Utvecklingsprojektet för hantering av mobila enheter har startat – målet är bättre datasäkerhet och livscykelhantering för mobila enheter

23.08.2024 - 12.51

Ett utvecklingsprojekt för hantering av mobila enheter har inletts. Projektets mål är att ta fram en ny servicemodell för hantering av universitetets mobila enheter. Projektet samordnas av IT-centret vid Helsingfors universitet.

Hanteringen av mobila enheter på universitetet kommer att harmoniseras inom ramen för projektet. Med en mer enhetlig servicemodell eftersträvas bland annat

• en smidigare användarupplevelse för universitetsanställda och -studerande i olika skeden av användningen av mobila enheter
  • enklare ibruktagning av mobila enheter genom att erbjuda de viktigaste arbetsapplikationerna och deras inställningar färdigt installerade
  • bättre beaktande av informationssäkerhets- och dataskyddsrelaterade behov
  • och mer systematisk livscykelhantering av mobila enheter.

I projektet planeras de nödvändiga processerna för utrustningens olika livscykelfaser samt det tekniska genomförandet av hanteringen av mobila enheter. Den nya tjänsten kommer att testas under hösten 2024. Universitetets personal och studerande kommer att informeras närmare om testerna och projektets framskridande senare. Målet är att införa den nya servicemodellen våren 2025.