Yliopistolaiset vastaanottaneet "Mail delivery subsystem"-kuittauksia väärennettyjen viestien epäonnistuneesta lähetyksestä

11.06.2024 - 11.07

Yliopistolaiset ovat vastaanottaneet viestejä, joissa sähköpostipalvelin ilmoittaa epäonnistuneesta viestin lähettämisestä. Kyseessä on kuittausviesti sähköpostista, jota et ole itse lähettänyt, ja joka ei ole edes lähtenyt HY:n sähköpostijärjestelmän kautta. Viestien lähettäjänä näkyy "Mail delivery subsystem".

Mistä on kyse?

Jokin ilkeämielinen taho on väärentänyt lähetettyihin sähköposteihin lähettäjäksi yliopistolaisten sähköpostiosoitteita, ja lähettänyt huijaus- ja kalasteluviestejä yliopistolaisten nimissä jostain ulkopuolisesta järjestelmästä. Viestejä on lähetetty suuria määriä, jopa tuhansia. Osa viesteistä on todennäköisesti mennyt perille, ja pieni osa viesteistä ei ole tavoittanut vastaanottajaa. Epäonnistuneet huijausviestit aiheuttavat nyt näitä normaaleja kuittausviestejä yliopistolaisten osoitteisiin.

Jos saat yllä mainittuja viestejä:

• Voit poistaa viestit. Älä vastaa viesteihin!
  • Sinun ei tarvitse huolestua oman sähköpostitilisi osalta. Viestit eivät johdu siitä, että kukaan olisi päässyt tunnuksiisi käsiksi.

Selvitämme parhaillaan tilannetta. Jos tarvitset tukea, olethan yhteydessä IT-Helpdeskiin:

• Chat (ark. 9–15, chatbot 24/7): helsinki.fi/helpdesk
  • Puh: 029 41 55555 (ark. 9–15, pvm/mvm)
  • E-mail: helpdesk@helsinki.fi
  • Seuraa myös yliopiston järjestelmien tilaa statussivuiltamme status.helsinki.fi