Projektet för hantering av mobila enheter går vidare till pilotfasen

11.10.2024 - 13.21

Projektet för hantering av mobila enheter övergår till pilotfasen under oktober 2024. I pilotfasen testas en ny process för ibruktagande, som vi har som mål att införa för alla nya telefoner våren 2025.

Som vi tidigare meddelat har vi i projektet för hantering av mobila enheter, som inletts i höst, tagit fram en enhetligare servicemodell med målet att för de mobila enheternas del bland annat skapa en smidigare användningsupplevelse för universitetets personal och studerande i olika skeden av användningen av mobila enheter samt beakta behov i anknytning till datasäkerhet och dataskydd bättre än i nuläget.

En ny process för ibruktagande av mobila enheter, som tagits fram i projektet för hantering av mobila enheter, pilottestas bland en begränsad grupp användare i slutet av 2024.

• I pilotförsöket deltar: Humanistiska fakulteten, Agrikultur-forstvetenskapliga fakulteten och Statsvetenskapliga fakulteten samt en begränsad grupp av IT-centrets personal.
  • I pilotförsöket ingår endast nya Android-telefoner som skaffas till enheterna i fråga under pilotförsöket.
  • I pilotförsöket testas en ny process för ibruktagande där ett visst urval av appar förinstalleras på telefonen. Till de förinstallerade apparna hör till exempel Microsoft Authenticator, Microsoft Intune, Outlook, Teams, Zoom, OneDrive och Geteduroam som krävs för anslutning till Eduroam.
  • I den nya processen för ibruktagande skapas också två profiler på telefonen: en profil för arbetsbruk och en personlig profil. I arbetsprofilen finns alla förinstallerade appar och i den personliga profilen kan användaren själv installera andra appar som hen behöver.
  • De som deltar i pilotförsöket erbjuds anvisningar och stöd för ibruktagandet av telefonen vid behov. Vi samlar också in respons under pilotförsöket för att få så omfattande information som möjligt om hur processen fungerar, så att den kan vidareutvecklas. De användare som deltar i pilotförsöket får närmare anvisningar i samband med att de får en ny telefon.

Om du behöver stöd för att ta din telefon i bruk under pilotförsöket, kontakta IT-Helpdesk:

• Chatt (vardagar 9–15, chatbot 24/7): helsinki.fi/helpdesk
  • Tfn: 029 41 55555 (vardagar 9–15, lna/msa)
  • E-post: helpdesk@helsinki.fi

Mer information om projektet och pilotförsöket:

Projektchef Jarkko Seppälä, jarkko.seppala@helsinki.fi.