Microsoft 365: Teams ja Planner

Teams ja Planner ovat osa Microsoft 365 -palveluita. Tutustu tarkemmin Microsoft 365 palveluita koskeviin datankäsittelytietoihin

Microsoft Teams on monipuolinen ja muokattava ryhmätyöväline. Teams tarjoaa niin kahdenkeskiset pikaviestit ja videopuhelut kuin pysyvät keskustelukanavat eri ryhmille. Plannerin avulla voit laatia työsuunnitelman, koota tiimin, määrittää tehtävät ja seurata työn edistymistä.

Voit käyttää Teamsia joko selaimella (selainsuositus Chrome) tai työasemalle asennettavalla asiakasohjelmalla. Käyttö on sujuvampaa työpöytäsovelluksella, joka on saatavilla keskitetysti ylläpidetyille Windows-koneille Software Centeristä, ja Maceille Managed Software Centeristä. iPhone- ja Android-puhelimille Teamsin saa puhelimen omasta sovelluskaupasta.

Tämä ohjeen lisäksi on kirjoitettu parhaat käytännöt Teamsin käyttöön!


    Kirjautuminen 

    Katso lisää ohjeita Tarkka ohje -välilehdeltä 

    Teams selaimessa

    Selainsuositus Chrome

    Mene sivulle www.helsinki.fi/office365. Käynnistä Teams OWA:n vohvelista:

    Teams työasemalla (työpöytäsovellus)

    Näin saat Teamsin käyttöösi:

    Teams Android-puhelimessa

    Teams-sovelluksen lisääminen Android-puhelimeen:

    Näkymät voivat eri puhelimissa poiketa tästä ohjeesta, mutta periaate on sama. 

    • Avaa Play Kauppa (Play Store) kuvakkeesta.
    • Kirjoita hakukenttään Teams
    • Valitse hakutuloksista Microsoftin Teams-sovellus.
    • Paina Asenna (Install).
    • Asennuksen valmistuttua avaa Teams koskettamalla Avaa (Open).
    • Teams ehdottaa yliopiston käyttäjätiliä, jos samalla laitteella on jo käytössä muita yliopiston palveluita.
    • Valitse tilisi ja kirjaudu sisään. Hyväksy tarvittaessa kaksivaiheinen tunnistautumispyyntö.
    • Jos Teams ei ehdota mitään käyttäjätiliä, näkyy näytöllä nappi Kirjaudu (SIgn in). Paina nappia.
    • Paina seuraavassa näytössä nappia Lisää tili (Add account). Kirjoita käyttäjätunnuksesi pitkässä muodossa tunnus@ad.helsinki.fi.
    • Anna salasanasi ja kosketa nappia Kirjaudu (Sign in)
    • Hyväksy tarvittaessa kaksivaiheinen tunnistautumispyyntö.

     

    Uuden Teams-ryhmän luominen

    Kun luot uuden Teams-ryhmän, käytä nimen alussa laitoslyhennettä ja väliviivaa, jotta epäselvyyksiltä vältyttäisiin (esimerkiksi YPA-, TIKE-, MMTDK-). Epäselvissä tapauksissa ylläpito voi uudelleen nimetä tai poistaa väärin tai epäasiallisesti nimetyt Teams-ryhmät.

    Näillä pääset alkuun:

    Hyviä käytäntöjä Microsoft Teamsiin

    Microsoft Planner

    Microsoft Plannerin avulla voit laatia työsuunnitelman, koota tiimin, määrittää tehtävät ja seurata työn edistymistä. Microsoft Planneria voivat käyttää henkilöt, joilla on työpaikan tai oppilaitoksen Office 365 -tilaus.

    Vinkki: kokoa tiimi Microsoft Teams -puolella ja lisää Planner Teams:iin välilehdeksi.

    Näillä pääset alkuun:

    Yliopiston ulkopuoliset käyttäjät

    Sekä Teams- että Planner-ryhmissä on mahdollisuus lisätä yliopiston ulkopuolisia jäseniä (Microsoft 365 ja Windows-live-tunnuksia).

    Anna palautetta

    Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

    Kuinka parantaisit ohjeistusta?
    Takaisin ylös