Välkommen till webbplatsen för IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet

IT-Helpdesk betjänar personal och studerande vid Helsingfors universitet i chatten, via e-post och per telefon. Supporten och instruktionerna från oss begränsas till de viktigaste enheterna som omfattas av universitetets centraliserade underhåll och deras standardprogram.  IT-Helpdesks webbplats med instruktioner står till din tjänst 24/7.

Landningssidor

Trådlösa nätverk vid Helsingfors universitet

Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna om trådlösa nätverk vid Helsingfors universitet. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Microsoft 365

Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna om Microsoft 365 -eposten. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Läs din e-post på https://www.helsinki.fi/office365

Kan du inte logga in på epost? Ange din användarnamn i formuläret
anvandarnamn@ad.helsinki.fi (t.ex. rkeskiva@ad.helsinki.fi)

Mer hjälp med inställningar och inloggning

Lösenord

Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna om lösenord. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel. Lösenorden för användarnamnen vid universitetet gäller ett år åt gången. Naturligtvis kan du av datasäkerhetsskäl byta ditt lösenord oftare. 

För att byta ditt lösenord, gå till adressen www.helsinki.fi/losenord

Obs! Användare av universitetets Mac-datorer, följ dessa instruktioner för att byta ditt lösenord (och spara mycket besvär)

De exakta lösenordskraven finns i applikationen för lösenordsändring www.helsinki.fi/losenord. Lösenordskrav publiceras inte på grund av datasäkerhet.


Kom ihåg att ditt

Multifaktorautentisering (MFA)

De uppdaterade språkversionerna saknas fortfarande och instruktionerna på finska har uppdaterats.

Vi ber om ursäkt för besväret. Kontakta Helpdesk om du behöver hjälp.


På den här sidan finns länkar till alla universitetets MFA-anvisningar. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Multifaktorautentisering (MFA) förbättrar datasäkerheten genom att försvåra nätbrottslingars bedrägeriförsök. Du kan välja att förfrågningar om bekräftelse av autentisering ska göras med 90 dagars mellanrum specifikt för en enhet, så att du inte hela tiden får kontrollförfrågningar. MFA är en egenskap som ger extra trygghet vid inloggning i

Till stöd för forskning

Universitetet har lagringsutrymmen för särskilda behov inom forskning och samarbete, informationsbehandlingsmiljöer, högpresterande datorsystem och lösningskonsultationer. På denna sida hittar du länkar till mer detaljerade instruktioner och presentationer. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Vi rekommenderar att du också bekantar dig med denna tabell, som ger en snabb översikt över vilka tjänster som finns tillgängliga och deras lämplighet för

Aktuellt

20.03.2025

Personalens Windows-datorer kommer att uppdateras till Windows 11 under våren och sommaren 2025 – beställ vid behov en ny arbetsdator i tid!

Operativsystemet Windows 11 installeras under våren och sommaren 2025 på de Windows 10-datorer vid universitetet som uppdateringen kan installeras på. Microsoft avvecklar stödet för operativsystemet Windows 10 i oktober 2025.

19.03.2025

Svara på enkäten om universitetets videotjänster och vinn universitetets produkter!

Vi vill bättre förstå universitetsstuderandes önskemål och behov när det gäller videotjänster och användningen av dem. Berätta för oss genom att svara på vår enkät om hur vi kan betjäna dig och universitetssamfundet ännu bättre. Bland dem som deltar i enkäten lottar vi ut 5 produkter från universitetets webbutik. Ange din e-postadress i enkäten om du vill delta i utlottningen.

18.03.2025

Driftavbrott i SAP-system den 27 mars 2025 kl. 8–10

Det sker ett driftavbrott i alla universitetets SAP-system den 27 mars kl. 8–10. Se specifikationen över applikationerna nedan. Avbrottet beror på uppdatering och underhåll av SAP-system.

20.02.2025

Avbrott i verktyget för beställning av datorer, IT-apparater, Microsoft-licenser och grupplagringsutrymmer 3.3.2025 kl. 8–16

Det sker ett avbrott i självbetjäningsverktyget för beställning av datorer, IT-apparater, Microsoft-licenser (Onify) och grupplagringsutrymmer måndag 3.3.2025 kl. 8–16, eftersom tjänstens bakgrundssystem ska uppdateras.

Hantering av cookies
IT-Helpdesks webbplatsen används hantering av cookies. Vi rekommenderar att du tillåter alla cookies för att säkerställa en smidig användning av webbplatsen. Vid behov kan du ändra ditt samtycke via ikonen längst ner på sidan.

Ge respons

Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!

Hur skulle du förbättra denna instruktion?
Tillbaka upp