Kokoomasivut

Kokoomasivut ovat ylläpidon keräämiä linkkilistoja aiheittain.  

IT-ohjesivuston kuukausiraportti - lokakuu 2024

Helpottaaksemme uusien IT-ohjeiden löytämistä olemme koonneet tälle sivulle linkit edellisessä kuussa kirjoitettuihin uusiin IT-ohjeisiin sekä ohjeisiin, joihin on tehty laajoja päivityksiä. Sivulta löydät myös ajankohtaisia vinkkejä, jotka helpottavat työskentelyäsi. Lisäksi kerromme yleistä tilastotietoa ohjesivuston ja IT-Helpdeskin käytöstä.

Käyttäjätunnukset

Tälle kokoomasivulle on koottu tärkeimpiä tietotekniikan käyttöön liittyviä ohjeita käyttäjätunnuksista. Lisää ohjeita löydät tältä ohjesivustolta esim. haun avulla. Jos ongelma ei selviä ohjeiden avulla, ole matalalla kynnyksellä yhteydessä IT-Helpdeskiin.

Jokainen yliopistolainen tarvitsee työssään tai opinnoissaan käyttäjätunnuksen ja siihen liittyvän salasanan Helsingin yliopiston tietojärjestelmien käyttöön. Ensisijainen käyttäjätunnus on ns. AD-tunnus, jolla kirjaudutaan yliopiston koneille sekä kaikkiin yleisimpiin verkkopalveluihin, kuten sähköpostiin ja Flammaan.

Langattomat verkot Helsingin yliopistolla

Tähän ohjeeseen on koottu tärkeimpiä tietoja langattomista verkoista Helsingin yliopistolla. Lisää ohjeita löydät tältä ohjesivustolta esim. haun avulla. Jos ongelma ei selviä ohjeiden avulla, ole matalalla kynnyksellä yhteydessä IT-Helpdeskiin.

Microsoft 365 -palvelut

Microsoft 365 on yliopiston työkalupaketti, joka sisältää lukuisia päivittäisessä työssä tarpeellisia palveluita, kuten sähköpostin, kalenterin, pikaviesti- ja verkkokokous­palvelut sekä tiedon jakamisen ja sosiaalisen median työkaluja. Tähän ohjeeseen on koottu tärkeimpiä tietoja Microsoft 365 -palveluista. Lisää ohjeita löydät tältä ohjesivustolta esim. haun avulla. Jos ongelma ei selviä ohjeiden avulla, ole matalalla kynnyksellä yhteydessä IT-Helpdeskiin.

Kirjaudu Microsoft 365 -palveluun osoitteessa https://helsinki.fi/office365

Microsoft 365 -posti

Tähän ohjeeseen on koottu tärkeimpiä tietoja Microsoft 365 -postista. Lisää ohjeita löydät tältä ohjesivustolta esim. haun avulla. Jos ongelma ei selviä ohjeiden avulla, ole matalalla kynnyksellä yhteydessä IT-Helpdeskiin.

Lue sähköposti selaimella osoitteessa https://www.helsinki.fi/office365

Mobiililaitteet

Mobiililaitteiden ja älypuhelinten yleistyminen toi mukanaan paitsi uusia mahdollisuuksia, myös uusia haasteita. Eräs suurimmista on tietoturvallisuus, jonka merkitys korostuu datamäärien kasvaessa ja käyttötapojen moninaistuessa. Vaikka teknistä tietoturvaa ei sovi vähätellä, muodostuu iso osa tietoturvallisuudesta käyttäjän omista toimista.

Monivaiheinen tunnistautuminen eli MFA

Tälle kokoomasivulle on koottu linkit kaikkiin yliopiston MFA-ohjeisiin. Lisää ohjeita löydät tältä ohjesivustolta esim. haun avulla. Jos ongelma ei selviä ohjeiden avulla, ole matalalla kynnyksellä yhteydessä IT-Helpdeskiin.

