Välkommen till webbplatsen för IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet

IT-Helpdesk betjänar personal och studerande vid Helsingfors universitet i chatten, via e-post och per telefon. Supporten och instruktionerna från oss begränsas till de viktigaste enheterna som omfattas av universitetets centraliserade underhåll och deras standardprogram.  IT-Helpdesks webbplats med instruktioner står till din tjänst 24/7.

Landningssidor

Microsoft 365

Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna om Microsoft 365 -eposten. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Läs din e-post på https://www.helsinki.fi/office365

Kan du inte logga in på epost? Ange din användarnamn i formuläret
anvandarnamn@ad.helsinki.fi (t.ex. rkeskiva@ad.helsinki.fi)

Mer hjälp med inställningar och inloggning

Trådlösa nätverk vid Helsingfors universitet

I denna anvisning har vi samlat den viktigaste informationen om trådlösa nätverk vid Helsingfors universitet. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. 

Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Multifaktorautentisering, dvs. MFA

På den här sidan finns länkar till alla universitetets MFA-anvisningar. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Multifaktorautentisering (MFA) förbättrar datasäkerheten genom att försvåra nätbrottslingars bedrägeriförsök. MFA är en egenskap som ger extra trygghet vid inloggning i många tjänster som används vid universitetet, där man autentiserar sig med en separat enhet.

Anslutningar från utanför universitetet

Universitetet har nättjänster som på grund av licensorsaker endast får användas inom universitetets nätverk. Sådana är bland annat databaser och elektroniska tidningar som tillhandahålls av biblioteket. Om du vill använda tjänsterna från en dator utanför universitetets nät är det möjligt endast med hjälp av en krypterad anslutning mellan hemdatorn och universitetets server.

Den vanligaste tekniken som används för denna typ av anslutningar är VPN (Wikipedia). För att använda VPN-anslutningen behövs ett giltigt användarnamn vid universitetet.

OBS! Uppdatering av universitets bärbara datorer

Lösenord

Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna om lösenord. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel. Lösenorden för användarnamnen vid universitetet gäller ett år åt gången. Naturligtvis kan du av datasäkerhetsskäl byta ditt lösenord oftare. 

För att byta ditt lösenord, gå till adressen www.helsinki.fi/losenord

Obs! Användare av universitetets Mac-datorer, följ dessa instruktioner för att byta ditt lösenord (och spara mycket besvär)

De exakta lösenordskraven finns i applikationen för lösenordsändring www.helsinki.fi/losenord. Lösenordskrav publiceras inte på grund av datasäkerhet.


Kom ihåg att ditt

Störningsmeddelanden

Allt är bra!

IT tjänsternas status

Aktuellt

08.04.2025

Cubbli 20-stöd avslutas i maj 2025 – uppgradera ditt Linux OS till Cubbli24

Stödet till Cubbli 20 upphör i maj 2025. Uppgradera ditt operativsystem till Cubbli 24 när du får en uppgraderingsanmälan på din universitets-Linux-dator. Observera att endast uppgraderingsklara Linux-datorer får uppgraderingen. Om du använder en äldre Linux-dator, se instruktioner för IT återvinning och göra en inköpsbegäran för en ny dator i denna bulletin.

03.04.2025

Nya laptoputlåningar blir tillgängliga för universitetets personal och studerande under april 2025!

IT-centret introducerar en ny laptoputlåningstjänst på alla campus under april 2025. Den första Laptop Lender kommer att lanseras i Kajsahusets lobbyn på Centrumcampus den 9 april 2025. Långivarna kommer att bli tillgängliga på andra universitetsområden under april - vi kommer att släppa det exakta schemat i denna bulletin under april.

01.04.2025

Återvinn enkelt din gamla arbetsdator, arbetstelefon och kringutrustning!

Med hjälp av IT-återvinningstjänsten återvinner du enkelt uttjänta universitetsdatorer, telefoner och kringutrustning. Du kan kassera gamla IT-enheter antingen som självbetjäning eller genom att vid behov beställa en hämtning.

20.03.2025

Personalens Windows-datorer kommer att uppdateras till Windows 11 under våren och sommaren 2025 – beställ vid behov en ny arbetsdator i tid!

Operativsystemet Windows 11 installeras under våren och sommaren 2025 på de Windows 10-datorer vid universitetet som uppdateringen kan installeras på. Microsoft avvecklar stödet för operativsystemet Windows 10 i oktober 2025.

Hantering av cookies
IT-Helpdesks webbplatsen används hantering av cookies. Vi rekommenderar att du tillåter alla cookies för att säkerställa en smidig användning av webbplatsen. Vid behov kan du ändra ditt samtycke via ikonen längst ner på sidan.

Ge respons

Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!

Hur skulle du förbättra denna instruktion?
Tillbaka upp