Tähän ohjeeseen on koottu tärkeimpiä tietoja yhteydenpidosta ja viestinnästä. Lisää ohjeita löydät tältä ohjesivustolta esim. haun avulla. Jos ongelma ei selviä ohjeiden avulla, ole matalalla kynnyksellä yhteydessä IT-Helpdeskiin.
Sisällysluettelo
Sähköposti
Yliopistolla on käytössä Microsoft 365 -sähköposti. Voit käyttää postia eri sähköpostiohjelmilla, jotka usein huomattavasti parantavat sähköpostin käyttömukavuutta ja tehostavat käyttöä. Outlook on suositeltava sähköpostiohjelma Microsoft 365 -postille.
- Lue sähköposti selaimella osoitteessa https://www.helsinki.fi/office365
- Helpdeskin ohjeita sähköpostin käyttöön
Sivulle on koottu yleisiä ohjeita yliopiston postia varten. Ohjeita on lähinnä Microsoft 365 -postin käyttöön. Voit käyttää postia eri sähköpostiohjelmilla, jotka usein huomattavasti parantavat sähköpostin käyttömukavuutta ja tehostavat käyttöä.
Videoviestintä
Yliopisto tarjoaa erilaisia videoviestintäpalveluja. Niiden avulla on helppo pitää yhteyttä kauempanakin oleviin yhteistyökumppaneihin.
Teams
Teams on osa Microsoft 365 -palvelua. Tämä mahdollistaa tavoitettavuustiedot (status), pikaviestintä- ja online-kokoustoiminnot sekä ääni- ja videopuhelut. Eri mobiililaitteille on omat sovellukset (mm. tabletit ja puhelimet, löydät niistä lisätietoa laitteen omasta sovelluskaupasta).
Zoom
Zoom on videoviestintäpalvelu, jonka avulla kaikki yliopistolaiset voivat luoda kokoushuoneita ja osallistua reaaliaikaisesti äänen ja kuvan välityksellä kokouksiin, seminaareihin ja konferensseihin. Zoom soveltuu myös etäopetuskäyttöön.
Unitube
Unitube on palvelu, joka mahdollistaa videomateriaalin katselun, julkaisemisen ja hallinnan.
Tukea ja ohjeita videoviestinnän palveluihin
Viva Engage (ent. Yammer)
Viva Engage (ent. Yammer) on yliopistolaisten oma yhteinen foorumi. Se on tarkoitettu työryhmätyöskentelyyn, tiedon jakamiseen ja vaikka vapaamuotoiseen jutusteluun ajankohtaisista yliopistoaiheista.
Jabber
Edellisten lisäksi pikaviestintään on mahdollista käyttää Jabberia. Jabberin avulla voit liittyä ryhmäkeskusteluihin (huoneisiin) tai lähettää yksityisviestejä toisille Jabberin käyttäjille. Jabber soveltuu esim. asiakaspalvelutehtävissä toimivien henkilöiden taustapalveluksi kollegojen väliseen yhteydenpitoon. Jabberin avulla voit kätevästi tarkistaa taustatiimiltä yksityiskohtia ongelmatilanteisiin vaikka kesken asiakaspalvelutilanteen.
Anna palautetta
Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!
Kuinka parantaisit ohjeistusta?