Windows 10 -koneiden AoVPN-laitetunnelin vikatilanteeseen korjaus – käynnistä työkannettavasi uudelleen

26.04.2024 - 10.32

Yliopiston Windows-koneiden ylläpitoa ja kirjautumista helpottavassa AoVPN (Always on VPN) -laitetunnelissa havaittiin aiemmin viikolla 17 vikatilanne, jonka vuoksi keskitetyssä ylläpidossa olevia Windows 10 -koneita käyttävien yliopistolaisten Z:-kotihakemistot eivät olleet automaattisesti käytettävissä etätöissä ilman erillistä OpenVPN-yhteyttä. Vikatilanteeseen on nyt korjaus, joka asentuu yliopiston Windows 10 -kannettaville keskitetyn ylläpitomme kautta automaattisesti uudelleenkäynnistyksen yhteydessä 25.4.2024 alkaen.

• Käynnistä yliopiston Windows 10 -kannettavasi uudelleen, niin Z:-kotihakemistosi on taas automaattisesti käytettävissäsi ilman erillistä VPN-yhteyttä. Päivitys asentuu myös, jos sammutat koneen ja käynnistät sen uudelleen seuraavana työpäivänäsi.
  • Jos käytät yliopiston keskitetyssä ylläpidossa olevaa Windows 10 -kannettavaa työkoneenasi, suosittelemme lämpimästi ottamaan AoVPN-käyttäjätunnelin käyttöön työsi helpottamiseksi! AoVPN-käyttäjätunnelin ansiosta Windows 10 -kannettavasi muodostaa automaattisesti VPN-yhteyden yliopiston verkkoon, eikä sinun tarvitse yhdistää konettasi erikseen OpenVPN:llä aina käynnistyksen jälkeen.
  • Ota AoVPN käyttöösi helposti ja nopeasti IT-Helpdesk-ohjeiden avulla.

AoVPN-laitetunneli on ennen kaikkea yliopiston Windows-kannettavien ylläpitoon ja kirjautumisen helpottamiseen tarkoitettu, automaattisesti jo ennen laitteelle kirjautumista muodostuva VPN-yhteys. AoVPN-laitetunnelin myötä mm. kotihakemistosi on automaattisesti käytettävissäsi yliopiston Windows-tietokoneilla ilman erillisen VPN-yhteyden muodostamista.

AoVPN-käyttäjätunneli puolestaan muodostaa automaattisesti VPN-yhteyden yliopiston palveluihin keskitetyssä ylläpidossa oleville Windows-kannettaville käynnistyksen yhteydessä. Näin voit käyttää yliopiston palveluita ilman, että sinun täytyy muodostaa erillinen OpenVPN-yhteys.

Kiitos kärsivällisyydestänne vikatilanteen aikana!