Hyvää kansallista Digiturvaviikkoa – osallistu sinäkin!

30.09.2024 - 00.14

Digiturvaviikko on Digi- ja väestötietovirasto järjestämä digitaaliselle turvallisuudelle omistettu tapahtumaviikko, jonka tavoitteena on tarjota käytännön keinoja digiturvallisuuden parantamiseen. Helsingin yliopisto on myös mukana – ole sinäkin!

Voit osallistua Digiturvaviikkoon esimerkiksi näin:

1. Tule mukaan Digiturva yliopistolla -webinaariin tiistaina 1.10. klo 9 – 11:15. Ilmoittaudu Flammassa!

Aiheina mm. Yliopiston tietoturvakuulumiset sekä Digiturva & generatiivisen tekoälyn käyttö. Katso koko ohjelma Flammasta!

2. Kuuntele Korkeakoulujen tietoturvaajat -podcastin juuri julkaistu ensimmäinen jakso!

Podcastissa keskustellaan ajankohtaisista tietoturva-aiheista eri korkeakoulujen tietoturva-asiantuntijoiden, opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden kanssa. Podcastia ovat tehneet yhteistyönä Tampereen yliopisto, Maanpuolustuskorkeakoulu, Lapin yliopisto, Jyväskylän yliopisto ja Helsingin yliopisto. Lue lisää ja kuuntele!

3. Seuraa Digiturvaviikon yleisen ohjelman asiantuntijapuheenvuoroja.

Tässä muutama nosto ohjelmasta:

• Ma 30.9. klo 9.20 Digiturvabarometrin tulokset 2024: Miltä suomalaisten luottamus digimaailmaan näyttää?

• Ke 2.10. 9.10–10.00 Mitkä ovat tämän päivän keskeisimmät meitä kansalaisia uhkaavat digiuhat? Entä miten toimit turvallisemmin?

• To 3.10. klo 10.15 EU:n digisääntely turvallisuutta lisäämässä - käsittelyssä etenkin digimarkkinasäädös (DMA), digipalvelusäädös (DSA) sekä tekoälyasetus (AI act). Aiheeseen johdattaa johtava asiantuntija Tarmo Toikkanen sekä asiantuntija Meeri Toivanen Sitralta.

• Pe 4.10. klo 9.10 Digihyvinvointi – mitkä ovat asiantuntijan parhaat vinkit selviytyä digimaailman syövereissä. Aiheesta kertomassa professori Minna Huotilainen Helsingin yliopistosta.

Katso koko ohjelma Digi- ja väestötietoviraston sivuilta. Kaikki puheenvuorot pidetään suomeksi.

4. Lue hyödyllisiä tietoturvaohjeita IT-Helpdeskin ohjesivustolta!

5. Kertaa tärkeimmät tietoturvasisällöt Flammassa – ja tee Yliopistolaisen tietoturvatesti! Henkilöstön ohjeet tietoturvatestiin löydät Flammasta ja opiskelijan ohjeet löytyvät Opiskelu-palvelusta.

Turvallista digiturvaviikkoa kaikille!