om du behöver göra något.

Avsluta anslutning

När fjärrsupportpersonen har slutfört supportuppgiften bryter hen anslutningen och anslutningsfönstret försvinner.

Ge respons

Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!

Hur skulle du förbättra denna instruktion?