Universitetets personal använder Microsofts verktyg för distansarbete i rekordfart

18.05.2020 - 14.30

Undantagstillståndet har haft en betydande inverkan på användningen av verktyg för distansarbete på universitetet. Bland annat programmet för snabbmeddelanden och möten, Teams, som används omfattande av alla på universitetet, är mycket populärt till följd av den avsevärda ökningen av distansarbete.

Under coronasituationens första vecka ökade användningen av Teams även internationellt så snabbt att Microsoft stundom hade svårigheter att säkerställa tjänsten. Situationen visade sig tillfälligt även på universitetet som sporadiska avbrott i Teams och förändringar i funktionerna när Microsoft anpassade tjänsten för att motsvara efterfrågan.

Däremot används Skype for Business allt mindre i samband med att användningen av Teams blivit vanligare. Även Teams-team har skapats flitigt, i början av undantagstillståndet fanns ungefär 2 750 team på universitetet och 12.5 fanns det redan upp emot 5 130 stycken. Den fördomsfria användningen av Teams bevisar att universitetets studerande och personal har anpassat sina arbetsmetoder utmärkt till effektivt distansarbete.

I grafiken skildrar den orangea kurvan den ökade användningen av Teams på universitetet under tre månader.

Allt fler av universitetets studerande och personal har till följd av distansarbetet övergått till Teams från Skype for Business. Den blå kurvan visar antalet Skype-sessioner under tre månader.

Håll dig uppdaterad om universitetets IT-ärenden genom att följa oss på Twitter @IT_Helsinkiuni!