Helsingfors universitets datasäkerhetstest

Syftet med Helsingfors universitets datasäkerhetstest är att fästa personalens och de studerandes uppmärksamhet på rätt frågor och praxis när det gäller datasäkerhet. Helsingfors universitets datasäkerhetstest, som ska avläggas varje år, är obligatoriskt för personal och examensstuderande. Om du inte gör testet inom utsatt tid låses ditt användarnamn och du kan inte längre logga in på universitetets tjänster.

Gör testet i Moodle:

    Helsingfors universitets datasäkerhetstest, som ska avläggas varje år, är obligatoriskt för personal och examensstuderande. Om du inte gör testet inom utsatt tid låses ditt användarnamn och du kan inte längre logga in på universitetets tjänster.

    Testet görs i Moodle:

    Testet tar ungefär 15 minuter. I testet ingår ett frivilligt bakgrundsmaterial samt ett test med fem flervalsfrågor[LM1] . Frågorna lottas ut från en större frågebank vars frågor och teman uppdateras varje år.

    Du får information och flera påminnelser om din tidsfrist för testet per e-post samt som meddelanden i Flamma och Studietjänsten. Tiderna för att göra testet är fördelade över hela läsåret, och din tid avgörs av ditt användarnamn. 

    Vad är Helsingfors universitets datasäkerhetstest?

    Var och en av oss kan påverka universitetets digitala säkerhet med små vardagliga handlingar. Helsingfors universitets datasäkerhetstest, som ska avläggas varje år, är tänkt att fästa din uppmärksamhet på rätt frågor och praxis när det gäller datasäkerhet. Universitetets ledning har gjort testet obligatoriskt för personal och examensstuderande.

    Genom materialet för datasäkerhetstestet kan du bland annat repetera hur du känner igen bedrägerimeddelanden och falska webbplatser, olika rutiner för att främja säkerheten i arbetet och studierna samt hur du använder generativ artificiell intelligens vid universitetet på ett säkert sätt.

    Om du inte gör testet inom utsatt tid låses ditt användarnamn och du kan inte längre logga in på universitetets tjänster.

    Hur ska jag göra testet?

    Testet görs i Moodle. När du har klickat på länken nedan kan du registrera dig på testets Moodle-sida genom att klicka på knappen ”Lägg till mig i kursområdet”.

    Testet tar ungefär 15 minuter. Studiematerialet för testet innehåller universitetets viktigaste datasäkerhetsinnehåll, som du kan läsa igenom före testet. Du kan också gå direkt till själva testet som består av fem flervalsfrågor[LM1] . Frågorna i testet lottas ut från en större frågebank. Studiematerialet och frågorna uppdateras med nytt innehåll varje år.

    Om du inte klarar testet kan du göra om det så många gånger som behövs. Godkänt för testet är 80/100 poäng, vilket innebär att du måste ha minst 4 av 5 frågor helt rätt för att klara testet. Du kan göra testet så många gånger du vill.

    Om du inte gör testet före utsatt tid, spärras ditt användarnamn. 

    Om ditt användarnamn spärras och du inte har gjort Helsingfors universitets datasäkerhetstest ska du kontakta IT-Helpdesk:

    Obs! Om du vill ta bort dig själv från kursområdet efter att du har gjort testet, gör det tidigast följande dag. Om du tar bort dig själv från området direkt efter att du gjort testet hinner informationen om din prestation inte överföras till bakgrundssystemet för testet.

    När ska jag göra testet?

    Du ska göra testet en gång per läsår. Tiderna för att göra testet är fördelade över hela läsåret och fastställs enligt användarnamnets initialer.

    Du kan kontrollera din nästa tidsfrist för datasäkerhetstestet i tjänsten Uppgifter om användaren (kräver inloggning med ditt användarnamn vid universitetet) under Personuppgifter – Datasäkerhetstests deadline.

    Du kommer att meddelas om din tid per e-post. Du får flera påminnelser om testet per e-post, varav den första kommer två månader innan tidsfristen går ut. Påminnelserna kommer från adressen noreply@helsinki.fi på ditt eget kontaktspråk. Om du anser att du har fått en påminnelse på fel språk kan du kontrollera ditt kontaktspråk och vid behov ändra det i tjänsten Omien käyttölupien tiedot, under Personuppgifter – Protokollsspråket.

    Obs! Om du ska resa utomlands i mer än två månader ska du göra datasäkerhetstestet för läsåret i fråga i förväg. Testet för det nya läsåret är tillgängligt från och med den 1 juli.

