Tälle kokoomasivulle on koottu linkit kaikkiin yliopiston MFA-ohjeisiin. Lisää ohjeita löydät tältä ohjesivustolta esim. haun avulla. Jos ongelma ei selviä ohjeiden avulla, ole matalalla kynnyksellä yhteydessä IT-Helpdeskiin.
Monivaiheinen tunnistautuminen eli MFA parantaa tietoturvaa vaikeuttamalla verkkorikollisten huijausyrityksiä. Tunnistautumisen vahvistuspyynnöt voit valita kysyttäväksi 90 päivän välein laitekohtaisesti, jolloin vältyt jatkuvilta tarkistuskyselyiltä. MFA on monien yliopistolla käytettävien palveluiden kirjautumisessa lisäturvaa tuova ominaisuus, jossa tunnistaudutaan erillisellä laitteella.
Tunnistustavat
Suositeltava, helpoin tapa:
- Microsoft Authenticator-sovellus älypuhelimessa (ns. push-viesti)
Muita vaihtoehtoisia tunnistautumistapoja:
- Tunnistautuminen kertakäyttökoodilla (TOTP-koodi)
- Puhelu
Lisävahvistus kirjautuessa
Käyttöönotto
Voit ottaa käyttöön ja säätää monivaiheinen tunnistautumisen tapoja osoitteessa: https://mysignins.microsoft.com/security-info. Seuraa sivuston ohjeita.
Voit siis lisätä useampia tapoja varmuuden vuoksi ja valita tunnistautumisvaiheessa vaihtoehtoisen tavan, mikäli tulee tilanne, ettei sinulla ole mahdollisuutta käyttää päätunnistautumistapaa.
Puhelin hajoaminen
Jos puhelin hajoaa, voit yrittää esim. työkoneella lisätä uuden laitteen osoitteessa: https://mysignins.microsoft.com/security-info. Tämä voi onnistua, mikäli selaimella on vielä MFA-kirjautuminen voimassa (eli 90 päivän sisällä edellisestä MFA-autentikoitumisesta).
- Mikäli uuden laitteen lisääminen ei onnistu, on tehtävä resetointi pankkitunnusten avulla osoitteessa: https://mfa.it.helsinki.fi/
Suosittelemmekin lisäämään MFA-tunnistautumisen kahdelle erilliselle laitteelle varmuuden vuoksi.
Ongelmia
Tarkempia ohjeita
Anna palautetta
Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!
Kuinka parantaisit ohjeistusta?