Mac-koneiden F-Secure Client Security for Mac -ohjelma korvataan 9.2. alkaen Microsoft Defender for Endpoint on Mac -ohjelmalla

29.01.2024 - 06.42

Yliopiston keskitetyssä ylläpidossa olevien Mac-koneiden F-Secure Client Security for mac -ohjelma korvataan Microsoft Defender for Endpoint -ohjelmalla tietoturvasyistä 9.2. alkaen.

• Muutos ei vaadi sinulta toimenpiteitä, mutta voit halutessasi asentaa Microsoft Defenderin jo ennakkoon koneellesi 2.2. alkaen Managed Software Centerin Update-painikkeesta. Asennus kestää korkeintaan muutaman minuutin, eikä vaadi koneen uudelleenkäynnistystä.
  • Keskitetysti muutos tehdään yliopiston Mac-koneille 9.2. alkaen. Tällöin siis F-Secure Client Security poistuu Mac-koneilta ja korvautuu Microsoft Defender for Endpoint on Mac -ohjelmalla.
  • Huomaathan myös tiedotteen vanhojen mac-tietokoneiden poistumisesta 31.1. mennessä – Microsoft Defender for Endpoint on Mac -ohjelma asennetaan ainoastaan uusimmilla käyttöjärjestelmillä varustettuihin Mac-koneisiin (macOS 12 Monterey tai uudempi).

Miksi muutos tehdään?

Microsoft Defender for Endpoint on Mac mahdollistaa paremmin yliopiston työasemilla tapahtuvien tietoturvapoikkeamien havainnoinnin, koska ohjelma on suoraan yhdistettävissä käytössä oleviin valvontajärjestelmiimme. Tällöin myös poikkeamiin reagointi nopeutuu ja pystymme tehokkaammin suojaamaan yliopistolaisten tietoja uusilta uhilta. Vastaava muutos tullaan tekemään myös yliopiston keskitetyssä ylläpidossa oleville Windows-koneille myöhemmässä vaiheessa.

Jos tarvitset tukea asennukseen, olethan yhteydessä IT-Helpdeskiin:

• Chat (ark. 9–15, chatbot 24/7): helsinki.fi/helpdesk
  • Puh: 029 41 55555 (ark. 9–15, pvm/mvm)
  • E-mail: helpdesk@helsinki.fi