Näin teet etätyötä

Category
Näin teet etätyötä

Tämän sivun tarkoituksena on esitellä Helsingin yliopiston tietotekniikkapalveluiden etäkäyttöä ja opastaa niiden käyttöönotossa. Lisää ohjeita löydät tältä ohjesivustolta esim. haun avulla. Jos ongelma ei selviä ohjeiden avulla, ole matalalla kynnyksellä yhteydessä IT-Helpdeskiin.

Jotta varmistamme kaikille sujuvat etätyömahdollisuudet, toimi näin etätyössä:

  •  Etäkäytettävä työpöytä (ns. etätyöpöytä, VDI) on jo itsessään salattu. Jos käytät etäkäytettävää työpöytää, sulje VPN-yhteys (muuten varaat molemmat lisenssit itsellesi).
    • Vastaavasti: jos käytät OpenVPN-yhteyttä, sulje etäkäytettävä työpöytä (muuten varaat molemmat lisenssit itsellesi).
  • Et välttämättä tarvitse kaikkeen työntekoon VPN-yhteyttä (esim. sähköposti ja muut Microsoft 365 -palvelut, Flamma, Flamma-työryhmät yms. Kirjautumisen takana olevat palvelut ovat jo itsessään suojatun yhteyden päässä.)
  • Jos tarvitset Z- tai P-asemalle (koti- ja ryhmätallennustiloille) tallennettua materiaalia, voit kopioida tiedostot väliaikaisesti omalle koneellesi. Muista tässäkin tietoturva. Älä kopioi mitään salassapidettävää materiaalia kotikoneellesi! 
    Jos useamman tarvitsee editoida samaa dokumenttia, sen voi jakaa Microsoft 365-palvelussa (esimerkiksi Teamsissa voi helposti jakaa valmiille tiimille helposti tiedostot yhteiskäyttöön Teamsin Files -osion kautta). Muista tässäkin tietoturva. Lue yliopiston pilvipalveluohje Flammasta.
  • Muista myös monipaikkatyössä tietoturva - lue tietoturvaohjeet Flammasta.

 

Erilaisia tapoja yliopiston palveluiden etäkäyttämiseen

Yliopistolla on verkkopalveluita, joiden käyttö on lisenssisyistä (tai muista syistä) rajattu vain yliopiston verkkoon. Tällaisia ovat mm. kirjaston tarjoamat tietokannat ja sähköiset lehdet. Mikäli palveluita haluaa käyttää yliopiston verkon ulkopuoliselta koneelta, on se mahdollista vain muodostamalla suojattu yhteys kotikoneen ja yliopiston palvelimen välille. Yleisin tekniikka tälläisen yhteyden muodostamiseen on VPN. VPN-yhteyttä käyttävät koneet saavat yliopiston verkko-osoitteen ja koneen kaikki verkkoliikenne ohjautuu yhteyden päällä ollessa yliopiston verkon kautta.

 
  • OpenVPN - suositeltu tapa yhdistää kone yliopiston verkkoon turvallisesti
     
  • Etäkäytettävät työpöydät eli VDI

    Etäkäytettävässä työpöydässä voidaan käyttää kaikkia muitakin ohjelmia samoin kuin perinteisessä yliopiston työasemassa. Etäkäytettävä työpöytä on joustava: Sitä voidaan käyttää tavalliselta tietokoneelta (kuten kotikone), kannettavalta tai muilta laitteilta, kuten tabletilta tai älypuhelimelta tai jopa selaimelta. Voit kirjautua ulos virtuaalityöasemasta, siirtyä toiselle päätelaitteelle, ja jatkaa työskentelyä siitä kohdasta, mihin jäit edellisellä laitteella.

    Voit muodostaa etäyhteyden kotikoneeltasi yliopistolla olevaan Windows 10 -pöytäkoneeseen.
    Lue lisää tästä ohjeesta.

Nettiyhteys

Suosittelemme käyttämään kotona kiinteää verkkoyhteyttä, mikäli sellainen on saatavilla. Muiden verkkoyhteyksien ollessa pois käytöstä voit ottaa käyttöön puhelimen mobiilidatan jakamisen (hotspot). Tutustu oman puhelimesi käyttöohjeisiin.
Esimerkkinä Googlen ohje Android-laitteille.

Etäkäytettävät työpöydät

VMware Horizon Client -ohjelma on asennettu kaikille yliopiston tietokoneille. Kotikoneelle voit asentaa ohjelman itse tai käyttää etätyöpöytää selaimella.

Koti- ja ryhmätallennustilojen etäkäyttö

Kotikoneeltasi on mahdollista muodostaa etäyhteys kotihakemistoosi. Voit käsitellä hakemiston tiedostoja ja kansioita täysin normaalisti. Kaikki etäyhteydellä tekemäsi muutokset säilyvät.

Voi muodostaa myös yhteyden ryhmätallennustilaan

Kirjastotietokantojen etäkäyttäminen

Helsingin yliopiston kirjaston hankkimien e-aineistojen käyttöön et tarvitse VPN-yhteyttä, jos etsit tietokannat ja sähköiset lehdet kirjaston hakupalvelu Helkan tai tieteenalaoppaiden kautta. Helkan ja tieteenalaoppaiden aineistolinkit mahdollistavat etäkäytön.

