Välkommen till webbplatsen för IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet

IT-Helpdesk betjänar personal och studerande vid Helsingfors universitet i chatten, via e-post och per telefon. Supporten och instruktionerna från oss begränsas till de viktigaste enheterna som omfattas av universitetets centraliserade underhåll och deras standardprogram.  IT-Helpdesks webbplats med instruktioner står till din tjänst 24/7.

Landningssidor

Microsoft 365

Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna om Microsoft 365 -eposten. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Läs din e-post på https://www.helsinki.fi/office365

Kan du inte logga in på epost? Ange din användarnamn i formuläret
anvandarnamn@ad.helsinki.fi (t.ex. rkeskiva@ad.helsinki.fi)

Mer hjälp med inställningar och inloggning

Trådlösa nätverk vid Helsingfors universitet

I denna anvisning har vi samlat den viktigaste informationen om trådlösa nätverk vid Helsingfors universitet. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. 

Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Anslutningar från utanför universitetet

Universitetet har nättjänster som på grund av licensorsaker endast får användas inom universitetets nätverk. Sådana är bland annat databaser och elektroniska tidningar som tillhandahålls av biblioteket. Om du vill använda tjänsterna från en dator utanför universitetets nät är det möjligt endast med hjälp av en krypterad anslutning mellan hemdatorn och universitetets server.

Den vanligaste tekniken som används för denna typ av anslutningar är VPN (Wikipedia). För att använda VPN-anslutningen behövs ett giltigt användarnamn vid universitetet.

Vissa av tjänsterna som fungerar i universitetets nät

Multifaktorautentisering, dvs. MFA

På den här sidan finns länkar till alla universitetets MFA-anvisningar. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Multifaktorautentisering (MFA) förbättrar datasäkerheten genom att försvåra nätbrottslingars bedrägeriförsök. MFA är en egenskap som ger extra trygghet vid inloggning i många tjänster som används vid universitetet, där man autentiserar sig med en separat enhet.

Till nya studerande och anställda på universitetet

Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna för användning av informationsteknik för nya studerande och anställda på universitetet. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Helsingfors universitets IT-anvisningar finns huvudsakligen på denna webbplats med anvisningar som är öppen för alla. Observera att instruktionerna ofta innehåller korta snabbanvisningar och längre exakta anvisningar med bilder. En del anvisningar finns också som videor

Aktuellt

24.11.2025

Driftavbrott i SAP-system den 28 november 2025 kl. 8–10

Det sker ett driftavbrott i alla universitetets SAP-system den 28 november 2025 kl. 8–10. Se specifikationen över applikationerna nedan. Avbrottet beror på uppdatering och underhåll av SAP-system.

20.11.2025

Uppdatera din Zoom-applikation till den senaste versionen – de gamla versionerna slutar fungera den 24 november 2025

Universitetets Zoom-tjänsteleverantör NORDUnet uppmanar alla att uppdatera sin Zoom-applikation till version 6.6.0 eller en nyare version. Uppdateringen har redan installerats på de flesta av universitetets datorer. IT-centret kommer att blockera användning av äldre versioner av Zoom från och med den 24 november 2025.

19.11.2025

MFA och single sign-on kommer att aktiveras för universitetets bloggtjänst – serviceavbrott på bloggsidor den 25 november 2025 från kl. 8–13

IT-centret kommer att införa multifaktorautentisering och single sign-on i universitetets bloggtjänst (blogs.helsinki.fi) med start den 25 november 2025. Ändringen medför ett serviceavbrott i universitetets bloggtjänst och de bloggsidor som använder den den 25 november från kl. 8–13.

18.11.2025

Ett varmt tack till alla som svarade på enkäten om videotjänsterna – läs mer om AI-textningen och andra funktioner som många frågade om!

Vi vill tacka alla anställda och studerande som svarade på vår enkät om universitetets videotjänster våren 2025. Vi fick nästan 200 svar och värdefull information om vad universitetsfolket önskar sig och funderar på när det gäller våra videotjänster. Den här informationen använder vi nu och i framtiden för att utveckla våra tjänster i IT-centrets videotjänstteam.

13.11.2025

Driftavbrott i CurreChat, beställningsverktyget för IT-enheter, programvarudistribution och andra tjänster som använder OpenShift-plattformen den 18 november 2025 kl. 7–10

På grund av underhållsarbete på universitetets OpenShift-containerplattform kommer tjänster som använder denna plattform—inklusive CurreChat, beställningsverktyget för IT-enheter, beställningsverktyget för mobilabonnemang, programvarudistributionen och verktyget Ryhti för skapande och hantering av grupplagringsutrymmen—att vara otillgängliga tisdagen den 18 november 2025 mellan kl. 7 och 10.

Hantering av cookies
IT-Helpdesks webbplatsen används hantering av cookies. Vi rekommenderar att du tillåter alla cookies för att säkerställa en smidig användning av webbplatsen. Vid behov kan du ändra ditt samtycke via ikonen längst ner på sidan.

Ge respons

Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!

Hur skulle du förbättra denna instruktion?
Tillbaka upp