Stödtjänsten för tillgänglighet hjälper dig att bedöma tillgängligheten i dina system!

13.06.2024 - 15.17

Funderar du på hur tillgänglighetskraven påverkar informationssystem och förverkligandet av dem? Den nya stödtjänsten för tillgänglighet i informationssystem stöder ansvariga för informationssystem och applikationsutvecklare i deras bedömningar av tillgängligheten i system.

Det är viktigt att säkerställa tillgängligheten i digitala tjänster så att de är tillgängliga för alla användare. I synnerhet universitetets offentliga system och system som används i undervisningen omfattas i regel av lagen om digitala tjänster, så kraven på tillgänglighet kommer också från lagstiftningen.

Stödtjänsten för tillgänglighet i informationssystem hjälper produktägare, projektchefer och utvecklare för universitetets informationssystem att säkerställa att systemen både uppfyller de lagstadgade kraven och erbjuder bästa möjliga användarupplevelse för alla. Tillgängligheten måste beaktas under hela systemets livscykel, ända från upphandlingsskedet.

Om du är ansvarig för informationssystem vid universitetet kan du få tillgång till tjänsten genom att kontakta IT-centrets tillgänglighetstjänst på adressen: tike-saavutettavuus@helsinki.fi

Stödtjänsten för tillgänglighet i informationssystem hjälper dig med följande:

• Allmän tillgänglighetsrådgivning
  • Hänsyn till tillgänglighet vid upphandling av datasystem
  • Stöd för upphandling av tillgänglighetsauditeringar
  • Stöd för upphandling av tillgänglighetsutbildning
  • Stöd för att skapa ett tillgänglighetsutlåtande
  • Stöd för självbedömning av tillgänglighet

Läs också universitetets tillgänglighetsanvisningar: