Från och med 9.2 ersätts programmet F-Secure Client Security for Mac på Mac-datorer med Microsoft Defender for Endpoint on Mac

29.01.2024 - 06.43

Från och med 9.2 ersätts programmet F-Secure Client Security for Mac på Mac-datorer som underhålls centraliserat av universitetet med Microsoft Defender for Endpoint on Mac av informationsskyddsskäl.

• Ändringen kräver inga åtgärder av dig, men om du vill kan du installera Microsoft Defender i förväg från och med 2.2 via Update-knappen i Managed Software Center. Installationen tar inte mer än några minuter och kräver ingen omstart av datorn.
  • Ändringen kommer att göras centraliserat på universitetets Mac-datorer från och med 9.2.. Då kommer alltså F-Secure Client Security att tas bort från Mac-datorer och ersättas med programmet Microsoft Defender for Endpoint on Mac.
  • Observera också meddelandet om att gamla Mac-datorer tas ur bruk senast 31.1 – Microsoft Defender for Endpoint on Mac kommer bara att installeras på Mac-datorer med de nyare operativsystemen (macOS 12 Monterey eller nyare).

Varför görs ändringen?

Microsoft Defender för Endpoint on Mac gör det enklare att upptäcka informationssäkerhetsincidenter på universitetets arbetsstationer, eftersom programmet är direkt anslutet till de övervakningssystem som vi använder. Då kan vi också reagera snabbare på avvikelser och effektivare skydda allas uppgifter mot nya hot. En motsvarande ändring kommer också att göras på Windows-datorer som underhålls centraliserat av universitetet i ett senare skede.

Om du behöver hjälp med installationen, vänligen kontakta IT-Helpdesk:

• Chatt (vard. 9–15, chattbot 24/7): helsinki.fi/helpdesk
  • Tel: 029 41 55555 (vard. 9–15, lna/msa)
  • E-post: helpdesk@helsinki.fi