Kokoomasivut

Kokoomasivut ovat ylläpidon keräämiä linkkilistoja aiheittain.  

IT-ohjesivuston kuukausiraportti - maaliskuu 2024

Helpottaaksemme uusien IT-ohjeiden löytämistä olemme koonneet tälle sivulle linkit edellisessä kuussa kirjoitettuihin uusiin IT-ohjeisiin sekä ohjeisiin, joihin on tehty laajoja päivityksiä. Sivulta löydät myös ajankohtaisia vinkkejä, jotka helpottavat työskentelyäsi. Lisäksi kerromme yleistä tilastotietoa ohjesivuston ja IT-Helpdeskin käytöstä.

Käyttäjätunnukset

Jokainen yliopistolainen tarvitsee työssään tai opinnoissaan käyttäjätunnuksen ja siihen liittyvän salasanan Helsingin yliopiston tietojärjestelmien käyttöön. Ensisijainen käyttäjätunnus on ns. AD-tunnus, jolla kirjaudutaan yliopiston koneille sekä kaikkiin yleisimpiin verkkopalveluihin, kuten sähköpostiin ja Flammaan.

Langattomat verkot Helsingin yliopistolla

Yliopistolla on useampi langaton verkko:

  • HelsinkiUni-verkko on tarkoitettu yliopiston keskitetyssä ylläpidossa oleville henkilöstön Windows-kannettaville.
     
  • Eduroam on kansainvälinen langaton verkkovierailupalvelu henkilökunnalle, opiskelijoille ja eduroam-verkostoon kuuluville jäsenille. Eduroamia voi käyttää niin tietokoneilla kuin mobiililaitteilla.  
     
  • HelsinkiUni Guest -vierailijaverkko on tarkoitettu käyttäjille, joilla ei ole yliopiston tunnuksia eikä pääsyä eduroam-verkkoon. 

Microsoft 365 -palvelut

Microsoft 365 on yliopiston työkalupaketti, joka sisältää lukuisia päivittäisessä työssä tarpeellisia palveluita, kuten sähköpostin, kalenterin, pikaviesti- ja verkkokokous­palvelut sekä tiedon jakamisen ja sosiaalisen median työkaluja.

Kirjaudu Microsoft 365 -palveluun tästä osoitteesta: https://helsinki.fi/office365

Microsoft 365 -posti

Lue sähköposti selaimella osoitteessa https://www.helsinki.fi/office365

Mobiililaitteet

Mobiililaitteiden ja älypuhelinten yleistyminen toi mukanaan paitsi uusia mahdollisuuksia, myös uusia haasteita. Eräs suurimmista on tietoturvallisuus, jonka merkitys korostuu datamäärien kasvaessa ja käyttötapojen moninaistuessa. Vaikka teknistä tietoturvaa ei sovi vähätellä, muodostuu iso osa tietoturvallisuudesta käyttäjän omista toimista.

Monivaiheinen tunnistautuminen eli MFA

Tälle kokoomasivulle on koottu linkit kaikkiin yliopiston MFA-ohjeisiin.

Monivaiheinen tunnistautuminen eli MFA parantaa tietoturvaa vaikeuttamalla verkkorikollisten huijausyrityksiä. Tunnistautumisen vahvistuspyynnöt voit valita kysyttäväksi 90 päivän välein laitekohtaisesti, jolloin vältyt jatkuvilta tarkistuskyselyiltä. MFA on monien yliopistolla käytettävien palveluiden kirjautumisessa lisäturvaa tuova ominaisuus, jossa tunnistaudutaan erillisellä laitteella.

Näin teet etätyötä

Tämän sivun tarkoituksena on esitellä Helsingin yliopiston tietotekniikkapalveluiden etäkäyttöä ja opastaa niiden käyttöönotossa.

Salasanat

Yliopiston käyttäjätunnuksen salasana on voimassa vuoden kerrallaan. Voit toki halutessasi tietoturvasyistä vaihtaa salasanan useammin. 

Salasananvaihtosovellus sijaitsee osoitteessa www.helsinki.fi/salasana

Huom! Yliopiston Mac-tietokoneen käyttäjä, vaihda salasana näillä ohjeilla (ja säästyt useilta ongelmilta)

Tarkat salasanan vaatimukset pääset näkemään salasananvaihtosovelluksessa www.helsinki.fi/salasana. Salasanavaatimuksia ei julkaista tietoturvasyistä.


Muistathan, että salasanasi on henkilökohtainen eikä edes tietotekniikkatuki koskaan kysy henkilökohtaista salasanaasi!

