Lär dig om artificiell intelligens genom AI-anvisningarna för vardagen – studerande och personal vid universitetet har tillgång till Microsoft Copilot

27.05.2024 - 11.23

Funderar du över artificiell intelligens och hur man använder den? Sedan den 1 maj 2024 har personal och studerande vid universitetet haft tillgång till en licens för Microsoft Copilot with Commercial Data Protection, som baserar sig på OpenAI:s språkmodell GPT4. På så sätt kan personalen och de studerande använda AI-assistenten Copilot som stöd för sitt arbete och sina studier. AI-tjänsten CurreChat, som baserar sig på samma språkmodell, har varit tillgänglig för universitetets personal en längre tid.

Med Copilot kan du skapa och bearbeta text och producera bilder med hjälp av generativ AI. Börja använda Copilot genom att logga in i tjänsten med dina universitetsuppgifter på https://copilot.microsoft.com!

Obs! Uppgifter som matas in i tjänsten Copilot with Commercial Data Protection sparas inte någonstans och visas inte för någon annan än användaren själv, men inputen och svaren kan behandlas även utanför EU. Därför får man aldrig mata in personuppgifter eller uppgifter som inte lika gärna kunde vara offentliga i tjänsten!

Läs AI-anvisningarna för vardagen!

För att underlätta användningen av artificiell intelligens i det dagliga arbetet och studierna vid universitetet samt för att svara på frågor om artificiell intelligens har vi publicerat AI-anvisningar för vardagen på IT-Helpdesks webbplats. Anvisningarna ger dig en överblick över AI:n och svar på bland annat hur den kan användas i olika uppgifter och för vilka syften du kan använda den vid universitetet.

Vi uppmuntrar alla anställda och studerande vid universitetet att bekanta sig med användning av artificiell intelligens i arbetet och studierna!