Monivaiheinen tunnistautuminen eli MFA parantaa tietoturvaa vaikeuttamalla verkkorikollisten huijausyrityksiä. Tunnistautumisen vahvistuspyynnöt voit valita kysyttäväksi 90 päivän välein laitekohtaisesti, jolloin vältyt jatkuvilta tarkistuskyselyiltä. MFA on monien yliopistolla käytettävien palveluiden kirjautumisessa lisäturvaa tuova ominaisuus, jossa tunnistaudutaan

Näin teet etätyötä

Tämän sivun tarkoituksena on esitellä Helsingin yliopiston tietotekniikkapalveluiden etäkäyttöä ja opastaa niiden käyttöönotossa. Lisää ohjeita löydät tältä ohjesivustolta esim. haun avulla. Jos ongelma ei selviä ohjeiden avulla, ole matalalla kynnyksellä yhteydessä IT-Helpdeskiin.

Salasanat

Tälle kokoomasivulle on koottu keskeiset tiedot yliopiston salasanoista ja salasanakäytännöistä. Yliopiston käyttäjätunnuksen salasana on voimassa vuoden kerrallaan. Voit toki halutessasi tietoturvasyistä vaihtaa salasanan useammin. 

Lisää ohjeita löydät tältä ohjesivustolta esim. haun avulla. Jos ongelma ei selviä ohjeiden avulla, ole matalalla kynnyksellä yhteydessä IT-Helpdeskiin. 

Salasananvaihtosovellus sijaitsee osoitteessa www.helsinki.fi/salasana

Huom! Yliopiston Mac-tietokoneen käyttäjä, vaihda salasana näillä ohjeilla (ja säästyt useilta ongelmilta)

Tallentaminen ja tiedon jakaminen

Tälle kokoomasivulle on koottu tärkeimpiä ohjeita liittyen tallentamiseen ja tiedon jakamiseen. Lisää ohjeita löydät tältä ohjesivustolta esim. haun avulla. Jos ongelma ei selviä ohjeiden avulla, ole matalalla kynnyksellä yhteydessä IT-Helpdeskiin.

Yliopistolla on mahdollisuus käyttää erilaisia verkkolevyjä joko omaan tai ryhmätyöskentelyyn sekä yliopiston koneilla että omilla kotikoneilla. Työtiedostoja voi tallentaa koti- ja ryhmätallennustilojen lisäksi omalle koneelle tai ulkoisille tallennusvälineille. Tallennusvälineiden ominaisuudet eroavat toisistaan. Osa on tarkoitettu

Tekstittäminen ja litterointi

Litterointi eli videon tai ääniraidan muuntaminen tekstiksi on nykyaikainen tapa tuottaa esim. tekstitykset tai tekstivastineet video-/äänilähteistä. Tekoälyn avulla voidaan saada hyvä pohjamateriaali, jota voi tarvittaessa muokata käsin jälkikäteen. Tämä sopii sekä tutkimuksen litterointitarpeisiin että netissä julkaistavien videoiden saavutettavuusvaatimuksiin. Litterointia voit myös hyödyntää esim. webinaarinauhoitteissa ja podcasteissa.

Netissä julkaistavien videoiden on oltava saavutettavia eli tekstitettyjä. Videoiden tekstittämisestä hyötyvät kuulovammaisten lisäksi muutkin. Videota

Tietoturva yliopistolla

Tälle sivulle on koottu tietoturvaan liittyvää tietoa Helpdeskin sivuilta, Opiskelijan digitaidoista ja Flammasta. Lisää ohjeita löydät tältä ohjesivustolta esim. haun avulla. Jos ongelma ei selviä ohjeiden avulla, ole matalalla kynnyksellä yhteydessä IT-Helpdeskiin.

Tulostaminen yliopistolla

Tässä ohjeessa kerromme yleisiä tulostamiseen ja skannaamiseen liittyviä asioita Helsingin yliopistolla. 

