Palvelut
Helsingin yliopiston tietotekniikkakeskus tarjoaa opiskelijoiden, tutkijoiden, opettajien ja muun henkilöstönsä käyttöön kattavat ja nykyaikaiset IT-palvelut kaikkiin tavallisimpiin tarpeisiin.
Asiakaspalvelun välineet
Vakioidut välineet ja prosessit asiakaspalvelun tuottamiseen yliopistolla
Blogit
Mahdollisuus pitää julkisia blogisivustoja yliopiston blogipalvelussa WordPress-alustalla.
Efecte ITSM
Palvelunhallintajärjestelmä
eLomake-kyselysovellus
Selainpohjainen palvelu ilmoittautumisten, palautteen, tutkimusaineistojen, liitetiedostojen ja vastaavien materiaalien keräämiseen.
Flamma-intranet
Yliopiston intranet ja sisäisen viestinnän virallinen pääkanava. Jakautuu palvelusivustoihin ja yksiköiden omiin sivuihin.
Funet Filesender
Funet FileSender on turvallinen tapa jakaa suuria tiedostoja muiden kanssa.
Hankintojen tuki
Tukipalvelu yksiköiden suurempiin IT-hankintoihin. Palvelu kattaa esimerkiksi tarjouspyyntöjen laadinnassa ja kilpailutuksessa avustamisen.
Helpdesk
Yliopiston yhteisten tietotekniikkapalveluiden tuki. Tuki palvelee puhelimitse, sähköpostilla ja chat-palvelun kautta.
Henkilökohtainen tallennustila
Jokaiselle yliopiston varsinaisen käyttäjätunnuksen haltijalle tarkoitettu omien tiedostojen tallentamiseen varattu verkkolevytila.
Henkilökunnan tulostuspalvelut
Keskitetty tulostuspalvelu yliopiston henkilökunnalle.
ID Point -tunnistautuminen
Kampuksilla sijaitsevat palvelupisteet, joissa voi tunnistautua luottamuksellisia tietoja vaativaa Helpdesk-puhelinasiointia varten. Hyödyllinen esimerkiksi käyttäjätunnusta koskevissa asioissa.
Integraatiopalvelu
Tietojärjestelmien välisen tiedonvaihdon toteutukseen tarkoitettu palvelu.
IT-ohjeistus
Yliopiston yleisimpien sovellusten ja tietotekniikkapalveluiden ohjeistus osoitteessa https://helpdesk.it.helsinki.fi/
IT-palvelut ulkopuolisille
IT-palvelut ulkopuoliselle -palvelu on asiakaskohtaisesti räätälöity palvelu
Keskitetty käyttäjätunnistus
Yliopiston verkkopalveluiden ja tietojärjestelmien yhteinen tunnistusjärjestelmä, joka mahdollistaa useiden palveluiden käytön yhdellä kirjautumisella. Sisältää myös järjestelmien käyttövaltuuksien hallinnan.
Keskitetty lokivarasto
Yliopiston tietojärjestelmien lokien keskitetty keräys ja säilytys tietosuoja-asetuksen ja tietoturvallisuuden vaatimusten mukaisesti.
Kiinteät tietoverkot
Palvelu vastaa yliopiston verkkoyhteyksien toiminnasta.
Konesalipalvelu
Konesalipalvelu tarjoaa yliopiston yksiköille mahdollisuuden tuoda omia palvelimia tietotekniikkakeskuksen konesaliin.
Konttialustapalvelu
Ajoalusta tietoteknisille sovelluksille tai järjestelmille, jotka on toteutettu hyödyntäen konttiteknologiaa.
Käyttäjätunnus
Yliopiston verkkopalveluiden kuten sähköpostin ja intranetin käyttöön vaadittava tunnus, johon sisältyy käyttäjän digitaalinen identiteetti ja käyttövaltuudet.
Langattomat verkkoyhteydet
Langattomat yhteydet internetiin ja yliopiston verkkopalveluihin.
