Universitetets personal och studerande använde AI-assistenten Avidnote aktivt under provperioden, och universitetet har beslutat att förlänga licensen för programvaran. Avidnote är tillgänglig för alla universitetsanställda och studerande även efter provperioden, från den 1 februari 2025 för ett år framåt till att börja med.
AI-tekniken förändras ständigt, så fortsättningen för Avidnote vid universitetet utvärderas på nytt efter ett års användning.
Avidnote är en webbläsarbaserad AI-applikation som erbjuder flera AI-funktioner som är användbara för universitetsstudier och forskning via en enda applikation. Avidnote är en lösning som lämpar sig för akademiska behov, där datasäkerhet och användarstöd har beaktats bättre än till exempel i gratistjänster.
Obs:
- När du använder Avidnote ska du följa universitetets allmänna principer för molntjänster.
- Mata inte in licensbelagt material eller känsliga eller sekretessbelagda uppgifter i Avidnote.
Inloggning i tjänsten
- Klicka på knappen ”Sign in with SSO” (engångsinloggning) på Avidnote-tjänstens adress: https://app.avidnote.com/login
- I fönstret som öppnas anger du ditt användarnamn i formen förnamn.efternamn@helsinki.fi och klickar på Continue. Välj Accept i universitetets fönster för engångsinloggning som öppnas.
- Välj dina uppgifter (din roll vid universitetet, land och universitet) i rullgardinsmenyerna i fönstret som öppnas och klicka på Save.
Stöd och instruktioner för användning
- Instruktioner för användning av tjänsten finns på Avidnotes webbplats på adressen: https://avidnote.com/help
- Om du behöver hjälp med något som gäller Avidnote-tjänsten, kontakta Avidnotes support: https://avidnote.com/contact/
Om du behöver stöd i andra IT-ärenden vid universitetet, kontakta IT-Helpdesk
- Chatt (vardagar 9–15, chatbot 24/7): helsinki.fi/helpdesk
- Tfn: 029 41 55555 (vardagar 9–15, lna/msa)
- E-post: helpdesk@helsinki.fi