Mac-käyttäjä: Näin vaihdat helpoiten salasanan!

Huom! Tämä ohje koskee vain yliopiston keskitetyssä ylläpidossa olevia Mac-koneita ja niiden käyttäjiä.

Ohjeet kirjoitettu macOS Ventura -käyttöjärjestelmällä. Muissa järjestelmäversioissa näkymä voi olla hieman erilainen.

Nykyisissä yliopistolla käytössä olevissa Applen tietokoneissa on tietoturvaa lisäävä SecureToken-ominaisuus. Jotta ominaisuus pysyy käyttäjällä aktivoituna, yliopiston Mac-ylläpito suosittelee, että vaihdat salasanasi Mac-tietokoneella tämän ohjeen mukaisesti yliopiston salasananvaihtopalvelun (www.helsinki.fi/salasana) sijaan. SecureToken-ominaisuuden deaktivoituminen näkyy mm. siten, ettet pysty päivittämään macOS-käyttöjärjestelmää.

Mikäli olet yliopiston Mac-koneen käyttäjä ja olet vaihtanut äskettäin salasanasi nettipalvelussa etkä näiden ohjeiden mukaan, suosittelemme, että olet yhteydessä IT-Helpdeskiin. Yhteystiedot nähtävillä tämän sivun alareunassa.

Salasanavaatimuksia ei voi tietoturvasyistä tuoda tähän ohjeeseen näkyville, mutta voit käydä katsomassa ne osoitteessa www.helsinki.fi/salasana.

Huomioi, että salasanaa vaihdettaessa Mac-koneen pitää olla yliopiston verkossa, eli Helsingin yliopiston tiloissa HelsinkiUni- tai eduroam-verkossa, lankaverkossa tai yliopiston ulkopuolelta VPN-yhteydessä yliopiston verkkoon (uh-vpn-helsinkifi-only riittää).

• Avaa Omenavalikko, valitse System Settings (Järjestelmäasetukset) > Users & Groups (Käyttäjät ja ryhmät).
    • Klikkaa nimesi perässä olevaa i-ikonia.
    • Napsauta avautuvasta ikkunasta Change password… (Vaihda salasana…).
    • Kirjoita kenttiin ensin nykyinen salasanasi, sitten uusi salasana kahteen kertaan.
    • Napsauta lopuksi Change Password (Vaihda salasana).

Voit tarkistaa salasanan vaihtumisen Yliopistovalikosta.

Muista myös päivittää salasanat eri ohjelmissa ja laitteissa.

Tarkka ohje -välilehdeltä näet kuvalliset ohjeet.

Näin vaihdat yliopiston käyttäjätunnuksen salasanan yliopiston Mac-koneella

Huomioi, että salasanaa vaihdettaessa Mac-koneen pitää olla yliopiston verkossa, eli Helsingin yliopiston tiloissa eduroam tai lankaverkko tai muualla VPN-yhteys (uh-vpn-helsinkifi-only riittää). Katso tarkemmat ohjeet VPN-yhteyden käyttöön erillisestä ohjeesta.

Avaa Omenavalikko, valitse System Settings (Järjestelmäasetukset) ja vieritä alavalikkoa kohtaan Users & Groups (Käyttäjät ja ryhmät).

Klikkaa nimesi perässä olevaa i-ikonia.

Napsauta Change password… (Vaihda salasana…) -kuvaketta.

Kirjoita kenttiin ensin vanha salasanasi, sitten uusi salasana kahteen kertaan. Napsauta lopuksi Change Password (Vaihda salasana).

Voit lisätä myös vinkin, joka auttaa sinua muistamaan salasanan (vinkin saa näkyviin kirjautumisikkunassa). Älä käytä vinkkiä, jonka avulla joku toinen voi arvata salasanasi.

Nyt salasana on vaihdettu. Voit varmistaa salasanan vaihtumisen esim. Yliopistovalikosta.

Tämän jälkeen voit sulkea Järjestelmäasetukset ja käynnistää koneen uudelleen.

Muista, että sinun pitää salasanan vaihdettuasi kirjautua uudella sanasanalla kaikkiin HY:n palveluihin (esim. Flamma, sähköposti ja Moodle) sekä HY-käyttäjätunnuksillasi käyttämiisi ohjelmiin (esim. Outlook, Teams ja Zoom). Muista käyttää myös vaihtamaasi salasanaa kirjautuessasi toisille laitteille, joissa käytät HY-käyttäjätunnustasi.

Anna palautetta

Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

Kuinka parantaisit ohjeistusta?