Välkommen till webbplatsen för IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet

IT-Helpdesk betjänar personal och studerande vid Helsingfors universitet i chatten, via e-post och per telefon. Supporten och anvisningarna från oss begränsas till de viktigaste enheterna som omfattas av universitetets centraliserade underhåll och deras standardprogram. IT-Helpdesks öppettiderna hittar du längst ner på varje anvisningssida. IT-Helpdesks webbplats med anvisningar står till din tjänst 24/7.

Hantering av cookies
Cookiehantering testas på IT-Helpdesks webbplats med anvisningar. Vi rekommenderar att du tillåter alla cookies för att säkerställa en smidig användning av webbplatsen. Vid behov kan du ändra ditt samtycke via ikonen längst ner på sidan.

Landningssidor

Användarnamn

Alla vid universitetet behöver ett användarnamn och tillhörande lösenord till Helsingfors universitets informationssystem för att utföra sitt arbete eller sina studier. Det primära användarnamnet är det s.k. AD-användarnamnet som du loggar in med på universitetets datorer och i alla de vanligaste nättjänsterna, till exempel e-post och Flamma.

Förbindelse utanför universitet

Universitetet har nättjänster som av licensskäl bara kan användas i universitetets nätverk, bl.a. databaser och elektroniska tidningar som tillhandahålls av biblioteket. Om du vill använda dessa tjänster på en dator utanför universitetets nätverk, är det bara möjligt om du skapar en skyddad anslutning mellan hemdatorn och universitetets server. Se installationsguiden för VPN-klienten.

Obs! Det är inte alla universitetets online-resurser som kräver en VPN-anslutning. Vissa tjänster, till exempel Flamma, är tillgängliga från alla nätverk.

Trådlösa nätverk vid Helsingfors universitet

Eduroam är det primära och rekommenderade trådlösa nätverket för personal, studerande och medlemmar av eduroam-nätverket.

Gästnätverket HelsinkiUni Guest är avsett för användare som inte har universitetets användarnamn eller tillgång till eduroam-nätverket.

Fjärranvändning av universitetets tjänster

Du kanske någon gång får behov av att använda universitets interna databaser, kataloger eller webbtjänster utanför universitetet (t.ex. din hemkatalog  eller SAP) Då måste du skapa en anslutning till universitetets nätverk. För förbindelsen behöver du en anslutningskanal, en så kallad VPN-anslutning. Universitet erbjuder ett flertal alternativ för hur du kan skapa en anslutning. Med ett VPN-klientprogram kan du bl.a. ta fram din hemkatalog så att den syns som nätverksdisk på din hemdator.

Yliopistolaisilta on viime päivinä tullut ilmoituksia siitä, että Googlen hakutuloksiin nousee venäjänkielisiä hakutuloksia. Syytä huoleen ei ole. Lue lisää tästä Flamma-tiedotteesta.

Office 365

 

Läs din e-post på https://www.helsinki.fi/office365

Kan du inte logga in på epost? Ange din användarnamn i formuläret
anvandarnamn@ad.helsinki.fi (t.ex. rkeskiva@ad.helsinki.fi)

Mer hjälp med inställningar och inloggning

Aktuellt

21.06.2022

Driftavbrott i Moodle den 29.6.2022

Moodle uppdateras onsdagen den 29.6.2022 kl 8–17. Under avbrottet är Moodle inte tillgängligt. Om du har frågor angående uppdateringen eller driftavbrottet, vänligen kontakt moodle@helsinki.fi. Ytterligare information ska uppdateras i Helsingfors universitets Moodle-blogg.

30.05.2022

Nätfiskevarning: meddelanden som skickats i namnet på IT-Helpdesk har upptäckts, klicka inte på länken i meddelandet

Brottslingar försöker just nu lura universitetspersonal och studenter med nätfiskemeddelanden.

04.05.2022

Var ditt användarnamn låst? Detta kan hända om du inte genomför datasäkerhetstest i tid

Alla närvarande examensstuderande och personal ska genomföra universitets datasäkerhetstest årligen. Tiderna för att genomföra testet fördelas över hela läsåret och tiden för genomförandet bestäms utgående från användarnamnet. Om du inte gör testet inom utsatt tid, spärras ditt användarnamn.

Tillbaka upp