Välkommen till webbplatsen för IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet

IT-Helpdesk betjänar personal och studerande vid Helsingfors universitet i chatten, via e-post och per telefon. Supporten och anvisningarna från oss begränsas till de viktigaste enheterna som omfattas av universitetets centraliserade underhåll och deras standardprogram. IT-Helpdesks öppettiderna hittar du längst ner på varje anvisningssida. IT-Helpdesks webbplats med anvisningar står till din tjänst 24/7.

Hantering av cookies
Cookiehantering testas på IT-Helpdesks webbplats med anvisningar. Vi rekommenderar att du tillåter alla cookies för att säkerställa en smidig användning av webbplatsen. Vid behov kan du ändra ditt samtycke via ikonen längst ner på sidan.

Landningssidor

Användarnamn

Alla vid universitetet behöver ett användarnamn och tillhörande lösenord till Helsingfors universitets informationssystem för att utföra sitt arbete eller sina studier. Det primära användarnamnet är det s.k. AD-användarnamnet som du loggar in med på universitetets datorer och i alla de vanligaste nättjänsterna, till exempel e-post och Flamma.

Trådlösa nätverk vid Helsingfors universitet

Eduroam är det primära och rekommenderade trådlösa nätverket för personal, studerande och medlemmar av eduroam-nätverket.

Gästnätverket HelsinkiUni Guest är avsett för användare som inte har universitetets användarnamn eller tillgång till eduroam-nätverket.

Förbindelse utanför universitet

Universitetet har nättjänster som av licensskäl bara kan användas i universitetets nätverk, bl.a. databaser och elektroniska tidningar som tillhandahålls av biblioteket. Om du vill använda dessa tjänster på en dator utanför universitetets nätverk, är det bara möjligt om du skapar en skyddad anslutning mellan hemdatorn och universitetets server. Se installationsguiden för VPN-klienten.

Obs! Det är inte alla universitetets online-resurser som kräver en VPN-anslutning. Vissa tjänster, till exempel Flamma, är tillgängliga från alla nätverk.

Fjärranvändning av universitetets tjänster

Du kanske någon gång får behov av att använda universitets interna databaser, kataloger eller webbtjänster utanför universitetet (t.ex. din hemkatalog  eller SAP) Då måste du skapa en anslutning till universitetets nätverk. För förbindelsen behöver du en anslutningskanal, en så kallad VPN-anslutning. Universitet erbjuder ett flertal alternativ för hur du kan skapa en anslutning. Med ett VPN-klientprogram kan du bl.a. ta fram din hemkatalog så att den syns som nätverksdisk på din hemdator.

In recent days, several members of the university community have reported that Google is showing them Russian-language search results. There’s no need to worry. Read more in Flamma.

Office 365

 

Läs din e-post på https://www.helsinki.fi/office365

Kan du inte logga in på epost? Ange din användarnamn i formuläret
anvandarnamn@ad.helsinki.fi (t.ex. rkeskiva@ad.helsinki.fi)

Mer hjälp med inställningar och inloggning

Aktuellt

22.09.2022

Störningar i nätförbindelserna i Vik och universitetets nättjänster 28.9.2022 klo 7–8

På grund av underhållsarbeten i stomnätet förekommer kortvariga störningar i nätförbindelserna i Vik onsdag 28.9.2022 kl. 7–8. På grund av arbetet kan störningar förekomma även i universitetets nättjänster (bl.a. Flamma, helsinki.fi och Office 365) och vid autentisering.

20.09.2022

Möjligheten att logga in i Outlook-e-posten med de gamla applikationerna upphör i oktober 2022 – håll din e-postapplikation och telefon uppdaterade

Microsoft tar den gamla e-postautentiseringen (Basic authentication) ur bruk i oktober 2022. Därför kan inloggning i Outlook-e-posten med en gammal e-postapplikation för telefonen eller med någon annan än Outlook-e-postapplikationen på arbetsdatorn förhindras från och med den 1 oktober 2022.

09.09.2022

Det nya HelsinkiUni-nätverket tas gradvis i bruk i Windows-datorerna i slutet av 2022

IT-centret inför gradvis det nya trådlösa nätverket HelsinkiUni i de bärbara Windows-datorer som administreras av universitetets IT-center mot slutet av 2022. Efter installationen är din Windows-dator automatiskt via certifikat ansluten till det säkra nätverket HelsinkiUni, när du jobbar på campus. Med det nya trådlösa nätverket kan du få tillgång till universitetets tjänster på samma sätt som med eduroam-nätverket.

30.08.2022

Uppdatera din Zoom-applikation till den senaste versionen – de gamla versionerna slutar fungera den 7 september 2022

Universitetets Zoom-tjänsteleverantör NORDUnet uppmanar alla att uppdatera sin Zoom-applikation till version 5.11.0 eller en nyare version. Uppdateringen har redan installerats på de flesta av universitetets datorer. IT-centret kommer att blockera användning av äldre versioner av Zoom från och med onsdagen den 7 september 2022.

23.08.2022

Laddas eller startar inte din Lenovo-dator? Med IT-Helpdeskens hjälp löser du även det!

Laddas inte din Lenovo-dator? Kör datorn fast när den ska starta? Ingen fara – med IT-Helpdeskens Lenovo-anvisningar löser du det mesta.

Tillbaka upp