Välkommen till webbplatsen för IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet

IT-Helpdesk betjänar personal och studerande vid Helsingfors universitet i chatten, via e-post och per telefon. Supporten och instruktionerna från oss begränsas till de viktigaste enheterna som omfattas av universitetets centraliserade underhåll och deras standardprogram.  IT-Helpdesks webbplats med instruktioner står till din tjänst 24/7.

Landningssidor

Trådlösa nätverk vid Helsingfors universitet

I denna anvisning har vi samlat den viktigaste informationen om trådlösa nätverk vid Helsingfors universitet. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. 

Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Microsoft 365

Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna om Microsoft 365 -eposten. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Läs din e-post på https://www.helsinki.fi/office365

Kan du inte logga in på epost? Ange din användarnamn i formuläret
anvandarnamn@ad.helsinki.fi (t.ex. rkeskiva@ad.helsinki.fi)

Mer hjälp med inställningar och inloggning

Anslutningar från utanför universitetet

Universitetet har nättjänster som på grund av licensorsaker endast får användas inom universitetets nätverk. Sådana är bland annat databaser och elektroniska tidningar som tillhandahålls av biblioteket. Om du vill använda tjänsterna från en dator utanför universitetets nät är det möjligt endast med hjälp av en krypterad anslutning mellan hemdatorn och universitetets server.

Den vanligaste tekniken som används för denna typ av anslutningar är VPN (Wikipedia). För att använda VPN-anslutningen behövs ett giltigt användarnamn vid universitetet.

OBS! Uppdatering av universitets bärbara datorer

Till nya studerande och anställda på universitetet

Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna för användning av informationsteknik för nya studerande och anställda på universitetet. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Helsingfors universitets IT-anvisningar finns huvudsakligen på denna webbplats med anvisningar som är öppen för alla. Observera att instruktionerna ofta innehåller korta snabbanvisningar och längre exakta anvisningar med bilder. En del anvisningar finns också som videor

Multifaktorautentisering, dvs. MFA

På den här sidan finns länkar till alla universitetets MFA-anvisningar. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.

Multifaktorautentisering (MFA) förbättrar datasäkerheten genom att försvåra nätbrottslingars bedrägeriförsök. MFA är en egenskap som ger extra trygghet vid inloggning i många tjänster som används vid universitetet, där man autentiserar sig med en separat enhet.

Aktuellt

02.09.2025

Störning i Moodle-tjänsten från och med den 1 september 2025 – vi rekommenderar att för tillfället minska onödiga inloggningar på Moodle

En störning i tjänsten upptäcktes i Moodle-inlärningsmiljön den 1 september 2025 kl. 09:42. Störningen pågår fortfarande och orsakar långsam service och fryser. Störningen påverkar också skapandet av nya Moodle-områden på kurssidor.

01.09.2025

Viva Engage tas ur bruk den 3 mars 2026 – använd Teams och följ Flamma

Kommunikationsplattformen Microsoft Viva Engage (tidigare Yammer), som länge använts vid universitetet, tas ur bruk den 3 mars 2026.

29.08.2025

De gamla Mac-datorerna tas ur bruk 31.1.2026 – returnera din gamla Mac-enhet så snart som möjligt!

IT-centret kommer att inaktivera universitets gamla Mac-datorer vars stöd avslutats och på vilka det inte går att installera operativsystemet macOS Tahoe 26, som släpps på hösten 2025. Användningen av universitetets gamla Mac-datorer som inte omfattas av supporten blockeras centraliserat 31.1.2026 kl. 16.

28.08.2025

EduVPN ersätter OpenVPN-anslutningen 29.10.2025 – börja använda eduVPN redan nu!

Den nya eduVPN-anslutningen blev tillgänglig för alla vid universitetet från och med den juni 2025. Det säkra och snabba eduVPN ersätter OpenVPN-anslutningen, som tas ur bruk vid universitetet 29.10.2025. OpenVPN tas helt bort som VPN-anslutningsalternativ, men förblir i bruk i sådana enskilda nättjänster och system vid universitetet där det av tekniska skäl behövs.

27.08.2025

Svara på enkäten om AI-assistenten Avidnote och påverka universitetets val av AI-verktyg!

Avidnote är en webbläsarbaserad AI-applikation som används på prov vid universitetet och vars syfte är att underlätta produktionen av forskningsdokument. AI-systemet Avidnote hjälper dig att skriva och analysera resultat, och det finns även transkriberingsfunktioner i appen.

Hantering av cookies
IT-Helpdesks webbplatsen används hantering av cookies. Vi rekommenderar att du tillåter alla cookies för att säkerställa en smidig användning av webbplatsen. Vid behov kan du ändra ditt samtycke via ikonen längst ner på sidan.

Ge respons

Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!

Hur skulle du förbättra denna instruktion?
Tillbaka upp