Microsoft 365

Tiesithän, että Microsoft 365:n käyttöön ottaneet opiskelijat ja henkilökuntaan kuuluvat saavat maksutta käyttöönsä Microsoft 365 -paketin, johon kuuluu mm. Microsoft-paketin asennusoikeus myös omille laitteille. Lue myös IT-Helpdeskin ohjeet Microsoft 365 -paketin kotikäyttöön.

Ohjelmat ja ohjelma-asennukset

Ohjelma-asennukset suositellaan tehtäväksi yliopiston lankaverkossa, etäyhteyksillä voi esiintyä virhetilanteita. 

Joihinkin muihin yliopiston hankkimiin lisensseihin kuuluu oikeus asentaa ohjelma kotikoneelle. Lue lisää Flammasta

Verkkokokoukset

  • Teams 
    Microsoft Teams on monipuolinen ja muokattava ryhmätyöväline. Teams tarjoaa niin kahdenkeskiset pikaviestit ja videopuhelut kuin pysyvät keskustelukanavat eri ryhmille. Voit käyttää Teamsia joko selaimella tai työasemalle asennettavalla asiakasohjelmalla.
    Katso Teams-koulutus Suffelissa
     
  • Zoom 
    Zoom on videoviestintäpalvelu, jonka avulla kaikki yliopistolaiset voivat luoda kokoushuoneita ja osallistua reaaliaikaisesti äänen ja kuvan välityksellä kokouksiin, seminaareihin ja konferensseihin. Zoom soveltuu myös etäopetuskäyttöön.
    Katso Zoom-koulutusvideoita Unitube-katsomosta

Etäfasilitointi ja siihen sopivat työkalut esim. Flinga, Miro ja Presemo

Fasilitointiverkosto on tehnyt ohjeistusta etäfasilitointiin, lue lisää etäfasilitoinnista Fasilitointiverkoston työryhmästä.

Tarvitsetko videon ja ruudun jaon lisäksi valkotaulua (Whiteboard)?
Valkotauluna voi toimia yksinkertainen Whiteboard-näkymä, joka löytyy Teamsista ja Zoomista. Ne sopivat varsinkin ad-hoc piirtelyyn mutta ovat melko rajoittuneita siihen.
Monipuolisempi valkotaulutyökalu on Flinga.

Flinga

Miro

Presemo

Presemo on helppokäyttöinen työkalu, jonka avulla voit aktivoida yleisöä erilaisissa tilaisuuksissa. Presemon avulla voit luoda kyselyitä, kerätä palautetta, testata osaamisen tasoa, luoda äänestyksiä tai organisoida vaikkapa yhteisöllisiä chat-keskusteluja.
Presemon käyttö onnistuu selaimella ja mobiililaitteella.

Suojattu sähköposti 

Yliopistolla sähköpostin ja liitetiedostojen suojaamiseen on käytössä useita eri menetelmiä. Niistä jokaisesta on oma erillinen ohje Helpdeskin sivuilla. Erillisessä ohjeessa kerrotaan menetelmien eroista ja annetaan vinkkejä sopivan menetelmän valintaan

Roskaposti ja kalastelu

Huomioi etätyössä myös roskaposti ja kalastelu. Raportoi kalasteluviestit, jotka tulevat Inboxiin (Saapuneet-kansioon) Microsoftille näillä ohjeilla:

Muista päivittää koneesi

Yliopiston kannettavien tietoturvapäivitys yliopistoverkon ulkopuolella toimii OpenVPN:n kautta. Pelkkä internetyhteys ei riitä, sillä kone ei saa silloin ohjelmisto- ja tietoturvapäivityksiä. Vaikka voisitkin muuten työskennellä ilman VPN-yhteyttä, käynnistä VPN-yhteys välillä päivitysten takaamiseksi.

Vinkkejä helpottamaan arkea

  • Windows-koneella voit pitää erilaiset kokonaisuudet omassa ikkunassa ja siirtyä ikkunoiden välillä pikanäppäimien avulla.
    Katso myös muita Microsoftin vinkkejä. Kokeile ja ihastu!
     

    Windows-näppäin + sarkain Avaa tehtävänäkymä
    Windows-näppäin + Ctrl + D Lisää virtuaalityöpöytä
    Windows-näppäin + Ctrl + oikea nuoli Vaihtaa oikealla luomiesi virtuaalityöpöytien välillä
    Windows-näppäin + Ctrl + vasen nuoli Vaihtaa vasemmalle luomiesi virtuaalityöpöytien välillä
    Windows-näppäin + Ctrl + F4 Sulkee käyttämäsi virtuaalityöpöydän

     

  • Myös Macille saa työtiloja, jotka helpottavat ikkunaviidakkoa. Tutustu Macin ohjeisiin.
  • Läppärissä pieni näyttö? Kokeile yhdistää telkkariin, ainakin uudemmissa televisioissa on HDMI-yhteys saatavilla. Kokeile!

 

Lisää Helpdeskin kokoomasivuja monipaikkatyön tueksi

Anna palautetta

Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

Kuinka parantaisit ohjeistusta?
Takaisin ylös