Luottamuksellisten kyselyiden lomake
Selainpohjainen tietoturvallinen palvelu kyselyiden rakentamiseen sekä niiden datan keräämiseen.
Läppärilainaamo
Opiskelijoille ja henkilökunnalle suunnattu lainaläppäripalvelu
Microsoft 365
Microsoft 365 Apps on pilvipalvelu, joka tarjoaa päivittäisessä työssä ja opiskelussa tarpeellisia toimisto- ja viestintävälineitä ajasta, paikasta ja laitteesta riippumatta.
Moodle-oppimisympäristö
Verkossa toimiva oppimisympäristö verkkokurssien järjestämiseen ja kurssimateriaalien jakamiseen.
Oheislaitteet
Palvelu työasemien oheislaitteiden hankintaan.
Ohjelmistojakelu
Yliopiston opiskelijoille ja henkilökunnalle kotikäyttöön hankkimien ohjelmistojen jakelupalvelu.
Ohjelmistot
Työasemien ohjelmistojen hankintapalvelu.
Opiskelijan digitaidot
Tekninen alusta ja oppimateriaali kaikille Helsingin yliopiston alempaa korkeakoulututkintoa suorittaville perustutkinto-opiskelijoille pakollisen Opiskelijan digitaidot -opintojakson suorittamiseen (DIGI-A, orientaatio ja DIGI-B, syventävät taidot). Joissakin koulutusohjelmissa osion DIGI-B sijaan suoritetaan koulutusohjelman oma kurssi.
Opiskelijoiden tulostuspalvelut
Keskitetty tulostuspalvelu yliopiston opiskelijoille.
Palomuuripalvelu
Palomuurilla voidaan eristää muusta tietoverkosta erillinen tietoturvallinen verkko esimerkiksi tutkimuslaboratorioita varten.
Palvelinylläpito
Ylläpidon piirissä olevaa palvelintilaa yksiköiden omille sovelluksille. Palvelimet ovat ensisijaisesti tietotekniikkakeskuksen jo olemassa olevia palvelimia ja www-hotelleja.
Ratkaisukonsultointi
Palvelu yksiköiden ja tutkimusryhmien tietoteknisten tarpeiden ja niiden ratkaisemisen kartoitukseen.
Ryhmätallennustila
Palvelu käyttäjäryhmille, jotka tarvitsevat vain rajatulle joukolle näkyvää yhteistä tallennustilaa verkkolevyltä.
Sovelluskehitys ja sovellusylläpito
Palvelu sellaisten yliopiston ja yliopistolaisten tarvitsemien räätälöityjen sovellusten kehittämiseen, joille ei löydy vastinetta kaupallisilta valmistajilta. Sovelluskehityksen palvelua käyttöönotettaessa tehdään suunnitelma koko toteutettavan järjestelmän elinkaaren hallinnasta. Sovellusylläpito kattaa sovelluksen virheiden korjaamisen, pieni muotoiset muutostyöt ja mahdollisesti isommat kehitystarpeet.
Sähköposti
Palveluun kuuluvat henkilökohtaiset sekä jaetut postilaatikot, postituslistat, salattu sähköposti sekä taustapalveluita kuten postinvälitys sisältäen roskapostin ja haittaohjelmien torjunnan.
Tallennustila palvelimelle
Tallennustilaa yksiköille tietotekniikkakeskuksen keskitetyistä levyjärjestelmistä. Myös mahdollisuus omaan palvelimeen.
Tenttiakvaario (Examinarium)
Tenttiakvaariossa opiskelija voi käydä suorittamassa tentin haluamanaan ajankohtana.
Tieteelliset laskentapalvelut (HPC)
Palvelu kattaa yliopiston omien tieteellisen laskennan laskentaklustereiden ja tallennusympäristön käytön sekä laskentaan liittyvien tieteellisten ohjelmistojen tuen
Tietojärjestelmien saavutettavuuden tuki
Palvelu auttaa yliopiston tietojärjestelmien vastuuhenkilöitä arvioimaan palvelunsa saavutettavuusvaatimusten mukaisuutta.
