Detta tillgänglighetsutlåtande gäller tjänsten https://helpdesk.it.helsinki.fi/ och har utarbetats den 26 april 2022 och uppdaterats den 10 februari 2023. Tjänsten berörs av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, som kräver att offentliga webbtjänster ska vara tillgängliga.
Tjänstens tillgänglighet har bedömts av en utomstående expertorganisation.
Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten
Denna webbplats uppfyller delvis kraven på WCAG 2.1 nivå AA. Nedan anges fall av underlåtelse att iaktta kraven och de avvikelser som tillämpas på kraven.
Webbplatsens innehåll och/eller funktioner som inte ännu följer kraven
Möjligt att uppfatta: Videor som inte uppfyller tillgänglighetskraven
Otillgängligt innehåll och dess brister
På webbplatsen finns länkar till videor från tredje parter, som inte uppfyller tillgänglighetskraven. Den beräknade tidpunkten för åtgärdande är 12/2023.
Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
- 1.2.2 Textning (förinspelad)
- 1.2.1 Endast ljud eller endast video (förinspelad)
Möjligt att uppfatta: Responsivitets- och skalningsproblem
Otillgängligt innehåll och dess brister
I en del webbläsar- och apparatkombinationen syns en del element på chattfönstret inte korrekt när sidan förstoras. Det är delvis fråga om en tjänst från en tredje part, vars beräknade tidpunkt för åtgärdande är 3/2023.
Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
- 1.4.10 Responsivitet
Hanterbart: Fokusordning
Otillgängligt innehåll och dess brister
Webbplatsens fokus hamnar felaktigt på chattfönstret och inte på sidans första fokuserbara element som det borde. Det är fråga om en tjänst från en tredje part, vars beräknade tidpunkt för åtgärdande är 3/2023.
Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
- 2.4.3 Fokusordning
Hanterbart: Bläddring med tangentbord förhindrad
Otillgängligt innehåll och dess brister
Med Apples mobila enheter fungerar tabulatorbläddrig med iOS eller iPad inte tillförlitligt på grund av tekniska begränsningar hos webbläsaren eller plattformen. Problemet beräknas lösas 6/2023.
Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
- 2.1.1 Tangentbord
Hanterbart: Tangentbordsfälla
Otillgängligt innehåll och dess brister
Användare som använder vissa typer av assisterande teknik kan inte röra sig mellan de interaktiva elementen i chattfönstrets innehåll. Det är fråga om en tjänst från en tredje part, vars beräknade tidpunkt för åtgärdande är 3/2023.
Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
- 2.1.2 Ingen tangentbordsfälla
Begripligt: Identifiering av fel
Otillgängligt innehåll och dess brister
Felmeddelande saknas i chattfönstrets formulärfält. Tjänsten tillhandahålls av en tredje part, och den beräknade tidpunkten för åtgärdande är 3/2023.
Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
- 3.3.1 Identifiering av fel
Driftsäker: Bristfälligt namngivna knappar
Otillgängligt innehåll och dess brister
Knappen för att stänga chattfönstret är inte namngiven. Alla filterknappar på sidan med sökresultat har namnet "Open dropdown". Det är fråga om tjänster från tredje parter. För chatten är den beräknade tidpunkten för åtgärdande 3/2023 och för sökningen 6/2023.
Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
- 4.1.2 Namn, roll, värde
Driftsäker: Namnlösa formulärfält
Otillgängligt innehåll och dess brister
Alla filterknappar på sidan med sökresultat har namnet "Open dropdown". Det är fråga om en tjänst från en tredje part. Den beräknade tidpunkten för åtgärdande är 3/2023.
Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
- 4.1.2 Namn, roll, värde
Driftsäker: Tangentbordsfälla
Otillgängligt innehåll och dess brister
Användare som använder vissa typer av assisterande teknik kan inte röra sig mellan de interaktiva elementen i chattfönstrets innehåll. Det är fråga om en tjänst från en tredje part, vars beräknade tidpunkt för åtgärdande är 3/2023.
Tillgänglighetskrav som inte uppfylls
- 4.1.2 Namn, roll, värde
Skapande av tillgänglighetsutlåtande
Detta tillgänglighetsutlåtande har skapats den 26 april 2022 och uppdaterats den 10 februari 2023.
Utlåtandet utgår från en utomstående expertorganisations bedömning av om webbplatsen uppfyller kraven i lagen.
Tillgänglighetsrespons
Du har rätt att både meddela om brister och be om motsvarande versioner av innehåll som inte är tillgängliga för dig:
- Du kan skicka respons om tjänstens tekniska tillgänglighet per e-post atk-tiedotus+saavutettavuus@helsinki.fi
- Du kan skicka respons om innehållets tillgänglighet per e-post atk-tiedotus+saavutettavuus@helsinki.fi
- Du kan be om versioner med motsvarande innehåll per e-post atk-tiedotus+saavutettavuus@helsinki.fi
Tillsynsmyndighet
Om du upptäcker tillgänglighetsproblem på webbplatsen ska du först ge respons till webbplatsens administratör enligt instruktionerna ovan. Svaret får ta högst 14 dagar. Om du inte är nöjd med svaret eller om du inte får något svar alls inom två veckor kan du skicka respons till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På Regionförvaltningsverket i Södra Finlands webbplats finns information om hur du lämnar in klagomål och hur ärendet handläggs.
Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn
www.tillganglighetskrav.fi
saavutettavuus@avi.fi
telefonnummer växel 0295 016 000
Stöd för tillgänglighet
Helsingfors universitet har som mål att garantera tillgänglighet för sina webbplatser enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019.
Vi erbjuder IT-stöd åt de användare som tillhör universitetets personal och studerande, för vilka alla våra digitala tjänster inte är tillgängliga. Kontaktuppgifterna finns på adressen https://helpdesk.it.helsinki.fi/sv.
Webbplatsens publiceringsuppgifter
Helsingfors universitets webbplats med anvisningar för IT-Helpdesk har publicerats 6/2016 och lagens tillgänglighetskrav gäller webbplatsen från och med den 23 september 2020.
Denna webbplats har uppdaterats efter betydande förändringar den 31 mars 2022.