IT-centret kommer att inaktivera universitets gamla Mac-datorer vars stöd avslutats och på vilka det inte går att installera operativsystemet macOS Tahoe 26, som släpps på hösten 2025. Användningen av universitetets gamla Mac-datorer som inte omfattas av supporten blockeras centraliserat 31.1.2026 kl. 16.
Universitetet tar de gamla Mac-enheterna ur bruk eftersom Apple inte längre stöder dem och de inte får viktiga datasäkerhetsuppdateringar. För datasäkerhetens och datasekretessens skull är det viktigt att du returnerar din gamla universitets-Mac till IT-återvinningstjänsten enligt anvisningarna
Obs! Om du behöver en ny Mac-enhet i ditt arbete för att ersätta en enhet som tas ur bruk, gör en begäran om enhetsanskaffning i god tid. Observera också att inköpen av enheter för innevarande kalenderår måste göras före slutet av november. För att utgifterna ska kunna bokföras för kalenderåret krävs att enheten har levererats och fakturerats – förskottsfakturering räcker inte.
Om du har en gammal Mac-dator
Du kommer att få ett meddelande om enhetens inaktivering och instruktioner på Mac-datorns skärm under september 2025. På Apples webbplats under macOS 26 is compatible with these devices kan du se om din Mac-dator stöder operativsystemet macOS Tahoe 26. Se även Apples anvisningar för hur du kontrollerar datorns modell
1. Om du inte kan installera minst macOS Tahoe 26 på din enhet kan du skicka din gamla, ur bruk tagna Mac-dator med universitetets interna post för IT-återvinning, eller vid behov be IT-centrets lokala support att hämta din gamla enhet. Se IT-återvinningsinstruktionerna för information om hur du returnerar enheten. Hårddiskarna på de datorer som levereras till återvinningstjänsten töms på ett datasäkert sätt.
2. Om du aktivt arbetar på en Mac-dator som ska tas ur bruk och behöver en ersättande dator, kontakta den person som ansvarar för hårdvaruupphandling vid ditt campus och läs anvisningarna för upphandling
IT-centret ökar livslängden på universitetets IT-utrustning med cirka en tredjedel genom att återvinna utrustningen i ett skede av dess livscykel där den kan säljas vidare till universitetets IT-återvinningspartner (3 Step IT).
Om du behöver hjälp, vänligen kontakta IT Helpdesk
- Chat (mån-fre 9–15, chatbot 24/7): helsinki.fi/helpdesk
- Tel: 029 41 55 555 (mån-fre 9–15, lna/msa)
- E-mail: helpdesk@helsinki.fi