Passerkontrollen till självstudielokalerna för universitetets examensstuderande förnyas. Den nya tjänsten används från och med 20.5.2025. Självstudielokalernas passerkoder som tas ur bruk gäller till och med 19.6.2025.
Obs! Ändringen gäller dig om du har en passerkod för nattnyckeltjänsten som nu tas ur bruk eller vill använda universitetets självstudielokaler på veckoslut eller nattetid och behöver en passerkod för detta.
Universitetet förnyar passerkontrollen för studerande, eftersom den nya passerkontrollösningen möjliggör flexiblare och mer omfattande möjligheter att använda universitetets lokaler. Samtidigt upphör IT-centrets tjänst med nattnycklar.
I och med ändringen av passerkontrollen som nu genomförs övergår studerandena till universitetets centraliserade passerkontroll. Ändringen gäller användningen av självstudielokaler. Mer information om studerandenas lärandemiljöer finns i Studietjänstens instruktioner.
- I och med ändringen får universitetets grundexamensstuderande och doktorander tillgång till en passerkod utan kostnad.
- För att du ska kunna använda självstudielokalerna med den nya passerkontrollösningen för studerande ska du ansöka om en ny passerkod avgiftsfritt på närmaste nyckeltjänst.
- Se hur du ansöker om en ny passerkod och återlämnar den gamla nattnyckeln i IT-Helpdesks instruktioner (översättning kommer snart)
Om du har en nyckel i nattnyckeltjänsten som nu tas ur bruk, ansök om en ny passerkod för studerande avgiftsfritt enligt dessa anvisningar
- Om du har en nattnyckel som tas ur bruk, läs om hur du återlämnar nyckeln i IT-Helpdesks instruktioner (översättning kommer snart)
- Nyckeln ska återlämnas senast 31.10.2026 för att panten på nyckeln ska kunna återbetalas.
- Hämta din nya passerkod – kom ihåg att ta med dig ditt studentkort när du hämtar koden. Se IT-Helpdesks instruktioner för att hämta en ny passerkod (översättning kommer snart)
- Det gamla systemet med nattnycklar kommer att användas i en månad efter att det nya passerkontrollsystemet införts för att ge de studerande tillräckligt med tid att övergå till det nya systemet. Användningen av det gamla systemet med nattnycklar upphör den 19 juni 2025.
Påverkade studierum och viktig information om serviceändringen
- Byte av passersystem påverkar följande lokaler:
- Gumtäkt, Exactum: DK107, DK108 och DK110 (endast datavetenskapsstuderande)
- Vik, Biocenter 3: 1801
- Aleksandria (när läranläggningarna öppnar den 1 juli 2025)
- Även i det nya passerkontrollsystemet kan de ovan nämnda självstudielokalerna användas utanför normala öppettider mellan kl. 07.00 och 01.00.
- Obs! Bytet av passerkontrollsystemet påverkar inte de lokaler och passerkoder som upprätthålls av HUS i Mejlans.
Om du behöver support med att återlämna gamla nattåtkomstnycklar, vänligen kontakta IT Helpdesk
- Chat (mån-fre 9–15, chatbot 24/7): helsinki.fi/helpdesk
- Tel: 029 41 55 555 (mån-fre 9–15, lna/msa)
- E-mail: helpdesk@helsinki.fi
Om du behöver support med den nya åtkomstkontrollen för studenter, vänligen kontakta säkerhetskontroll
- Tel: 029 414 4400 (under byggnadens öppettider)
Mer information om förändringen i IT-tjänsterna för studerande
Läs också vårt meddelande om förändringarna i IT-tjänsterna för studerande under våren 2025