Kokoomasivut

Koontisivut ovat ylläpidon keräämiä linkkilistoja aiheittain.  

Käyttäjätunnukset

Jokainen yliopistolainen tarvitsee työnsä tai opintojensa suorittamiseksi käyttäjätunnuksen ja siihen liittyvän salasanan Helsingin yliopiston tietojärjestelmien käyttöön. Ensisijainen käyttäjätunnus on ns. AD-tunnus, jolla kirjaudutaan yliopiston koneille sekä kaikkiin yleisimpiin verkkopalveluihin, kuten sähköpostiin sekä Flammaan.

Langattomat verkot Helsingin yliopistolla

Eduroam on ensisijainen ja suositeltava langaton verkko henkilökunnalle, opiskelijoille ja eduroam-verkostoon kuuluville jäsenille. 

HelsinkiUni Guest -vierailijaverkko on tarkoitettu käyttäjille, joilla ei ole yliopiston tunnuksia eikä pääsyä eduroam-verkkoon. 

Mobiililaitteet

Mobiililaitteiden ja älypuhelinten yleistyminen toi mukanaan paitsi uusia mahdollisuuksia, myös uusia haasteita. Eräs suurimmista on tietoturvallisuus, jonka merkitys korostuu datamäärien kasvaessa ja käyttötapojen moninaistuessa. Vaikka teknistä tietoturvaa ei sovi vähätellä, muodostuu iso osa tietoturvallisuudesta käyttäjän omista toimista.

Näin teet etätyötä

Tämän sivun tarkoituksena on esitellä Helsingin yliopiston tietotekniikkapalveluiden etäkäyttöä ja opastaa niiden käyttöönotossa.

Office 365 -palvelut

Microsoft Office 365 on yliopiston työkalupaketti, joka tuo yliopistolaisille käyttöön kaikille yhteisen kalenterin ja sähköiset toimistotyökalut. Office 365 sisältää lukuisia päivittäisessä työssä tarpeellisia palveluita, kuten sähköpostin, kalenterin, pikaviesti- ja verkkokokous­palvelut sekä tiedon jakamisen ja sosiaalisen median työkaluja.

Kirjaudu Office 365 -palveluun tästä osoitteesta: https://helsinki.fi/office365

Office 365 -posti

Lue sähköposti selaimella osoitteessa https://www.helsinki.fi/office365

Ohjesivuston kuukausiraportti - kesä 2022

Helpottaaksemme uusien ohjeiden löytämistä olemme koonneet tälle sivulle linkit edellisessä kuussa kirjoitettuihin uusiin IT-ohjeisiin sekä ohjeisiin, joihin on tehty laajoja päivityksiä. Sivulta löydät myös ajankohtaisia vinkkejä, jotka helpottavat työskentelyäsi. Lisäksi kerromme yleistä tilastotietoa ohjesivuston ja  IT-Helpdeskin käytöstä.


Sivu on toistaiseksi vain suomeksi ja kehitämme sen sisältöä käyttäjien toiveiden perusteella, joten annathan palautetta sivun alalaidan palautepainikkeen kautta. Kieliversiot lisäämme kehitysvaiheen jälkeen. Huomioithan, että palautelomakkeen kautta

Tallentaminen ja tiedon jakaminen

Yliopistolla on mahdollisuus käyttää erilaisia verkkolevyjä joko omaan tai ryhmätyöskentelyyn sekä yliopiston koneilla että omilla kotikoneilla. Työtiedostoja voi tallentaa koti- ja ryhmähakemistojen lisäksi omalle koneelle tai ulkoisille tallennusvälineille. Tallennusvälineiden ominaisuudet eroavat toisistaan. Osa on tarkoitettu henkilökohtaiseen käyttöön ja osa soveltuu tiedon jakamiseen muiden kanssa.  Tällä sivulle on koottu linkkejä tarkempiin ohjeisiin.

Tallennuksesta kerrotaan enemmän Opiskelijan digitaidoissa.

