Åtgärd för Moodle-störning implementeras den 17 september 2025 – underhållsavbrott kl. 8–12

02.09.2025 - 13.30
Ingress

Vi kommer att implementera en lösning på den senaste störningen i Moodle onsdagen den 17 september 2025. På grund av underhållsarbete är Moodle ur bruk den 17.9. kl. 8–12.

Uppdatering 15 september 2025 kl. 13.30:

Som en del av lösningen inför vi ett nytt distribuerat Moodlesystem (en ny serverkluster), vilket hjälper oss att hantera den ökade belastning som observerats i systemet. Vi har genomfört omfattande tester för att säkerställa att det nya systemet är så tillförlitligt som möjligt och klarar av ännu högre trafiknivåer än tidigare.

Vi kommer att fortsätta övervaka Moodles prestanda aktivt efter att det nya systemet tagits i drift. Vid behov vidtar vi ytterligare åtgärder baserat på hur systemet fungerar under verkliga toppbelastningar.

Orsakerna till Moodles ökade belastning utreds fortfarande. Därför kan viss långsamhet eller tillfälliga störningar fortfarande förekomma. Vi samarbetar nära med vår brittiska Moodlepartner för att lösa problemet till nytta för hela det internationella Moodle-samhället.

Vi riktar ett varmt tack till alla inom universitetsgemenskapen för ert tålamod under denna ovanligt långvariga störning.

***

Uppdatering 11 september 2025 kl. 16.45:

  • En lösning har hittats för problemet som påverkar den webbaserade lärmiljön Moodle. Slutlig testning pågår fortfarande, och vi kommer att bedöma måndagen den 15 september om lösningen är redo att tas i bruk.
  • Om allt är klart för införande på måndag kommer åtgärden att implementeras antingen tisdagen den 16 september eller onsdagen den 17 september 2025. Denna implementering medför ett tillfälligt driftavbrott som varar i några timmar. Ett separat meddelande kommer att publiceras med exakt tidpunkt för driftavbrottet.


Vi uppdaterar detta meddelande med en mer detaljerad tidsplan för när problemet kan vara löst så snart vi har mer information.

Under tiden som Moodle-tjänsten är störd kan det vara lämpligt att tillfälligt flytta vissa delar av undervisningen till alternativa plattformar. Se instruktionerna för hur du kan dela undervisningsmaterial och uppgifter, organisera tentamina samt få tips för grupparbete och interaktion i undervisningen

Genomförda reparationsåtgärder den 10–11 september 2025 inkluderade bland annat:

  • Slutförande av den tekniska konfigurationen av det distribuerade Moodle-systemet (klustret)
  • Belastningstestning av det nya klustret, vilket fortsätter under fredagen
  • Ett mindre samarbetsavtal har ingåtts med en Moodle-partner för att undersöka den potentiella grundorsaken till problemet. Detta arbete kommer att gynna hela Moodle-gemenskapen.


Vi ber om ursäkt för avbrottet i tjänsten – vi uppskattar ditt tålamod under reparationsprocessen!

***

Uppdatering 9 september kl. 15.45: våra specialister arbetar just nu intensivt för att lösa situationen. Tyvärr kan vi ännu inte ge någon exakt uppskattning av när driftstörningen kommer att vara åtgärdad.

Hittills har vi bland annat vidtagit följande åtgärder

  • Belastningen på den nuvarande Moodle-servern har begränsats så att endast ett begränsat antal universitetsanvändare kan arbeta i systemet samtidigt. Ungefär 200 användare kan vara aktiva inom en minut, och cirka 2 000 inom femton minuter.
  • Vi har färdigställt en ny Moodle-miljö där belastningen initialt fördelas över sju servrar. Belastningstester av det nya systemet genomförs tisdagen den 9 september och onsdagen den 10 september 2025.
  • Vi har identifierat ett potentiellt problem i Moodles kod och inhämtar en teknisk bedömning från en Moodle-konsult via vår brittiska Moodle-partner.

Våra djupaste ursäkter för den pågående driftstörningen i Moodle. Vi uppskattar verkligen ert tålamod under avbrottet. Vi kommer att uppdatera informationen om detta ärende i detta meddelande så snart den blir tillgänglig.

Alternativ för undervisning och tentamina

Orsaker till driftavbrottet och detaljerad information

Störningen beror på en oväntad ökning av samtidiga inloggningar på Moodle och tekniska problem, vilket medför extra belastning på servern.
 Vi arbetar för att lösa problemet så snart som möjligt. Det kommer dock att ta ytterligare tid att lösa det tekniska problemet, så vi ber universitetets personal att vidta följande åtgärder för att underlätta situationen

1. Att alla studenter inte uppmanas att logga in på Moodle under undervisningstillfällen. Detta minskar antalet samtidiga inloggningar på Moodle.

2. Att lärare delar material och skapar uppgifter på kurssidor eller andra plattformar istället för i Moodle. Se instruktioner och tips i vårt Moodle-nyhetsbrev om alternativ för undervisning och examinationer (svensk översättning kommer snart)

Moodle-support för lärare: moodle@helsinki.fi

IT-helpdesken erbjuder Moodle-support för studenter:

Tillbaka upp