Mac- ja Cubbli-tietokoneiden OpenVPN-yhteydet HY-VPN ja HY-TUN poistuvat käytöstä 8.12.2021 – käytä uusia yhteyksiä

01.12.2021 - 13.49

Yliopiston Mac- ja Cubbli-tietokoneiden vanhat OpenVPN-yhteydet HY-VPN ja HY-TUN poistuvat käytöstä keskiviikkona 8.12.2021. Tietotekniikkakeskus toi uudet uh-vpn-allroute ja uh-vpn-helsinkifi-only -yhteydet tarjolle vuoden 2021 keväällä. Katso aiempi tiedote OpenVPN-yhteyksien muutoksesta Mac-tietokoneilla, sekä aiempi tiedotteemme yhteysmuutoksesta Cubbli-tietokoneilla.

Käytä uusia uh-vpn-allroute ja uh-vpn-helsinkifi-only OpenVPN-yhteyksiä yhteyden muodostamiseen yliopiston keskitetyssä ylläpidossa olevalla Mac- tai Cubbli-tietokoneellasi. Lue OpenVPN-ohjeet yliopiston Mac-tietokoneille (yhteys muodostetaan Tunnelblick-ohjelmalla, joka on OpenVPN:n Mac-versio) ja VPN-ohjeet Cubbli-tietokoneille (Tarkka ohje -välilehti).

Uusien yhteyksien myötä parannamme yliopiston tietoturvaa, kasvatamme nykyistä VPN-kapasiteettia entuudestaan sekä tehostamme yliopiston keskitetyn ylläpidon piirissä olevien tietokoneiden ylläpitoa ja hallinnointia.

• uh-vpn-helsinkifi-only vastaa käytöstä poistuvaa HY-TUN-yhteyttä. Tämä on suositeltu tapa muodostaa VPN-yhteys, joka vähentää yliopiston verkon tietoliikennekuormaa. Vain Helsingin yliopistolle suuntautuva liikenne kulkee VPN:n kautta. Yliopiston ulkopuolelle suuntautuva liikenne kulkee suoraan kohteeseen, mikä nopeuttaa yhteyksiä yliopiston ulkopuolelle.
  • uh-vpn-allroute vastaa HY-VPN-yhteyttä. Kaikki liikenne kulkee VPN:n kautta. Huom! Käytä uh-vpn-allroute-yhteyttä yliopiston kirjaston aineistojen osalta!

OpenVPN-ohjeita: