Välkommen till webbplatsen för IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet

IT-Helpdesk betjänar personal och studerande vid Helsingfors universitet i chatten, via e-post och per telefon. Supporten och anvisningarna från oss begränsas till de viktigaste enheterna som omfattas av universitetets centraliserade underhåll och deras standardprogram. IT-Helpdesks öppettiderna hittar du längst ner på varje anvisningssida. IT-Helpdesks webbplats med anvisningar står till din tjänst 24/7.

Hantering av cookies
Cookiehantering testas på IT-Helpdesks webbplats med anvisningar. Vi rekommenderar att du tillåter alla cookies för att säkerställa en smidig användning av webbplatsen. Vid behov kan du ändra ditt samtycke via ikonen längst ner på sidan.

Landningssidor

Anslutningar från utanför universitetet

Universitetet har nättjänster som på grund av licensorsaker endast får användas inom universitetets nätverk. Sådana är bland annat databaser och elektroniska tidningar som tillhandahålls av biblioteket. Om du vill använda tjänsterna från en dator utanför universitetets nät är det möjligt endast med hjälp av en krypterad anslutning mellan hemdatorn och universitetets server.


Den vanligaste tekniken som används för denna typ av anslutningar är VPN (Wikipedia). För att använda VPN-anslutningen behövs ett giltigt användarnamn vid universitetet.


OBS! Uppdatering av universitets bärbara

Anslutningar från utanför universitetet

Universitetet har nättjänster som på grund av licensorsaker endast får användas inom universitetets nätverk. Sådana är bland annat databaser och elektroniska tidningar som tillhandahålls av biblioteket. Om du vill använda tjänsterna från en dator utanför universitetets nät är det möjligt endast med hjälp av en krypterad anslutning mellan hemdatorn och universitetets server.


Den vanligaste tekniken som används för denna typ av anslutningar är VPN (Wikipedia). För att använda VPN-anslutningen behövs ett giltigt användarnamn vid universitetet.


OBS! Uppdatering av universitets bärbara

Anslutningar från utanför universitetet

Universitetet har nättjänster som på grund av licensorsaker endast får användas inom universitetets nätverk. Sådana är bland annat databaser och elektroniska tidningar som tillhandahålls av biblioteket. Om du vill använda tjänsterna från en dator utanför universitetets nät är det möjligt endast med hjälp av en krypterad anslutning mellan hemdatorn och universitetets server.


Den vanligaste tekniken som används för denna typ av anslutningar är VPN (Wikipedia). För att använda VPN-anslutningen behövs ett giltigt användarnamn vid universitetet.


OBS! Uppdatering av universitets bärbara

Office 365

 

Läs din e-post på https://www.helsinki.fi/office365

Kan du inte logga in på epost? Ange din användarnamn i formuläret
anvandarnamn@ad.helsinki.fi (t.ex. rkeskiva@ad.helsinki.fi)

Mer hjälp med inställningar och inloggning

Trådlösa nätverk vid Helsingfors universitet

Helsingfors universitet har flera trådlösa nätverk:

  • HelsinkiUni är ett nytt trådlöst nätverk för centralt hanterade bärbara Windows-datorer för universitetspersonal. 
     
  • Eduroam är ett internationellt trådlösa nätverket för personal, studerande och medlemmar av eduroam-nätverket.
     
  • Gästnätverket HelsinkiUni Guest är avsett för användare som inte har universitetets användarnamn eller tillgång till eduroam-nätverket.

Aktuellt

29.05.2023

IT-Helpdesken betjänar begränsat tisdag 6.6.2022

IT Helpdesk kommer att stå till tjänst med begränsad kapacitet tisdagen den 6 juni 2023 kl. 9.00–15.00 på grund av personalens rekreationsdag.

25.05.2023

Avbrott i hela videotjänsten Unitube 3–7.7.2023

Videotjänsten Unitube ligger nere under tiden 3–7.7.2023. Avbrottet gäller hela tjänsten, det vill säga Unitube-inspelningar och -strömningar i Unitube-salarna och -studiorna, Unitube-uppladdningssajten samt Unitube-videovisningstjänsten på webbplatsen Helsinki.fi.

22.05.2023

Wiki övergår till XWiki år 2024 – välj det innehåll du vill överföra till Wiki i god tid!

Universitetet ersätter den tidigare wiki-tjänsten som bygger på Confluence-plattformen (wiki.helsinki.fi) med en ny XWiki-tjänst med öppen källkod år 2024. Ändringen görs av kostnadsskäl, eftersom Atlassian, den nuvarande wiki-tjänsteleverantören avsevärt höjer priserna på sina produkter. IT-centret testar den nya XWiki-tjänsten internt sommaren 2023. Samtidigt testas även överföringen av Wiki-innehållet till den nya tjänsten.

08.05.2023

De gamla Mac-datorerna tas ur bruk senast den 22 juni 2023 – så här ska du göra

IT-centret kommer att inaktivera universitets gamla Mac-datorer vars stöd avslutats och på vilka det inte går att installera minst operativsystemen macOS 12 Monterey eller macOS 13 Ventura. Användningen av gamla Mac-datorerna blockeras centraliserat vid universitetet den 22 juni 2023 kl. 16.

04.05.2023

Universitetets IT2030-plan uppdaterades för att svara på förändringar i verksamhetsmiljön

Universitetets IT2030-plan, som beskriver IT-framtiden, har uppdaterats för att svara på förändringarna i vår verksamhetsmiljö. I uppdateringen har vi beaktat de kommentarer och anmärkningar vi fått från universitetsstuderande och -personal tidigare under våren.

Tillbaka upp