Adobe Acrobat Reader tas bort från universitetets sortimentet av standardapplikationer för Windows-datorer den 1 oktober 2024

18.09.2024 - 15.13

Läsprogrammet för PDF-filer Adobe Acrobat Reader tas bort från universitetets sortiment av standardapplikationer för Windows-datorer och programmet installeras inte längre automatiskt på nya Windows-datorer från och med den 1 oktober 2024. Ändringen görs på grund av en installationsändring som gjorts av Adobe, där Adobe Reader installeras samtidigt med Adobe Creative Cloud Desktop. Detta förhindrar en eventuell senare installation av Adobe Acrobat.

• Du behöver inte göra något på grund av ändringen. Adobe Acrobat Reader förblir installerat på universitetets datorer som redan används och du kan använda det för att läsa PDF-filer om du vill.
  • Moderna webbläsare (t.ex. Edge, Firefox och Chrome) har en inbyggd PDF-läsare, så du kan använda din webbläsare för att öppna och läsa PDF-filer. Vissa webbläsarbaserade PDF-läsare tillåter även småskalig redigering av PDF-filer, vilket gör dem till effektivare verktyg än Adobe Acrobat Reader.
  • Om du vill fortsätta använda Adobe Reader på din nya universitetsdator kan du installera det separat via Software Center. Läs Software Center-anvisningarna.
  • PDF-XChange Pro är tillgängligt via Software Center. Programmet inkluderar behandling av PDF-filer. PDF-filer kan produceras med PDF-XChange-skrivaren, som också ingår i programsortimentet på arbetsstationen. Endast vissa specialfunktioner kräver det avgiftsbelagda Acrobat-programmet.

Om du behöver hjälp, vänligen kontakta IT Helpdesk: