Mobiililaitteiden hallinta -projektissa edetään pilotointivaiheeseen

11.10.2024 - 13.17

Mobiililaitteiden hallinta -projektissa siirrytään pilotointivaiheeseen lokakuun 2024 aikana. Pilotoinnissa testataan uutta käyttöönottoprosessia, joka on tavoitteena ottaa käyttöön kaikkiin uusiin puhelimiin kevään 2025 aikana.

Kuten aiemmin tiedotimme, tänä syksynä käynnistetyssä Mobiililaitteiden hallinta -projektissa tuotetulla yhtenäisemmällä palvelumallilla tavoitellaan mobiililaitteiden osalta mm. sujuvampaa käyttökokemusta yliopistolaisille mobiililaitteiden käytön eri vaiheissa sekä tietoturvaan ja tietosuojaan liittyvien tarpeiden huomioimista nykyistä paremmin.

Nyt Mobiililaitteiden hallinta -projektissa tuotettua uutta mobiililaitteiden käyttöönottoprosessia pilotoidaan rajatulla käyttäjäjoukolla loppuvuoden 2024 aikana.

• Pilotissa ovat mukana: Humanistinen tiedekunta, Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta ja Valtiotieteellinen tiedekunta sekä rajattu joukko tietotekniikkakeskuksen henkilöstöä.
  • Pilotoinnissa ovat mukana vain uudet, kyseisiin yksikköihin pilotin aikana hankittavat Android-puhelimet.
  • Pilotoinnissa testataan uutta käyttöönottoprosessia, jossa puhelimeen esiasennetaan tietty valikoima sovelluksia valmiiksi. Esiasennettavia sovelluksia ovat esimerkiksi Microsoft Authenticator, Microsoft Intune, Outlook, Teams, Zoom, OneDrive ja Eduroam-yhteyttä varten tarvittava Geteduroam.
  • Uudessa käyttöönottoprosessissa puhelimelle myös muodostuu kaksi profiilia: työkäyttöön tarkoitettu sekä henkilökohtainen profiili. Työprofiilista löytyvät kaikki esiasennetut sovellukset ja henkilökohtaiseen profiiliin voi käyttäjä itse asentaa muita tarvitsemiaan sovelluksia.
  • Pilotoinnissa mukana oleville on tarjolla puhelimen käyttöönottoon ohjeistus ja tukea tarvittaessa. Keräämme myös palautetta pilotoinnista, jotta saamme mahdollisimman kattavasti tietoa prosessin toimivuudesta sen jatkokehittämistä varten. Tarkemmat ohjeet välitetään pilotoinnissa mukana oleville käyttäjille uuden puhelimen toimituksen yhteydessä.

Jos tarvitset tukea puhelimesi käyttöönotossa pilotin aikana, ota yhteyttä IT-Helpdeskiin:

• Chat (ark. 9–15, chatbot 24/7): helsinki.fi/helpdesk
  • Puh: 029 41 55555 (ark. 9–15, pvm/mvm)
  • E-mail: helpdesk@helsinki.fi

Lisätiedot projektista ja pilotoinnista:

• Projektipäällikkö Jarkko Seppälä, jarkko.seppala@helsinki.
  • Projektia käsiteltiin myös Digiturva yliopistolla -webinaarissa 1.10. Katso tallenne tilaisuudesta.