Välkommen till webbplatsen för IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet

IT-Helpdesk betjänar personal och studerande vid Helsingfors universitet i chatten, via e-post och per telefon. Supporten och instruktionerna från oss begränsas till de viktigaste enheterna som omfattas av universitetets centraliserade underhåll och deras standardprogram.  IT-Helpdesks webbplats med instruktioner står till din tjänst 24/7.

Landningssidor

Microsoft 365

Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna om Microsoft 365 -eposten. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Läs din e-post på https://www.helsinki.fi/office365

Kan du inte logga in på epost? Ange din användarnamn i formuläret
anvandarnamn@ad.helsinki.fi (t.ex. rkeskiva@ad.helsinki.fi)

Mer hjälp med inställningar och inloggning

Trådlösa nätverk vid Helsingfors universitet

I denna anvisning har vi samlat den viktigaste informationen om trådlösa nätverk vid Helsingfors universitet. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. 

Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Anslutningar från utanför universitetet

Universitetet har nättjänster som på grund av licensorsaker endast får användas inom universitetets nätverk. Sådana är bland annat databaser och elektroniska tidningar som tillhandahålls av biblioteket. Om du vill använda tjänsterna från en dator utanför universitetets nät är det möjligt endast med hjälp av en krypterad anslutning mellan hemdatorn och universitetets server.

Den vanligaste tekniken som används för denna typ av anslutningar är VPN (Wikipedia). För att använda VPN-anslutningen behövs ett giltigt användarnamn vid universitetet.

Vissa av tjänsterna som fungerar i universitetets nät

Multifaktorautentisering, dvs. MFA

På den här sidan finns länkar till alla universitetets MFA-anvisningar. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Multifaktorautentisering (MFA) förbättrar datasäkerheten genom att försvåra nätbrottslingars bedrägeriförsök. MFA är en egenskap som ger extra trygghet vid inloggning i många tjänster som används vid universitetet, där man autentiserar sig med en separat enhet.

Lagring och delning av data

Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna om lagring och delning av data. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

På universitetet finns möjlighet att använda olika nätverksdiskar i det egna arbetet eller i samband med grupparbeten, både på universitetets datorer och på hemdatorer. Utöver hem- och gruppkataloger kan arbetsfiler sparas på den egna datorn eller på externa lagringsmedier. De olika lagringsmedierna har olika egenskaper. Vissa

Aktuellt

16.12.2025

Zoom Events gör det enkelt att organisera stora och flerdelade evenemang

Universitetet skaffade en Zoom Events-licens i slutet av 2025. Med Zoom Events kan du organisera stora och flerdelade evenemang inom universitetets Zoom-tjänst. Dessa kan till exempel omfatta en- eller flerdagars hybrid- eller distansseminarier, utställningar eller utbildningsevenemang.

11.12.2025

Webropol-enkätverktyg tillgängligt för universitetsgemenskapen från början av december 2025

IT-centret gjorde Webropol-enkätverktyget tillgängligt för alla medlemmar i universitetsgemenskapen i början av december 2025.

10.12.2025

Hantera administratörer och lösenord för Majordomo e-postlistor enkelt med MajorCold – det nya verktyget lanseras den 10 december 2025

IT-centret lanserar det nya MajorCold-verktyget för hantering av administratörer och lösenord för Majordomo e-postlistor den 10 december 2025.

24.11.2025

Driftavbrott i SAP-system den 28 november 2025 kl. 8–10

Det sker ett driftavbrott i alla universitetets SAP-system den 28 november 2025 kl. 8–10. Se specifikationen över applikationerna nedan. Avbrottet beror på uppdatering och underhåll av SAP-system.

20.11.2025

Uppdatera din Zoom-applikation till den senaste versionen – de gamla versionerna slutar fungera den 24 november 2025

Universitetets Zoom-tjänsteleverantör NORDUnet uppmanar alla att uppdatera sin Zoom-applikation till version 6.6.0 eller en nyare version. Uppdateringen har redan installerats på de flesta av universitetets datorer. IT-centret kommer att blockera användning av äldre versioner av Zoom från och med den 24 november 2025.

Hantering av cookies
IT-Helpdesks webbplatsen används hantering av cookies. Vi rekommenderar att du tillåter alla cookies för att säkerställa en smidig användning av webbplatsen. Vid behov kan du ändra ditt samtycke via ikonen längst ner på sidan.

Ge respons

Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!

Hur skulle du förbättra denna instruktion?
Tillbaka upp