Tietoturva yliopistolla

Tälle sivulle on koottu tietoturvaan liittyvää tietoa Helpdeskin sivuilta, Opiskelijan digitaidoista ja Flammasta.

Tulostaminen yliopistolla

Tässä ohjeessa kerromme yleisiä tulostamiseen ja skannamiseen liittyviä asioita Helsingin yliopistolla.

Tutkimuksen tueksi

Yliopistolla on tutkimuksen ja yhteistyön erikoistarpeisiin tallennustiloja, tiedon käsittely-ympäristöjä, teholaskentapalveluita ja ratkaisukonsultointia. Tältä sivulta löytyy linkkejä tarkempiin ohjeisiin ja esittelyihin.

Suosittelemme perehtymään myös taulukkoon, jonka avulla voit saada nopean yleiskuvan tarjolla olevista palveluista ja niiden soveltuvuudesta esim. luottamukselliselle aineistolle.

Uudelle työntekijälle

Tähän ohjeeseen on koottu tärkeimpiä tietotekniikan käyttöön liittyviä ohjeita työt aloittavalle uudelle työntekijälle. Lisää ohjeita löydät ohjesivustolta. Jos ongelma ei selviä ohjeiden avulla, ota yhteyttä IT-Helpdeskiin.


Helsingin yliopiston IT-ohjeet ovat pääosin kaikille avoimella ohjesivustolla. Huomaa, että ohjeet on jaettu lyhyeen pikaohjeeseen ja pitempään kuvalliseen tarkkaan ohjeeseen. Joistakin ohjeista on myös video-ohje. Ohjeet ovat saman sivun eri välilehdillä.


Osa ohjeista on kirjautumisen vaativassa intranetissä Flammassa. Flammaan pääset kirjautumaan, kun sinulla on

Windows 10

Tälle sivulle on keskitetysti koottu linkit Windows 10 -ohjeisiin, joilla pääset ketterästi alkuun!

Yhteydenpito ja viestintä

Yliopistolla on käytössä Office 365 -sähköposti. Voit lukea sähköpostia selaimella tai erillisillä sähköpostiohjelmilla.

Yhteydet yliopiston ulkopuolelta

Yliopistolla on verkkopalveluita, joiden käyttö on lisenssisyistä rajattu vain yliopiston verkkoon. Tällaisia ovat mm. kirjaston tarjoamat tietokannat ja sähköiset lehdet. Mikäli palveluita haluaa käyttää yliopiston verkon ulkopuoliselta koneelta, on se mahdollista vain muodostamalla suojattu yhteys kotikoneen ja yliopiston palvelimen välille.


Yleisin tekniikka tälläisen yhteyden muodostamiseen on VPN (Wikipedia). VPN-yhteyden käyttämiseen tarvitaan voimassa oleva yliopiston käyttäjätunnus. Katso asennusohjeet eri käyttöjärjestelmille.


Osaa yliopiston verkossa toimivista palveluista

Yliopiston palvelujen etäkäyttö

Joskus sinulle voi tulla tarve käyttää yliopiston sisäisiä tietokantoja, hakemistoja tai joitakin verkkopalveluja yliopiston ulkopuolelta (esimerkkeinä vaikkapa kotihakemistosi tai SAP). Tällöin sinun täytyy muodostaa yhteys yliopiston verkkoon. Yhteyttä varten tarvitaan salattu yhteyskanava, ns. VPN-yhteys. Yliopisto tarjoaa useita vaihtoehtoja yhteyden muodostamiseen. VPN-asiakasohjelman käyttäminen mahdollistaa mm. sen, että saat kotihakemistosi näkymään verkkolevynä koneellasi.

Yliopistolaisilta on viime päivinä tullut ilmoituksia siitä, että Googlen hakutuloksiin nousee venäjänkielisiä hakutuloksia. Syytä huoleen ei ole. Lue lisää tästä Flamma-tiedotteesta.