    Testets tillgänglighet

    Testet har byggts med tillgänglighetsaspekter i åtanke. De observationer som gjorts i tillgänglighetsgranskningen har sammanställts i tillgänglighetsutlåtandet för universitetets datasäkerhetstest. Om du ändå upplever att du inte kan göra testet på grund av något hinder ska du kontakta IT-Helpdesk. Vi funderar tillsammans på hur vi kan lösa problemet.

    Vanliga frågor

    Varför måste jag göra testet?

    Svar: Universitetets ledning har beslutat att ta i bruk testet eftersom vår datasäkerhet har prövats hårt under de senaste åren. Alla vid universitetet har ett gemensamt ansvar för datasäkerheten, och därför är det viktigt att upprätthålla allas datasäkerhetsfärdigheter och kunskap om aktuella hot mot datasäkerheten.

    Vem utarbetar frågorna och testet? Var kan jag ge respons? 

    Svar: Flera enheter vid universitetet har deltagit i utarbetandet av testet och frågorna. Du kan ge respons på datasäkerhetstestet med responsformuläret(lisätään linkki uuteen, yhdistettyyn lomakkeeseen)

    Mitt användarnamn spärrades! Vad ska jag göra? 

    Svar: Kontakta IT-Helpdesk.

    Vad händer om jag inte klarar testet? 

    Om du inte klarar testet kan du göra om det så många gånger som behövs. Var inte orolig, testet är inte svårt. Det huvudsakliga syftet med testet är att väcka intresse för frågor som är viktiga med tanke på datasäkerhet. Om du ändå inte gör testet före den utsatta tiden, spärras ditt användarnamn och du kan inte logga in i universitetets system. Då kan du, om du har motiverade skäl, be om tilläggstid för att göra testet genom att kontakta IT-Helpdesk via chatten, per telefon (029 41 55555) eller per e-post (helpdesk@helsinki.fi).  När det råder rusning är chatten ofta det snabbaste sättet att lösa ett problem!

    Jag har redan genomgått Studentens digitalkompetens och/eller andra kurser i ämnet. Behöver jag ändå göra testet? 

    Ja, alla examensstuderande och anställda vid universitetet ska göra Helsingfors universitets datasäkerhetstest varje år.

    Jag är utbytesstuderande vid Helsingfors universitet, ska jag göra testet?

    Testet är obligatoriskt endast för studerande som avlägger en examen (kandidat- och magisterstuderande samt doktorander). Om du är utbytesstuderande vid Helsingfors universitet eller avlägger någon annan utbildning som inte leder till examen behöver du inte göra testet. Du får förstås ändå göra testet om du vill.

    Datasäkerhetstestets tillgänglighetsutlåtande

    Detta tillgänglighetsutlåtande gäller tjänsten Helsingfors universitets datasäkerhetstest och är utarbetat 19.01.2022 och uppdaterat 2.1.2025. Tjänsten berörs av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, som kräver att offentliga webbtjänster ska vara tillgängliga. Tjänstens tillgänglighet har bedömts av en utomstående expertorganisation.

    Detta tillgänglighetsutlåtande gäller datasäkerhetstestets Moodle-område. Bekanta dig med Flammas tillgänglighetsutlåtande på sidan Information om webbplatsen.

    Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten:

    Uppfyller delvis tillgänglighetskraven.

    Icke-tillgängligt innehåll:

    Webbplatsen uppfyller ännu inte kraven i alla avseenden.

    Möjligt att uppfatta: Bilden saknar textuell motsvarighet

    Otillgängligt innehåll och dess brister: I tjänsten finns en bild med en tom textuell motsvarighet i HTML-koden. Datasäkerhetstestets logotyp på sidan Datasäkerhetstest för personal 2024-2025 saknar textuell motsvarighet.

    Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 1.1.1 Icke-textuellt innehåll

    Möjligt att uppfatta: Dekorationsbilder

    Otillgängligt innehåll och dess brister: I tjänsten finns så kallade dekorationsbilder, som inte är dolda för skärmläsarprogrammet. Dekorationsbilden på sidan Datasäkerhetstest för personal 2024-2025 döljs inte för skärmläsarprogram. Dekorationsbilden på Moodle-sidan Kursöversikt döljs inte för skärmläsarprogram.

    Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 1.1.1 Icke-textuellt innehåll

    Möjligt att uppfatta: Oexakt rubricering

    Otillgängligt innehåll och dess brister: Rubriksättningen som används på sidorna följer inte i alla vyer WCAG-tillgänglighetsstandardens krav om hierarki och logik. Koden har en tom rubrik på H3-nivå. Från rubriken på H3-nivå hoppar man direkt till en rubrik på H5-nivå, dvs. en rubrik på H4-nivå fattas.

    Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 1.3.1 Information och relationer

    Möjligt att uppfatta: Dekorationsbilder

    Otillgängligt innehåll och dess brister: Den synliga sökvägen innehåller /-tecken, som inte dolts för teknologiska hjälpmedel. På sidan Datasäkerhetstest för personal 2024-2025 finns >-symboler, som inte dolts för teknologiska hjälpmedel.

    Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 1.1.1 Icke-textuellt innehåll

    Möjligt att uppfatta: Responsivitetsproblem

    Otillgängligt innehåll och dess brister: Android och iOS, vissa element såsom den synliga sökvägen, skalas inte i enlighet med fontstorleken i webbläsarens inställningar.

    Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 1.4.10 Responsivitet

    Möjligt att uppfatta: Felaktigt fokus

    Otillgängligt innehåll och dess brister: Efter ett klick på knappen ”Gör tentamen nu” öppnas ett modalt fönster. Fokus ligger inte i högst upp i fönstret.

    Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 1.3.1 Information och relationer

    Möjligt att uppfatta: Oexakt rubricering

    Otillgängligt innehåll och dess brister: Rubriksättningen som används på sidorna följer inte i alla vyer WCAG-tillgänglighetsstandardens krav om hierarki och logik. Från rubriken på H2-nivå hoppar man direkt till en rubrik på H4-nivå. Därtill hoppar man från rubriken på H3-nivå till en rubrik på H5-nivå.

    Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 1.3.1 Information och relationer

    Möjligt att uppfatta: Felaktigt fokus

    Otillgängligt innehåll och dess brister: När man går till följande frågesida förblir fokus på knappen ”Följande fråga”. Detta orsakar ett problem där användaren tror att funktionen inte genomförts eller att funktionen inte fungerar. Först när användaren manuellt flyttar fokus till början av sidan och börjar navigera på sidan i navigeringsföljd märker användaren att innehållet uppdaterats.

    Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 1.3.1 Information och relationer

    Möjligt att uppfatta: Namnlösa formulärfält

    Otillgängligt innehåll och dess brister: Frågans radioknappar saknar fieldset- och legend-taggar.

    Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 1.3.1 Information och relationer

    Möjligt att uppfatta: Oexakt rubricering

    Rubriksättningen som används på sidorna följer inte i alla vyer WCAG-tillgänglighetsstandardens krav om hierarki och logik. Från rubriken på H1-nivå flyttas man direkt till en rubrik på H3-nivå. På Moodle-sidan Datasäkerhetstest: Börja testet här hoppar man från rubriken på H3-nivå till en rubrik på H5-nivå.

    Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 1.3.1 Information och relationer

    Hanterbart: Hyperlänk saknas

    Otillgängligt innehåll och dess brister: Moodles inloggningssida saknar en hyperlänk, med vilken skärmläsarprogrammets användare kan ignorera varje sida i början.

    Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 2.4.1 Hoppa över grupperat innehåll

    Driftsäker: Bristfälligt namngivna knappar

    Otillgängligt innehåll och dess brister: I tjänsten finns knappar, vars funktion inte beskrivs tydligt för användare av skärmläsarprogram. På Moodle-sidan Genomför datasäkerhetstestet här öppnas ett modalt fönster som berättar om ”aktiviteter” i samband med att man lägger till en kurs. Fönstrets stängknapp har bristfälligt namngetts ”Close”.

    Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 4.1.2 Namn, roll, värde

    Har du upptäckt en tillgänglighetsbrist i vår digitala tjänst?

    Berätta för oss med webbformuläret på Analystica-servicen, så gör vi vårt bästa för att korrigera bristen.

    Tillsynsmyndighet

    Om du upptäcker problem med webbplatsens tillgänglighet, påtala detta först hos oss, dvs. den webbplatsansvariga. Det kan dröja 14 dagar innan du får ett svar. Om du inte är nöjd med det svar du har fått eller inte får något svar alls inom två veckor, kan du lämna in en anmälan om bristande tillgänglighet Transport- och kommunikationsverket Traficoms enheten för tillsyn över digital tillgänglighet. På Transport- och kommunikationsverket Traficoms webbplats tillgänglighetskrav.fi finns det beskrivet hur du kan lämna in en anmälan och hur ärendet behandlas. 

    Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter 

    Transport- och kommunikationsverket Traficom
    Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
    www.tillganglighetskrav.fi
    tillganglighet@traficom.fi
    telefonnummer växeln 029 534 5000

    Ge respons

    Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!

    Hur skulle du förbättra denna instruktion?
    Tillbaka upp