Cubbli 24 installeras på nya Cubbli-datorer från och med augusti – under hösten erbjuds uppdateringen även för befintliga Cubbli-datorer

20.08.2024 - 09.35

På universitetets nya Cubbli-datorer (personalens nya datorer och nya studerandes laptoppar) installeras operativsystemsversionen Cubbli 24 (Ubuntu 24.04 LTS) från och med augusti 2024. Cubbli 24-uppdateringen erbjuds under hösten även för universitetets övriga Cubbli-datorer som omfattas av garantin.

Översättning av Delingua:

När Cubbli 24-uppdateringen blir tillgänglig för befintliga Cubbli-datorer under hösten 2024 informerar vi separat om det.

• Om du har en universitetsdator med Cubbli 22 behöver du inte göra något ännu.
  • Om du använder en universitetsdator med operativsystemsversionen Cubbli 20 ska du vara beredd på att uppdatera din dator till versionen Cubbli 24 så snart som möjligt efter att uppdateringen blir tillgänglig. Cubbli 20 upphör slutgiltigt att stödas i maj 2025.

Obs! Om du använder en gammal Linuxdator som inte längre omfattas av universitetets centraliserade stöd:

Om du behöver hjälp, vänligen kontakta IT Helpdesk: