På grund av underhållsarbete på universitetets OpenShift-containerplattform kommer tjänster som använder denna plattform—inklusive CurreChat, beställningsverktyget för IT-enheter, beställningsverktyget för mobilabonnemang, programvarudistributionen och verktyget Ryhti för skapande och hantering av grupplagringsutrymmen—att vara otillgängliga tisdagen den 18 november 2025 mellan kl. 7 och 10.
Under underhållsfönstret kommer beställning av enheter och mobilabonnemang via självbetjäningstjänsten Onify, skapande och hantering av grupputrymmen i Ryhti-applikationen, nedladdning av programvara från programdistributionen samt andra universitetsapplikationer och tjänster som körs på OpenShift-plattformen att vara otillgängliga.
Vi beklagar den olägenhet som driftavbrottet kan medföra.
Följande tjänster är otillgängliga den 18 november 2025 kl. 7–10
- CurreChat (curre.helsinki.fi)
- Onify-applikationer, inklusive:
- Beställningsverktyg för IT-enheter
- Beställningsverktyg för mobilabonnemang
- Hantering av grupplagringsutrymmen (Ryhti)
- Enhetsregister
- Programvarudistribution
- Verktyg för förnyelse av administratörsrättigheter
- Riihiweb (riihiweb.it.helsinki.fi)
- Statistikverktyget IT Metrics (metrics.it.helsinki.fi)
- Kontra AI-översättningstjänst (translate.helsinki.fi)
- Automationsverktyg (awx.web.helsinki.fi), inklusive:
- Dependency Track självbetjäningsverktyg
- SBOM-hanteringsverktyg (dtrack.it.helsinki.fi)
Om du behöver hjälp, vänligen kontakta IT Helpdesk
- Chat (mån-fre 9–15, chatbot 24/7): helsinki.fi/helpdesk
- Tel: 029 41 55 555 (mån-fre 9–15, lna/msa)
- E-mail: helpdesk@helsinki.fi