Tallentaminen ja tiedon jakaminen

Yliopistolla on mahdollisuus käyttää erilaisia verkkolevyjä joko omaan tai ryhmätyöskentelyyn sekä yliopiston koneilla että omilla kotikoneilla. Työtiedostoja voi tallentaa koti- ja ryhmätallennustilojen lisäksi omalle koneelle tai ulkoisille tallennusvälineille. Tallennusvälineiden ominaisuudet eroavat toisistaan. Osa on tarkoitettu henkilökohtaiseen käyttöön ja osa soveltuu tiedon jakamiseen muiden kanssa.  Tällä sivulle on koottu linkkejä tarkempiin ohjeisiin.

Tallennuksesta kerrotaan enemmän Opiskelijan digitaidoissa.

Tietoturva yliopistolla

Tälle sivulle on koottu tietoturvaan liittyvää tietoa Helpdeskin sivuilta, Opiskelijan digitaidoista ja Flammasta.

Tulostaminen yliopistolla

Tässä ohjeessa kerromme yleisiä tulostamiseen ja skannaamiseen liittyviä asioita Helsingin yliopistolla.

Tutkimuksen tueksi

Yliopistolla on tutkimuksen ja yhteistyön erikoistarpeisiin tallennustiloja, tiedon käsittely-ympäristöjä, teholaskentapalveluita ja ratkaisukonsultointia. Tältä sivulta löytyy linkkejä tarkempiin ohjeisiin ja esittelyihin.

Suosittelemme perehtymään myös taulukkoon, jonka avulla voit saada nopean yleiskuvan tarjolla olevista palveluista ja niiden soveltuvuudesta esim. luottamukselliselle aineistolle.

Uudelle yliopistolaiselle

Tähän ohjeeseen on koottu tärkeimpiä tietotekniikan käyttöön liittyviä ohjeita uudelle yliopistolaiselle. Lisää ohjeita löydät tältä ohjesivustolta esim. haun avulla. Jos ongelma ei selviä ohjeiden avulla, ole matalalla kynnyksellä yhteydessä IT-Helpdeskiin.

Helsingin yliopiston IT-ohjeet ovat pääosin tällä kaikille avoimella ohjesivustolla. Huomaa, että ohjeista on usein lyhyt pikaohje ja pidempi kuvallinen tarkka ohje. Joistakin ohjeista on myös video-ohje. Ohjeet ovat saman sivun eri välilehdillä.

Osa ohjeista on kirjautumisen vaativassa yliopiston intranetissä, Flammassa. Flammaan pääset

Yhteydenpito ja viestintä

Yliopistolla on käytössä Microsoft 365 -sähköposti.  Voit käyttää postia eri sähköpostiohjelmilla, jotka usein huomattavasti parantavat sähköpostin käyttömukavuutta ja tehostavat käyttöä. Outlook on suositeltava sähköpostiohjelma Microsoft 365 -postille.

Yhteydet yliopiston ulkopuolelta

Yliopistolla on verkkopalveluita, joiden käyttö on lisenssisyistä rajattu vain yliopiston verkkoon. Tällaisia ovat mm. kirjaston tarjoamat tietokannat ja sähköiset lehdet. Mikäli palveluita haluaa käyttää yliopiston verkon ulkopuoliselta koneelta, on se mahdollista vain muodostamalla suojattu yhteys kotikoneen ja yliopiston palvelimen välille.

Yleisin tekniikka tälläisen yhteyden muodostamiseen on VPN (Wikipedia). VPN-yhteyden käyttämiseen tarvitaan voimassa oleva yliopiston käyttäjätunnus.

Yliopiston kannettavien päivittäminen yliopistoverkon ulkopuolella:
Yliopiston kannettavien

Yliopiston palvelujen etäkäyttö

Joskus sinulle voi tulla tarve käyttää yliopiston sisäisiä tietokantoja, hakemistoja tai joitakin verkkopalveluja yliopiston ulkopuolelta (esimerkkeinä vaikkapa kotihakemistosi tai SAP). Tällöin sinun täytyy muodostaa yhteys yliopiston verkkoon. Yhteyttä varten tarvitaan salattu yhteyskanava, ns. VPN-yhteys. Yliopisto tarjoaa useita vaihtoehtoja yhteyden muodostamiseen. VPN-asiakasohjelman käyttäminen mahdollistaa mm. sen, että saat kotihakemistosi näkymään verkkolevynä koneellasi.