Pohditko, miten saavutettavuusvaatimukset vaikuttavat tietojärjestelmiin ja niiden toteuttamiseen? Uusi tietojärjestelmien saavutettavuuden tukipalvelu tukee tietojärjestelmien vastuuhenkilöitä ja sovelluskehittäjiä järjestelmien saavutettavuuden arvioinnissa.
Digitaalisten palveluiden saavutettavuuden varmistaminen on tärkeää, jotta niiden käyttö on esteetöntä kaikille käyttäjille. Varsinkin yliopiston julkiset ja opetuksessa käytettävät järjestelmät kuuluvat pääsääntöisesti digipalvelulain piiriin, joten vaatimukset saavutettavuudelle tulevat myös lainsäädännöstä.
Tietojärjestelmien saavutettavuuden tukipalvelu auttaa yliopiston tietojärjestelmien tuoteomistajia, projektipäälliköitä ja kehittäjiä varmistamaan, että järjestelmät täyttävät sekä lainsäädännön vaatimukset että tarjoavat parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen kaikille. Saavutettavuus on huomioitava järjestelmän koko elinkaaren ajan aina hankintavaiheesta lähtien.
Jos olet yliopiston tietojärjestelmien vastuuhenkilö, saat palvelun käyttöösi ottamalla yhteyttä tietotekniikkakeskuksen saavutettavuuspalveluun osoitteeseen: tike-saavutettavuus@helsinki.fi
Tietojärjestelmän saavutettavuuden tukipalvelusta saat apua seuraavissa asioissa:
- Yleinen saavutettavuusneuvonta
- Saavutettavuuden huomioiminen tietojärjestelmähankinnoissa
- Saavutettavuusauditointien hankinnan tuki
- Saavutettavuuskoulutuksen hankinnan tuki
- Saavutettavuusselosteen laatimisen tuki
- Saavutettavuuden itsearvioinnin tuki
Tutustu myös yliopiston saavutettavuusohjeisiin:
- Tuoteomistajan saavutettavuusohjeet IT-Helpdeskin ohjesivustolla
- Sovelluskehittäjän saavutettavuusohjeet Sovelluskehittäjän ohjeet -wikissä
- Ohje saavutettavuustestaukseen ruudunlukuohjelmilla IT-Helpdeskin ohjesivustolla
- Yleisiä ohjeita ja tietoa yliopiston digipalveluiden saavutettavuudesta voit lukea Flamma-sivulta Saavutettavuus yliopiston digipalveluissa
- Lue myös aiempi juttumme yliopiston saavutettavuusohjeista