Tämä saavutettavuusseloste koskee palvelua https://helpdesk.it.helsinki.fi/ ja on laadittu 26.04.2022 ja päivitetty 24.4.2024. Palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että julkisten verkkopalvelujen on oltava saavutettavia.
Palvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen asiantuntijaorganisaatio.
Digipalvelun saavutettavuuden tila
Tämä verkkosivusto täyttää WCAG 2.1 tason AA vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.
Ei-saavutettava sisältö
Verkkosivusto ei ole vielä kaikilta osin vaatimusten mukainen
Havaittava: Responsiivisuus - ja skaalausongelmat
Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
Chat-ikkunan interaktiiviset elementit eivät jäsenny oikein mobiiliselaimilla. Sama koskee Open widget -painiketta sekä leipätekstejä. Kyseessä osittain kolmannen osapuolen palvelu. Arvioitu korjausajankohta on 8/2024.
Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty
- 1.4.10 Responsiivisuus
Havaittava: Chat-komponentin ongelmat
Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
Chat-komponentin sisältö muodostuu tekstisisällöstä sekä painikkeista. Ruudunlukuohjelmakäyttäjille chatin keskustelusisältöä ei ole jäsennelty, eikä botin vastauspainikkeille ole annettu semanttista kontekstia. Chat-painiketta painettaessa kohdistus ei siirry avautuvan chat-ikkunan syöttökenttään, eikä käyttäjälle kerrota avautuneesta ikkunasta. Arvioitu korjausajankohta on 8/2024.
Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty
- 1.3.1 Informaatio ja suhteet
Toimintavarma: Nimeämättömiä lomakekenttiä
Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
Kaikki hakutulossivun suodatinpainikkeet on nimetty "Open dropdown". Kyseessä on kolmannen osapuolen palvelu. Arvioitu korjausajankohta on 8/2024.
Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty
- 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
Toimintavarma: Puutteellisesti nimettyjä painikkeita
Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
Sivustolla on Open widget -painike, joka avaa evästeasetukset. Evästeasetusikkuna suljetaan Close widget -painikkeesta. Arvioitu korjausajankohta on 8/2024.
Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty
- 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
Muista järjestelmistä tulevat sisällöt
Verkkopalvelussa on muista järjestelmistä tuotuja sisältöjä, joiden saavutettavuuspuutteet ovat peräisin alkuperäisestä järjestelmästä.
Saavutettavuusselosteen laatiminen
Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 26.04.2022 ja päivitetty 24.4.2024
Seloste perustuu ulkopuolisen asiantuntijaorganisaation tekemään arviointiin siitä, täyttääkö verkkosivusto lain vaatimukset.
Saavutettavuuspalaute
Sinulla on oikeus sekä ilmoittaa puutteista että pyytää vastaavia versioita sisällöstä, joka ei ole sinulle saavutettava:
- Voit lähettää palautetta palvelun teknisestä saavutettavuudesta sähköpostitse atk-tiedotus+saavutettavuus@helsinki.fi
- Voit lähettää palautetta sisällön saavutettavuudesta sähköpostitse atk-tiedotus+saavutettavuus@helsinki.fi
- Voit pyytää sisällön vastaavia versioita sähköpostitse atk-tiedotus+saavutettavuus@helsinki.fi
Valvontaviranomainen
Mikäli huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta sivuston ylläpitäjälle yllä olevien ohjeiden mukaisesti. Vastauksessa voi mennä enintään 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000
Tukea saavutettavuudessa
Helsingin yliopisto pyrkii takaamaan verkkosivustojensa saavutettavuuden lain Digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 mukaisesti.
Tarjoamme it-tukea niille yliopiston henkilökuntaan ja opiskelijoihin kuuluville käyttäjille, joille kaikki digipalvelumme eivät ole saavutettavissa. Yhteystiedot löytyvät osoitteesta www.helsinki.fi/helpdesk.
Sivuston julkaisutiedot
Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto on julkaistu 6/2016 ja lain saavutettavuusvaatimukset koskevat sivustoa 23.9.2020 alkaen.
Tämä verkkosivusto on päivitetty merkittävien muutosten jälkeen 31.03.2022.