Välkommen till webbplatsen för IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet

IT-Helpdesk betjänar personal och studerande vid Helsingfors universitet i chatten, via e-post och per telefon. Supporten och anvisningarna från oss begränsas till de viktigaste enheterna som omfattas av universitetets centraliserade underhåll och deras standardprogram. IT-Helpdesks öppettiderna hittar du längst ner på varje anvisningssida. IT-Helpdesks webbplats med anvisningar står till din tjänst 24/7.

Hantering av cookies
Cookiehantering testas på IT-Helpdesks webbplats med anvisningar. Vi rekommenderar att du tillåter alla cookies för att säkerställa en smidig användning av webbplatsen. Vid behov kan du ändra ditt samtycke via ikonen längst ner på sidan.

Landningssidor

Trådlösa nätverk vid Helsingfors universitet

Helsingfors universitet har flera trådlösa nätverk:

  • HelsinkiUni är ett nytt trådlöst nätverk för centralt hanterade bärbara Windows-datorer för universitetspersonal. 
     
  • Eduroam är ett internationellt trådlösa nätverket för personal, studerande och medlemmar av eduroam-nätverket.
     
  • Gästnätverket HelsinkiUni Guest är avsett för användare som inte har universitetets användarnamn eller tillgång till eduroam-nätverket.

Anslutningar från utanför universitetet

Universitetet har nättjänster som på grund av licensorsaker endast får användas inom universitetets nätverk. Sådana är bland annat databaser och elektroniska tidningar som tillhandahålls av biblioteket. Om du vill använda tjänsterna från en dator utanför universitetets nät är det möjligt endast med hjälp av en krypterad anslutning mellan hemdatorn och universitetets server.


Den vanligaste tekniken som används för denna typ av anslutningar är VPN (Wikipedia). För att använda VPN-anslutningen behövs ett giltigt användarnamn vid universitetet.


OBS! Uppdatering av universitets bärbara

Anslutningar från utanför universitetet

Universitetet har nättjänster som på grund av licensorsaker endast får användas inom universitetets nätverk. Sådana är bland annat databaser och elektroniska tidningar som tillhandahålls av biblioteket. Om du vill använda tjänsterna från en dator utanför universitetets nät är det möjligt endast med hjälp av en krypterad anslutning mellan hemdatorn och universitetets server.


Den vanligaste tekniken som används för denna typ av anslutningar är VPN (Wikipedia). För att använda VPN-anslutningen behövs ett giltigt användarnamn vid universitetet.


OBS! Uppdatering av universitets bärbara

Anslutningar från utanför universitetet

Universitetet har nättjänster som på grund av licensorsaker endast får användas inom universitetets nätverk. Sådana är bland annat databaser och elektroniska tidningar som tillhandahålls av biblioteket. Om du vill använda tjänsterna från en dator utanför universitetets nät är det möjligt endast med hjälp av en krypterad anslutning mellan hemdatorn och universitetets server.


Den vanligaste tekniken som används för denna typ av anslutningar är VPN (Wikipedia). För att använda VPN-anslutningen behövs ett giltigt användarnamn vid universitetet.


OBS! Uppdatering av universitets bärbara

Office 365

 

Läs din e-post på https://www.helsinki.fi/office365

Kan du inte logga in på epost? Ange din användarnamn i formuläret
anvandarnamn@ad.helsinki.fi (t.ex. rkeskiva@ad.helsinki.fi)

Mer hjälp med inställningar och inloggning

Aktuellt

21.09.2023

Driftavbrott i SAP-system den 28 september 2023 kl. 8–10

Det sker ett driftavbrott i alla universitetets SAP-system torsdagen den 28 september 2023 kl. 8–10. Se specifikationen över applikationerna nedan. Avbrottet beror på uppdatering och underhåll av SAP-system.

18.09.2023

Uppgradera din Office 2016- eller 2019-programvara till Microsoft 365 Apps

Microsoft kommer stegvis att avveckla supporten för Office 2016 och 2019 från och med oktober 2023. Vi rekommenderar att de personer vid universitetet som ännu använder Office 2016 eller 2019 på sin arbetsdator uppdaterar programvaran till Microsoft 365 Apps snarast möjligt. Microsoft 365 Apps innehåller de senaste programvaruversionerna av alla Office-program (Word, Outlook, Excel, etc.).

24.08.2023

Azure Virtual Desktop är tillgängligt för studenter

Azure Virtual Desktop (AVD) är ett Windows-fjärrskrivbord med vilket de studerande kan använda universitetets tjänster och applikationer samt hantera sina egna filer var som helst. Allt man behöver för att använda tjänsten är en internetuppkoppling och en modern webbläsare eller ett klientprogram. IT-centret lanserade tjänsten AVD för studenter i början av mars 2023.

23.08.2023

Låna enkelt en bärbar dator från Infocentrets laptoputlåning!

Laptoputlåningen betjänar universitetets personal och examensstuderande under öppettiderna för Infocentrum i Vik (mån–tor 7.45–20, fre 7.45–18, lör 10–16) i husets entré. Du kan låna en bärbar Lenovo-dator från laptoputlåningens automat i fyra timmar åt gången.

10.08.2023

Uppdatera din Zoom-applikation till den senaste versionen – de gamla versionerna slutar fungera den 16 augusti 2023

Universitetets Zoom-tjänsteleverantör NORDUnet uppmanar alla att uppdatera sin Zoom-applikation till version 5.15.5 eller en nyare version på grund av IT-säkerhet. Uppdateringen har redan installerats på de flesta av universitetets datorer. IT-centret kommer att blockera användning av äldre versioner av Zoom från och med onsdagen den 16 augusti 2023.

Tillbaka upp