Saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee palvelua https://helpdesk.it.helsinki.fi/ ja on laadittu 26.04.2022. Palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että julkisten verkkopalvelujen on oltava saavutettavia.

Palvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen asiantuntijaorganisaatio.
 

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Tämä verkkosivusto täyttää WCAG 2.1 tason AA vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Sivuston sisältö ja/tai toiminnot, jotka eivät ole vielä vaatimusten mukaisia

Havaittava: Videoita, jotka eivät täytä saavutettavuusvaatimuksia

Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
Sivustolla on linkityksiä kolmansien osapuolien videoihin, jotka eivät täytä saavutettavuusvaatimuksia. Arvioitu korjausajankohta on 12/2022.

Saavutettavuusvaatimukset, jotka eivät täyty

  • 1.2.2 Tekstitys (tallennettu)
  • 1.2.1 Pelkkä audio tai pelkkä video (tallennettu)

Havaittava: Responsiivisuus - ja skaalausongelmat

Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
Sivuston elementit (mm. chat-ikkuna) eivät näy oikein sivustoa suurennettaessa kaikissa selain- ja laitekokoonpanoissa.  Kyseessä osittain kolmannen osapuolen palvelu, jonka arvioitu korjausajankohta on 6/2022.

Saavutettavuusvaatimukset, jotka eivät täyty

  • 1.4.10 Responsiivisuus

Hallittava: Kohdistusjärjestys

Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
Sivuston kohdistus asetetaan virheellisesti chat-ikkunaan, ei sivun ensimmäisenä kohdistettavaan elementtiin kuten pitäisi olla. Kyseessä kolmannen osapuolen palvelu, jonka arvioitu korjausajankohta on 6/2022.

Saavutettavuusvaatimukset, jotka eivät täyty

  • 2.4.3 Kohdistusjärjestys

Hallittava: Näppäimistöselaus estetty

Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
Applen mobiililaitteilla iOS ja iPad sarkaimistoselaus ei toimi luotettavasti selaimen tai alusten teknisen rajoitteen johdosta. Ongelman ratkaisuajankohdan arvio on 12/2022.

Saavutettavuusvaatimukset, jotka eivät täyty

  • 2.1.1 Näppäimistö

Hallittava: Näppäimistöansa

Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
Joitain avustavia teknologioita käyttävä käyttäjä ei pysty liikkumaan verkkosivun sisällön interaktiivisten elementtien välillä (esim. chat-ikkuna). Kyseessä on kolmannen osapuolen palvelu, jonka arvioitu korjausajankohta on 6/2022.

Saavutettavuusvaatimukset, jotka eivät täyty

  • 2.1.2 Ei näppäimistöansaa

Ymmärrettävä: Virheen tunnistaminen

Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
Chat-ikkunan lomakekentän puuttuva virheilmoitus. Kolmannen osapuolen tarjoama palvelu, jonka arvioitu korjausajankohta on 6/2022.

Saavutettavuusvaatimukset, jotka eivät täyty

  • 3.3.1 Virheen tunnistaminen

Toimintavarma: Puutteellisesti nimettyjä painikkeita

Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
Chat-ikkunan sulkemispainike on nimeämätön. Kaikki hakutulossivun suodatinpainikkeet on nimetty "Open dropdown". Kyseessä on kolmansien osapuolten palvelut. Chatin osalta arvioitu korjausajankohta on 6/2022 ja haun osalta 12/2022.

Saavutettavuusvaatimukset, jotka eivät täyty

  • 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

Toimintavarma: Nimeämättömiä lomakekenttiä

Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
Kaikki hakutulossivun suodatinpainikkeet on nimetty "Open dropdown". Kyseessä on kolmannen osapuolen palvelu. Arvioitu korjausajankohta on 12/2022.

Saavutettavuusvaatimukset, jotka eivät täyty

  • 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

Toimintavarma: Näppäimistöansa

Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet
Joitain avustavia teknologioita käyttävä käyttäjä ei pysty liikkumaan verkkosivun sisällön interaktiivisten elementtien välillä (esim. chat-ikkuna). Kyseessä on kolmannen osapuolen palvelu, jonka arvioitu korjausajankohta on 6/2022. 

Saavutettavuusvaatimukset, jotka eivät täyty

  • 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

 

Saavutettavuusselosteen laatiminen

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 26.04.2022. 

Seloste perustuu ulkopuolisen asiantuntijaorganisaation tekemään arviointiin siitä, täyttääkö verkkosivusto lain vaatimukset.
 

Saavutettavuuspalaute

Sinulla on oikeus sekä ilmoittaa puutteista että pyytää vastaavia versioita sisällöstä, joka ei ole sinulle saavutettava:

 

Valvontaviranomainen

Mikäli huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta sivuston ylläpitäjälle yllä olevien ohjeiden mukaisesti. Vastauksessa voi mennä enintään 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot 

Etelä-Suomen aluehallintovirasto 
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö 
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@avi.fi 
puhelinnumero vaihde 0295 016 000 
 

Tukea saavutettavuudessa

Helsingin yliopisto pyrkii takaamaan verkkosivustojensa saavutettavuuden lain Digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 mukaisesti. 

Tarjoamme it-tukea niille yliopiston henkilökuntaan ja opiskelijoihin kuuluville käyttäjille, joille kaikki digipalvelumme eivät ole saavutettavissa. Yhteystiedot löytyvät osoitteesta www.helsinki.fi/helpdesk.​​​
 

Sivuston julkaisutiedot

Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto on julkaistu 6/2016 ja lain saavutettavuusvaatimukset koskevat sivustoa 23.9.2020 alkaen. 

Tämä verkkosivusto on päivitetty merkittävien muutosten jälkeen 31.03.2022.

Takaisin ylös