De gamla Mac-datorerna tas ur bruk senast den 31 januari 2025 – så här ska du göra

08.05.2024 - 15.01

Universitetets gamla Mac-datorer kommer att tas ur bruk av IT-centret. Detta gäller datorer vars stöd har upphört och på vilka man inte kan installera macOS 15-operativsystemet, som lanseras i slutet av året, eller åtminstone macOS 14 Sonoma. Användningen av gamla Mac-datorerna blockeras centraliserat vid universitetet den 31 januari 2025 kl. 16.

De äldre enheterna kommer att tas ur bruk vid universitetet eftersom de inte längre stöds av Apple och inte längre får viktiga datasäkerhetsuppdateringar. Obs: På grund av informations- och datasäkerhet är det mycket viktigt att du återlämnar din gamla Mac-enhet till universitetet så snart som möjligt enligt instruktionerna nedan!

Obs! Om du behöver en ny Mac-dator för ditt arbete när den gamla tas ur bruk rekommenderar vi att du skaffar en så fort som möjligt. Observera att datorerna måste köpas före slutet av november 2024, eftersom apparaten måste vara levererad och fakturerad för att kostnaden ska kunna bokföras på det här kalenderåret. Förhandsfakturering räcker inte.

Om du har en gammal Mac-dator:

Om du behöver hjälp, vänligen kontakta IT Helpdesk:

IT-centret ökar livslängden på universitetets IT-utrustning med cirka en tredjedel genom att återvinna utrustningen i ett skede av dess livscykel där den kan säljas vidare till universitetets IT-återvinningspartner (3 Step IT).