Ha en bra vecka för digital säkerhet – delta du också!

30.09.2024 - 00.22

Veckan för digital säkerhet är en evenemangsvecka för digital säkerhet som ordnas av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata med målet att erbjuda praktiska metoder för att förbättra den digitala säkerheten. Helsingfors universitet deltar – kom med du också!

Så här kan du delta i Veckan för digital säkerhet:

1. Delta i webbinariet om digital säkerhet vid universitetet tisdagen den 1 oktober kl. 9–11.15. Anmäl dig i Flamma!

Till de ämnen som tas upp hör bland annat nyheter om digital säkerhet vid universitetet samt digital säkerhet vid användning av generativ artificiell intelligens. Se hela programmet i Flamma!

2. Lyssna på det första avsnittet av podcasten Korkeakoulujen tietoturvaajat, som nyligen släppts på SoundCloud!

I podcasten diskuteras aktuella datasäkerhetsteman med datasäkerhetsexperter, lärare, forskare och studerande vid olika högskolor. Podcasten har gjorts som ett samarbete mellan Tammerfors universitet, Försvarshögskolan, Lapplands universitet, Jyväskylä universitet och Helsingfors universitet.

3. Lyssna på föredrag av experter i det allmänna programmet under Veckan för digital säkerhet. Här är några utdrag ur programmet:

• Mån 30.9 kl. 9.20 Resultaten av barometern för digital säkerhet 2024: Hur ser finländarnas förtroende för den digitala världen ut?

• Ons 2.10 kl. 9.10–10.00 Vilka är dagens viktigaste digitala hot mot oss medborgare? Och hur kan du agera säkrare?

• Tor 3.10 kl. 10.15 EU:s reglering av digitala tjänster ökar säkerheten – Här behandlas framför allt förordningen om digitala marknader (DMA), förordningen om digitala tjänster (DSA) samt förordningen om artificiell intelligens (AI act). Temat presenteras av ledande expert Tarmo Toikkanen och expert Meeri Toivanen från Sitra.

• Fre 4.10 kl. 9.10 Digitalt välbefinnande – vilka är expertens bästa tips för att klara sig i den digitala världen. Professor Minna Huotilainen från Helsingfors universitet berättar om ämnet.

Se hela programmet på webbplatsen för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Alla föredrag hålls på finska.

4. Läs användbara säkerhetsanvisningar på IT-Helpdesks webbplats med anvisningar!

5. Repetera det viktigaste datasäkerhetsinnehållet i Flamma – och gör Universitetets datasäkerhetstest! Personalens instruktioner för datasäkerhetstestet finns i Flamma och instruktionerna för studerande finns i Studietjänsten.

Vi önskar alla en trygg vecka för digital säkerhet!