Välkommen till webbplatsen för IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet

IT-Helpdesk betjänar personal och studerande vid Helsingfors universitet i chatten, via e-post och per telefon. Supporten och anvisningarna från oss begränsas till de viktigaste enheterna som omfattas av universitetets centraliserade underhåll och deras standardprogram. IT-Helpdesks öppettiderna hittar du längst ner på varje anvisningssida. IT-Helpdesks webbplats med anvisningar står till din tjänst 24/7.

Hantering av cookies
Cookiehantering testas på IT-Helpdesks webbplats med anvisningar. Vi rekommenderar att du tillåter alla cookies för att säkerställa en smidig användning av webbplatsen. Vid behov kan du ändra ditt samtycke via ikonen längst ner på sidan.

Landningssidor

Trådlösa nätverk vid Helsingfors universitet

Helsingfors universitet har flera trådlösa nätverk:

  • HelsinkiUni är ett nytt trådlöst nätverk för centralt hanterade bärbara Windows-datorer för universitetspersonal. 
     
  • Eduroam är ett internationellt trådlösa nätverket för personal, studerande och medlemmar av eduroam-nätverket.
     
  • Gästnätverket HelsinkiUni Guest är avsett för användare som inte har universitetets användarnamn eller tillgång till eduroam-nätverket.

Obs! Enligt användarreglerna för universitetets datasystem är det förbjudet att ansluta andra enheter än sådana som omfattas av universitetets centraliserade underhåll till universitetets nät med en trådbunden anslutning (med undantag för laboratoriedatorer, som kan anslutas till slutna laboratorienätverk med trådbunden anslutning). 

Du får inte ansluta egna enheter som du skaffat själv eller andra enheter som inte omfattas av det centraliserade underhållet (t.ex. enheter utanför det centraliserade underhållet som skaffats till universitetet för särskilt bruk) till universitetets nätverk med en trådbunden anslutning. IT-Helpdesk behandlar inte förfrågningar om att ansluta enheter utanför det centraliserade underhållet till universitetsnätverket via en trådbunden anslutning. 

Om du behöver internetuppkoppling på din egen enhet på universitetets campus, kan du ansluta din enhet till nätet via eduroam- eller HelsinkiUni Guest-anslutningen. Det trådlösa eduroam-nätverket fungerar också när du besöker högskolor i Finland och globalt. 

Anslutningar från utanför universitetet

Universitetet har nättjänster som på grund av licensorsaker endast får användas inom universitetets nätverk. Sådana är bland annat databaser och elektroniska tidningar som tillhandahålls av biblioteket. Om du vill använda tjänsterna från en dator utanför universitetets nät är det möjligt endast med hjälp av en krypterad anslutning mellan hemdatorn och universitetets server.

Den vanligaste tekniken som används för denna typ av anslutningar är VPN (Wikipedia). För att använda VPN-anslutningen behövs ett giltigt användarnamn vid universitetet.

OBS! Uppdatering av universitets bärbara datorer

Microsoft 365

Läs din e-post på https://www.helsinki.fi/office365

Kan du inte logga in på epost? Ange din användarnamn i formuläret
anvandarnamn@ad.helsinki.fi (t.ex. rkeskiva@ad.helsinki.fi)

Mer hjälp med inställningar och inloggning

Fjärranvändning av universitetets tjänster

Du kanske någon gång får behov av att använda universitets interna databaser, kataloger eller webbtjänster utanför universitetet (t.ex. din hemkatalog  eller SAP) Då måste du skapa en anslutning till universitetets nätverk. För förbindelsen behöver du en anslutningskanal, en så kallad VPN-anslutning. Universitet erbjuder ett flertal alternativ för hur du kan skapa en anslutning. Med ett VPN-klientprogram kan du bl.a. ta fram din hemkatalog så att den syns som nätverksdisk på din hemdator.

Multifaktorautentisering (MFA)

På den här sidan finns länkar till alla universitetets MFA-anvisningar.

Multifaktorautentisering (MFA) förbättrar datasäkerheten genom att försvåra nätbrottslingars bedrägeriförsök. Du kan välja att förfrågningar om bekräftelse av autentisering ska göras med 90 dagars mellanrum specifikt för en enhet, så att du inte hela tiden får kontrollförfrågningar. MFA är en egenskap som ger extra trygghet vid inloggning i många tjänster som används vid universitetet, där man autentiserar sig med en separate apparat. 

Aktuellt

13.03.2024

Underhåll utförs i Zoom-tjänsten lördag 16.3.2024 – driftavbrott under dagen

NORDUnet, tjänsteleverantören för universitetets Zoom-tjänst, har meddelat att den kommer att utföra underhåll lördagen den 16 mars mellan kl. 7 och 20. Underhållet gäller brandväggskluster för NORDUnet-tjänsterna och kan påverka Zoom-tjänstens funktion under den angivna perioden. Underhåll orsakar avbrott i universitetets Zoom-tjänst den 16 mars mellan kl. 7 och 20. Det är möjligt att använda Microsoft 365 Teams som en ersättande tjänst. Du hittar anvisningar för hur du använder Teams på

13.03.2024

Nya Teams blir tillgänglig på personalens Windows-datorer den 1 april 2024 – börja använda den nya applikationen redan nu!

Nya Teams blir tillgänglig på universitetspersonalens centraliserat administrerade Windows-datorer den 1 april 2024. Den nya versionen av Teams är betydligt snabbare än den tidigare, och dessutom finns det en hel del nya funktioner i applikationen.

07.03.2024

Behöver du en virtuell whiteboard för gemensam planering eller bearbetning? Använd Miro!

Helsingfors universitet har skaffat studerande och anställda vid universitetet rätten att använda Miro-tjänsten. Miro är ett virtuellt whiteboard- och planeringsverktyg som låter dig, ensam eller i grupp, skapa planer, upprätthålla en att göra-lista, följa med hur arbetet framskrider och befrämja mycket annat med en enkel webbapplikation.

05.03.2024

Driftavbrott i SAP-system den 15 mars 2024 kl. 8–10

Det sker ett driftavbrott i alla universitetets SAP-system den 15 mars 2024 kl. 8–10. Se specifikationen över applikationerna nedan. Avbrottet beror på uppdatering och underhåll av SAP-system.

29.02.2024

Red Hat Enterprise Linux 7-servrarna tas ur bruk 30.6.2024

IT-centret kommer att ta Red Hat Enterprise Linux 7 (RHEL7) -servrarna som används vid universitetet ur bruk 30.6.2024, när servrarnas livscykel upphör. Om du använder en RHEL 7-server, rekommenderar vi att du slutar använda den så snabbt som möjligt eller vid behov skaffar en ny server via Linux-serverunderhållets anskaffningsprocess.

Tillbaka upp