Jos ongelma ei selviä ohjeiden avulla, ole matalalla kynnyksellä yhteydessä IT-Helpdeskiin.

Tutkimuksen tueksi

Yliopistolla on tutkimuksen ja yhteistyön erikoistarpeisiin tallennustiloja, tiedon käsittely-ympäristöjä, teholaskentapalveluita ja ratkaisukonsultointia. Tältä sivulta löytyy linkkejä tarkempiin ohjeisiin ja esittelyihin. Lisää ohjeita löydät tältä ohjesivustolta esim. haun avulla. Jos ongelma ei selviä ohjeiden avulla, ole matalalla kynnyksellä yhteydessä IT-Helpdeskiin.

Suosittelemme perehtymään myös taulukkoon, jonka avulla voit saada nopean yleiskuvan tarjolla olevista palveluista ja niiden soveltuvuudesta esim. luottamukselliselle aineistolle.

Uudelle yliopistolaiselle

Tähän ohjeeseen on koottu tärkeimpiä tietotekniikan käyttöön liittyviä ohjeita uudelle yliopistolaiselle. Lisää ohjeita löydät tältä ohjesivustolta esim. haun avulla. Jos ongelma ei selviä ohjeiden avulla, ole matalalla kynnyksellä yhteydessä IT-Helpdeskiin.

Helsingin yliopiston IT-ohjeet ovat pääosin tällä kaikille avoimella ohjesivustolla. Huomaa, että ohjeista on usein lyhyt pikaohje ja pidempi kuvallinen tarkka ohje. Joistakin ohjeista on myös video-ohje. Ohjeet ovat saman sivun eri välilehdillä.

Osa ohjeista on kirjautumisen vaativassa yliopiston intranetissä, Flammassa. Flammaan pääset

Yhteydenpito ja viestintä

Tähän ohjeeseen on koottu tärkeimpiä tietoja yhteydenpidosta ja viestinnästä. Lisää ohjeita löydät tältä ohjesivustolta esim. haun avulla. Jos ongelma ei selviä ohjeiden avulla, ole matalalla kynnyksellä yhteydessä IT-Helpdeskiin.

Yhteydet yliopiston ulkopuolelta

Yliopistolla on verkkopalveluita, joiden käyttö on lisenssisyistä rajattu vain yliopiston verkkoon. Tällaisia ovat mm. kirjaston tarjoamat tietokannat ja sähköiset lehdet. Mikäli palveluita haluaa käyttää yliopiston verkon ulkopuoliselta koneelta, on se mahdollista vain muodostamalla suojattu yhteys kotikoneen ja yliopiston palvelimen välille.

Yleisin tekniikka tälläisen yhteyden muodostamiseen on VPN (Wikipedia). VPN-yhteyden käyttämiseen tarvitaan voimassa oleva yliopiston käyttäjätunnus.

Yliopiston kannettavien päivittäminen yliopistoverkon ulkopuolella:
Yliopiston kannettavien

Yliopiston palvelujen etäkäyttö

Joskus sinulle voi tulla tarve käyttää yliopiston sisäisiä tietokantoja, hakemistoja tai joitakin verkkopalveluja yliopiston ulkopuolelta (esimerkkeinä vaikkapa kotihakemistosi tai SAP). Tällöin sinun täytyy muodostaa yhteys yliopiston verkkoon. Yhteyttä varten tarvitaan salattu yhteyskanava, ns. VPN-yhteys. Yliopisto tarjoaa useita vaihtoehtoja yhteyden muodostamiseen. VPN-asiakasohjelman käyttäminen mahdollistaa mm. sen, että saat kotihakemistosi näkymään verkkolevynä koneellasi.

Tähän ohjeeseen on koottu tärkeimpiä tietoja yliopistojen palvelujen etäkäytöstä. Lisää ohjeita löydät tältä