Tämä saavutettavuusseloste koskee palvelua https://helpdesk.it.helsinki.fi/ ja on laadittu 26.04.2022 ja päivitetty 30.3.2023. Palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että julkisten verkkopalvelujen on oltava saavutettavia.
Palvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen asiantuntijaorganisaatio.
Digipalvelun saavutettavuuden tila
Tämä verkkosivusto täyttää WCAG 2.1 tason AA vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.
Sivuston sisältö ja/tai toiminnot, jotka eivät ole vielä vaatimusten mukaisia
Havaittava: Videoita, jotka eivät täytä saavutettavuusvaatimuksia
Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
Sivustolla on linkityksiä kolmansien osapuolien videoihin, jotka eivät täytä saavutettavuusvaatimuksia. Arvioitu korjausajankohta on 12/2023.
Saavutettavuusvaatimukset, jotka eivät täyty
- 1.2.2 Tekstitys (tallennettu)
- 1.2.1 Pelkkä audio tai pelkkä video (tallennettu)
Havaittava: Responsiivisuus - ja skaalausongelmat
Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
Sivuston elementeistä chat-ikkuna ei näy oikein sivustoa suurennettaessa kaikissa selain- ja laitekokoonpanoissa. Kyseessä osittain kolmannen osapuolen palvelu, jonka arvioitu korjausajankohta on 6/2023.
Saavutettavuusvaatimukset, jotka eivät täyty
- 1.4.10 Responsiivisuus
Hallittava: Kohdistusjärjestys
Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
Sivuston kohdistus asetetaan virheellisesti chat-ikkunaan, ei sivun ensimmäisenä kohdistettavaan elementtiin kuten pitäisi olla. Kyseessä kolmannen osapuolen palvelu, jonka arvioitu korjausajankohta on 6/2023.
Saavutettavuusvaatimukset, jotka eivät täyty
- 2.4.3 Kohdistusjärjestys
Hallittava: Näppäimistöselaus estetty
Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
Applen mobiililaitteilla iOS ja iPad sarkaimistoselaus ei toimi luotettavasti selaimen tai alusten teknisen rajoitteen johdosta. Ongelman ratkaisuajankohdan arvio on 6/2023.
Saavutettavuusvaatimukset, jotka eivät täyty
- 2.1.1 Näppäimistö
Hallittava: Näppäimistöansa
Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
Joitain avustavia teknologioita käyttävä käyttäjä ei pysty liikkumaan verkkosivun sisällön interaktiivisten elementtien välillä (esim. chat-ikkuna). Kyseessä on kolmannen osapuolen palvelu, jonka arvioitu korjausajankohta on 6/2023.
Saavutettavuusvaatimukset, jotka eivät täyty
- 2.1.2 Ei näppäimistöansaa
Ymmärrettävä: Virheen tunnistaminen
Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
Chat-ikkunan lomakekentän puuttuva virheilmoitus. Kolmannen osapuolen tarjoama palvelu, jonka arvioitu korjausajankohta on 6/2023.
Saavutettavuusvaatimukset, jotka eivät täyty
- 3.3.1 Virheen tunnistaminen
Toimintavarma: Puutteellisesti nimettyjä painikkeita
Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
Chat-ikkunan sulkemispainike on nimeämätön. Kaikki hakutulossivun suodatinpainikkeet on nimetty "Open dropdown". Kyseessä on kolmansien osapuolten palvelut. Chatin osalta arvioitu korjausajankohta on 6/2023 ja haun osalta 12/2023.
Saavutettavuusvaatimukset, jotka eivät täyty
- 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
Toimintavarma: Nimeämättömiä lomakekenttiä
Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
Kaikki hakutulossivun suodatinpainikkeet on nimetty "Open dropdown". Kyseessä on kolmannen osapuolen palvelu. Arvioitu korjausajankohta on 12/2023.
Saavutettavuusvaatimukset, jotka eivät täyty
- 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
Toimintavarma: Näppäimistöansa
Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
Joitain avustavia teknologioita käyttävä käyttäjä ei pysty liikkumaan chat-ikkunan sisällön interaktiivisten elementtien välillä. Kyseessä on kolmannen osapuolen palvelu, jonka arvioitu korjausajankohta on 6/2023.
Saavutettavuusvaatimukset, jotka eivät täyty
- 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
Saavutettavuusselosteen laatiminen
Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 26.04.2022. ja päivitetty 30.3.2023
Seloste perustuu ulkopuolisen asiantuntijaorganisaation tekemään arviointiin siitä, täyttääkö verkkosivusto lain vaatimukset.
Saavutettavuuspalaute
Sinulla on oikeus sekä ilmoittaa puutteista että pyytää vastaavia versioita sisällöstä, joka ei ole sinulle saavutettava:
- Voit lähettää palautetta palvelun teknisestä saavutettavuudesta sähköpostitse atk-tiedotus+saavutettavuus@helsinki.fi
- Voit lähettää palautetta sisällön saavutettavuudesta sähköpostitse atk-tiedotus+saavutettavuus@helsinki.fi
- Voit pyytää sisällön vastaavia versioita sähköpostitse atk-tiedotus+saavutettavuus@helsinki.fi
Valvontaviranomainen
Mikäli huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta sivuston ylläpitäjälle yllä olevien ohjeiden mukaisesti. Vastauksessa voi mennä enintään 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000
Tukea saavutettavuudessa
Helsingin yliopisto pyrkii takaamaan verkkosivustojensa saavutettavuuden lain Digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 mukaisesti.
Tarjoamme it-tukea niille yliopiston henkilökuntaan ja opiskelijoihin kuuluville käyttäjille, joille kaikki digipalvelumme eivät ole saavutettavissa. Yhteystiedot löytyvät osoitteesta www.helsinki.fi/helpdesk.
Sivuston julkaisutiedot
Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto on julkaistu 6/2016 ja lain saavutettavuusvaatimukset koskevat sivustoa 23.9.2020 alkaen.
Tämä verkkosivusto on päivitetty merkittävien muutosten jälkeen 31.03.2022.