Tietojärjestelmien valvonta
Yliopiston verkkoyhteyksien ja tietojärjestelmien sekä erikseen sovittujen, yliopiston yksiköiden omien sovellusten valvonta.
Tietojärjestelmän omistajan tuki
Palvelu auttaa tietojärjestelmien omistajia ja muita vastuuhenkilöitä, kuten pääkäyttäjiä, tietojärjestelmiin liittyvien tehtävien ja vastuiden hoitamisessa. Erikseen sovittaessa suoritetaan tietojärjestelmiin liittyviä tavanomaisia ylläpito- ja käyttöpalvelutehtäviä.
Tietokantapalvelu
Palvelu yksiköille, jotka tarvitsevat tietokantatilaa omille sovelluksilleen.
Tietotekniikkaprojektien tuki
Yliopiston merkittävien tietoteknisten projektien läpiviennin tukipalvelu.
Tietoturvakonsultointi
Tietoturvallisuuteen liittyvä neuvonta ja konsultointi yliopiston yksiköille
Tutkimusdatan tallentaminen ja varmuuskopiointi
Tutkimukseen liittyvän datan tallentaminen yliopiston ja yhteistyökumppaneiden järjestelmiin sekä varmuuskopiointi.
Työasema
Työasema-palvelu kattaa yliopistolaisten käyttöön hankittavien työasema- ja mobiilipäätelaitteiden elinkaaren eri vaiheet ja käytön aikaisen tuen.
Yliopiston työasema- ja mobiilipäätelaitteet hankitaan ottamalla yhteyttä yksikön hankintayhdyshenkilöön (palvelukoordinaattoriin). Hankinnan yhteydessä valitaan lähtökohtaisesti myös osapalvelu, johon laite liitetään ja joka edelleen määrittelee laitteen käytön aikaisen tuen tason.
Työasemien keskitetty ylläpito
Työasemien automatisoitu ylläpito, mukaan lukien sovellus- ja käyttöjärjestelmäasennukset ja päivitykset.
Työskentelytilat
Tietokoneilla, ja yleensä myös tulostusmahdollisuudella varustettuja yhteiskäyttöisiä työtiloja opiskelijoille keskustakampuksella, Kumpulassa ja Viikissä.
Unitube
Unitube on videomateriaalin tuottamiseen, julkaisemiseen ja katseluun tarkoitettu palvelu, joka koostuu Unitube-katsomosta, Unitube-lataamosta sekä Unitube-studioista ja Unitube-yhteensopivista luentotallennustiloista.
Varmuuskopiointi
Palvelinten tietosisällön varmuuskopiointi sovitun aikataulun mukaisesti sekä tietojen palautus tarvittaessa. Palveluun voi liittää myös yksiköiden omia palvelimia.
Verkon ja aineistojen etäkäyttö
Etäyhteydet yliopistoverkkoon VPN-yhteyden avulla. Vaikka suurinta osaa yliopiston palveluista voidaan käyttää suoraan internetin kautta, joidenkin sisäisten palveluiden käyttöön tarvitaan varmennettu yhteys yliopistolle.
Versionhallinta
GitLab versionhallinta
Videoviestintä
Reaaliaikainen kuva- ja ääniyhteys kahden tai useamman osallistujan välille joko käyttäjien omilla laitteilla taikka monissa yliopiston tiloissa.
Yhteistyövälineet
Verkkopalvelut yhteisten sisältöjen luomiseen ja julkaisemiseen sekä yliopistolaisten ja sidosryhmien yhteistyöhön.
Yliopiston julkiset verkkosivut
Yliopiston julkiset verkkosivut ja ulkoisen viestinnän pääkanava. Jakautuu koko yliopiston palvelusivuihin ja yksiköiden omiin sivustoihin.