Välkommen till webbplatsen för IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet

IT-Helpdesk betjänar personal och studerande vid Helsingfors universitet i chatten, via e-post och per telefon. Supporten och instruktionerna från oss begränsas till de viktigaste enheterna som omfattas av universitetets centraliserade underhåll och deras standardprogram.  IT-Helpdesks webbplats med instruktioner står till din tjänst 24/7.

Landningssidor

Trådlösa nätverk vid Helsingfors universitet

I denna anvisning har vi samlat den viktigaste informationen om trådlösa nätverk vid Helsingfors universitet. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. 

Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Microsoft 365

Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna om Microsoft 365 -eposten. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Läs din e-post på https://www.helsinki.fi/office365

Kan du inte logga in på epost? Ange din användarnamn i formuläret
anvandarnamn@ad.helsinki.fi (t.ex. rkeskiva@ad.helsinki.fi)

Mer hjälp med inställningar och inloggning

Anslutningar från utanför universitetet

Universitetet har nättjänster som på grund av licensorsaker endast får användas inom universitetets nätverk. Sådana är bland annat databaser och elektroniska tidningar som tillhandahålls av biblioteket. Om du vill använda tjänsterna från en dator utanför universitetets nät är det möjligt endast med hjälp av en krypterad anslutning mellan hemdatorn och universitetets server.

Den vanligaste tekniken som används för denna typ av anslutningar är VPN (Wikipedia). För att använda VPN-anslutningen behövs ett giltigt användarnamn vid universitetet.

OBS! Uppdatering av universitets bärbara datorer

Multifaktorautentisering, dvs. MFA

På den här sidan finns länkar till alla universitetets MFA-anvisningar. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Multifaktorautentisering (MFA) förbättrar datasäkerheten genom att försvåra nätbrottslingars bedrägeriförsök. MFA är en egenskap som ger extra trygghet vid inloggning i många tjänster som används vid universitetet, där man autentiserar sig med en separat enhet.

Till nya studerande och anställda på universitetet

Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna för användning av informationsteknik för nya studerande och anställda på universitetet. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Helsingfors universitets IT-anvisningar finns huvudsakligen på denna webbplats med anvisningar som är öppen för alla. Observera att instruktionerna ofta innehåller korta snabbanvisningar och längre exakta anvisningar med bilder. En del anvisningar finns också som videor

Aktuellt

21.05.2025

Driftavbrott i SAP-system den 23 maj 2025 kl. 16–16.30

Det sker ett driftavbrott universitetets SAP HR-portal, BW HR-rapportering och BW-ekonomirapporteringsystem den 23 maj 2025 kl. 16–16.30. Avbrottet beror på uppdatering och underhåll av SAP-system.

20.05.2025

Passerkontrollen till studerandenas självstudielokaler förnyas – ansök om en ny passerkod och återlämna din gamla nattnyckel

Passerkontrollen till självstudielokalerna för universitetets examensstuderande förnyas. Den nya tjänsten används från och med 20.5.2025. Självstudielokalernas passerkoder som tas ur bruk gäller till och med 19.6.2025.

16.05.2025

IT-Helpdesken betjänar begränsat 22.5.2025

IT-helpdesken kommer att stå till tjänst med begränsad kapacitet via chatt (kl. 9–12) och e-post endast torsdagen den 22 maj 2025 på grund av en personalhändelse.

13.05.2025

Läs universitetets riktlinjer för molntjänster!

IT-centret har publicerat riktlinjer för molntjänster för Helsingfors universitet, vars syfte bland annat är att förbättra förutsättningarna för användning av molntjänster i universitetets IT-miljö och i universitetsmedarbetarnas och de studerandes vardag.

08.05.2025

Uppdatera din Zoom-applikation till den senaste versionen – de gamla versionerna slutar fungera den 12 maj 2025

Universitetets Zoom-tjänsteleverantör NORDUnet uppmanar alla att uppdatera sin Zoom-applikation till version 6.4.0 eller en nyare version. Uppdateringen har redan installerats på de flesta av universitetets datorer. IT-centret kommer att blockera användning av äldre versioner av Zoom från och med måndagen den 12 maj 2025.

Hantering av cookies
IT-Helpdesks webbplatsen används hantering av cookies. Vi rekommenderar att du tillåter alla cookies för att säkerställa en smidig användning av webbplatsen. Vid behov kan du ändra ditt samtycke via ikonen längst ner på sidan.

Ge respons

Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!

Hur skulle du förbättra denna instruktion?
Tillbaka upp