Välkommen till webbplatsen för IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet

IT-Helpdesk betjänar personal och studerande vid Helsingfors universitet i chatten, via e-post och per telefon. Supporten och instruktionerna från oss begränsas till de viktigaste enheterna som omfattas av universitetets centraliserade underhåll och deras standardprogram.  IT-Helpdesks webbplats med instruktioner står till din tjänst 24/7.

Landningssidor

Trådlösa nätverk vid Helsingfors universitet

I denna anvisning har vi samlat den viktigaste informationen om trådlösa nätverk vid Helsingfors universitet. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. 

Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Anslutningar från utanför universitetet

Universitetet har nättjänster som på grund av licensorsaker endast får användas inom universitetets nätverk. Sådana är bland annat databaser och elektroniska tidningar som tillhandahålls av biblioteket. Om du vill använda tjänsterna från en dator utanför universitetets nät är det möjligt endast med hjälp av en krypterad anslutning mellan hemdatorn och universitetets server.

Den vanligaste tekniken som används för denna typ av anslutningar är VPN (Wikipedia). För att använda VPN-anslutningen behövs ett giltigt användarnamn vid universitetet.

Vissa av tjänsterna som fungerar i universitetets nät

Microsoft 365

Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna om Microsoft 365 -eposten. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Läs din e-post på https://www.helsinki.fi/office365

Kan du inte logga in på epost? Ange din användarnamn i formuläret
anvandarnamn@ad.helsinki.fi (t.ex. rkeskiva@ad.helsinki.fi)

Mer hjälp med inställningar och inloggning

Multifaktorautentisering, dvs. MFA

På den här sidan finns länkar till alla universitetets MFA-anvisningar. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Multifaktorautentisering (MFA) förbättrar datasäkerheten genom att försvåra nätbrottslingars bedrägeriförsök. MFA är en egenskap som ger extra trygghet vid inloggning i många tjänster som används vid universitetet, där man autentiserar sig med en separat enhet.

Till nya studerande och anställda på universitetet

Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna för användning av informationsteknik för nya studerande och anställda på universitetet. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Helsingfors universitets IT-anvisningar finns huvudsakligen på denna webbplats med anvisningar som är öppen för alla. Observera att instruktionerna ofta innehåller korta snabbanvisningar och längre exakta anvisningar med bilder. En del anvisningar finns också som videor

Aktuellt

20.10.2025

IT-Helpdesken betjänar begränsat 22.–23.10.2025 kl. 9–12

IT Helpdesk kommer att finnas tillgänglig i begränsad kapacitet via telefon och chatt kl. 9–12 samt via e-post den 22–23 oktober 2025 på grund av personalutbildning.

13.10.2025

OpenVPN-anslutningarna tas ur bruk från och med den 29 oktober 2025 – börja använda eduVPN

Anslutningsalternativen OpenVPN uh-vpn-allroute och uh-vpn-helsinkifi-only tas ur bruk för de datorer som administreras centraliserat av universitetet från och med den 29 oktober 2025. Dessa anslutningsalternativ slutar också att fungera för hemanvändare. Den snabba och säkra eduVPN-anslutningen, som ersätter OpenVPN-anslutningarna, blev tillgänglig vid universitetet sommaren 2025.

09.10.2025

Använd universitetets Zoom på ett säkert sätt – läs rekommendationerna för säker och tillåten användning

Genom att logga in i Zoom med dina inloggningsuppgifter vid universitetet får du bättre säkerhet vid dina möten och tillgång till alla universitetets Zoom-funktioner. Läs rekommendationerna i det här meddelandet om hur du använder Zoom på ett säkert och tillåtet sätt.

03.10.2025

Anslut lånelaptoppen till en dockningsskärm och använd den med mus och tangentbord som en stationär dator

Visste du att du kan ansluta en laptop som du lånat från utlåningen till alla dockningsskärmar på campus och använda laptoppen som en stationär dator med mus och tangentbord? Musen och tangentbordet är färdigt kopplade till dockningsskärmen, så det enda du behöver göra är att ansluta laptoppen till skärmen med den färdigt inkopplade USB-C-kabeln.

30.09.2025

Inloggningen till BioRender Premium blir enklare från och med den 3 oktober 2025

Universitetets personal och studenter kommer från och med den 3 oktober 2025 att kunna logga in direkt i webbapplikationen BioRender Premium via Single Sign-On (SSO). Efter denna förändring behöver du inte längre registrera dig separat på BioRenders webbplats.

Hantering av cookies
IT-Helpdesks webbplatsen används hantering av cookies. Vi rekommenderar att du tillåter alla cookies för att säkerställa en smidig användning av webbplatsen. Vid behov kan du ändra ditt samtycke via ikonen längst ner på sidan.

Ge respons

Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!

Hur skulle du förbättra denna instruktion?
Tillbaka upp