Här har vi sammanställt de viktigaste anvisningarna om kontakt och kommunikation. Du hittar fler anvisningar på denna webbplats, till exempel med hjälp av sökfunktionen. Om du inte kan lösa problemet med hjälp av anvisningarna, kontakta IT-Helpdesk med låg tröskel.
Innehållsförteckning
E-post
Universitetet använder Office 365-e-post. Du kan använda posten i olika e-postprogram, som ofta märkbart förbättrar e-postens användarvänlighet och effektiviserar användningen. Outlook rekommenderas som e-postprogram för Office 365-post.
- Läs e-post i webbläsaren på adressen https://www.helsinki.fi/office365
- Helpdesks instruktioner
Sidan innehåller allmänna instruktioner för universitetets post. Instruktionerna är huvudsakligen för hur man använder Office 365-posten. Du kan använda posten i olika e-postprogram, som ofta märkbart förbättrar e-postens användarvänlighet och effektiviserar användningen.
Videokommunikation
Universitetet erbjuder olika videokommunikationstjänster. De gör det enkelt att hålla kontakten med partners som är längre bort.
Teams
Teams är en del av Microsofts Office 365-tjänst. Dessa möjliggör närvaroinformation (status), snabbmeddelande- och webbmötesfunktioner samt ljud- och videosamtal. Det finns egna applikationer för olika mobilenheter (bland annat pekplattor och telefoner, du hittar mer information om dem i enhetens egen applikationsbutik).).
Zoom
Zoom är en videokommunikationstjänst som alla vid universitetet kan använda för att skapa mötesrum och delta i realtid med ljud och bild i möten, seminarier och konferenser.
Zoom lämpar sig också för undervisning på distans.
Unitube
Unitube är en tjänst som ger möjlighet att titta, lägga ut och hantera videomaterial.
Support och instruktioner för videokommunikationstjänster
Yammer
Yammer är ett gemensamt forum för universitetets studerande och personal. Det är ämnat för grupparbete, delning av information och till exempel informella diskussioner om aktuella universitetsärenden.
Jabber
Förutom de ovannämnda kan man använda Jabber för snabbmeddelanden. Med Jabber kan du ansluta dig till gruppdiskussioner (rum) eller skicka privatmeddelanden till andra som använder Jabber. Jabber lämpar sig som bakgrundstjänst för t.ex. kundservicepersonal vid kontakt mellan kolleger. Med Jabber kan du behändigt kontrollera detaljer med bakgrundsteamet i problemsituationer till exempel medan kundservicesituationen pågår.
Ge respons
Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!
Hur skulle du förbättra denna instruktion?